پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت
*خیر چنین موضوعی صحت ندارد. ضمن اینکه کاروان های آزادبر خدمات کامل بیمه ای، امنیت، درمانی و بهداشتی، فرهنگی و ... را ندارند و زائران نیز از شرایط اسکان و اقامت و حمل و نقل اطلاع کاملی نمی یابند . همچنین نظارتی بر این کاروان ها وجود ندارد.
فعلا پیش ثبت نام انجام نمی گیرد و پایان پذیرفته است و کسانی که در پیش ثبت نام شرکت کرده بودند از طریق پیامک برای ثبت نام نهایی دعوت می شوند . اما متقاضیانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند و هنوز نام نویسی نکرده اند نیز می توانند با مراجعه به سامانه جامع عتبات از ظرفیت های خالی کاروان ها مطلع شوند و روند ثبت نام خود را انجام دهند.
ایستگاههای پروازی شهرهای دیگر براساس نیازسنجی دفاتر زیارتی انجام می شود که به عنوان نمونه ایستگاههای پروازی مشهد، ساری، اصفهان و شیراز نیز در حال حاضر راه اندازی شده است.
بله این سفرها نیز انشاالله انجام می گیرد و سازمان حج و زیارت در حال تلاش است با برنامه ریزی کامل و از نیمه دوم آذر ماه روند اعزام ها را به علاقمندان اعلام نماید.
زائرانی که با کاروان های دارای مجوز سازمان حج و زیارت به سفر اعزام می شوند مشمول بحث بیمه، خدمات بهداشتی و درمانی،خدمات امنیت، خدمات فرهنگی و .... خواهند بود که سازمان نیز نظارت کامل بر حسن اجرای عملکرد آنها دارد و تمامی خدمات براساس استانداردهای تعیین شده ارائه می شود اما در خصوص کاروان های آزادبر هیچ انظارتی وجود ندارد .
هزینه های سفر به عتبات عالیات بستگی به نوع بسته های زیارتی شامل نوع خدمات حمل و نقل، اسکان، تعداد روز اقامت و .... دارد که بر همین اساس در حال حاضر بسته های زیارتی اعلام شده توسط دفاتر زیارتی ، بین قیمت 6 میلیون تومان تا 9 میلیون و 300 هزار تومان است.
درباره حضور ایران در عمره لازمه ازسرگیری این سفر، حمایت کنسولی از زائران ایرانی است، به محض این‌که این موضوع بین دو کشور به سرانجام برسد، ما آمادگی حضور در عمره را خواهیم داشت.
دستورالعمل واکسیناسیون به استانها ارسال شده و از آن طریق مقرر شد که مدیران کاروان ها به زائران اطلاع رسانی کنند.بنابر این دستور العمل افرادی که در حج 99 ثبت نام کرده و متقاضی این سفر هستند به سه دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول کسانی که دو دوز واکسن استرازنکا تزریق کرده اند که نیاز به اقدام خاصی ندارند. دسته دوم کسانی که تا فاصله اعزام به طور طبیعی جزو فراخوان وزارت بهداشت قرار می گیرند و توصیه می شود دوز سوم خود را با نظر وزارت بهداشت و تاییدیه آن واکسن استرازنکا را تزریق کنند.دسته سوم نیز باید منتظر صدور دستورالعمل جدید در آستانه اعزام به سفر حج باشند که با هماهنگی وزارت بهداشت صادر خواهد شد.
فعلا نمی توان در خصوص افزایش هزینه برای حج تمتع آتی اظهار نظر کرد زیرا اولاً این موضوع بستگی به انجام مذاکرات و سپس تعیین سهمیه و بعد از آن آعزام تیم های تخصصی مسکن، نقل و تغذیه و تدارکات و در پایان استخراج هزینه ها است.
برگزاری حج تمتع منوط به انجام مذاکرات با مسئولان وزارت حج عربستان و انعقاد توافقنامه است که اصل برگزاری حج و میزان سهمیه بعد از مذاکرات مشخص می شود و تاکنون تاریخی از کشور میزبان اعلام نشده است.