پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پیامهای امام (ره) و مقام معظم رهبری با موضوع حج دائره المعارفی برای این کنگره جهانی است

پیامهای امام (ره) و مقام معظم رهبری با موضوع حج دائره المعارفی برای این کنگره جهانی است
به گزارش ایرنا ؛ حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور در همایش دو روزه بین المللی 'حج در قرآن و سنت' که در مرکز فرهنگی اسلامی دهلی نو و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران درهند و کمیته حج هندوستان در حال برگزاری است ؛ افزود: حضرت امام خمینی (ره) که منشأ اندیشه دینی در عصر فعلی بود به برکت انقلاب اسلامی توانست پرده از حقایق دین برداشته و اندیشه دینی را به دور از کج فهمی ها و افراط و تفریط ها بیان کند.

وی گفت: ایشان توجه ویژه ای به وجود حج داشت و از آن تعبیر به حج ابراهیمی می نمود و هر ساله پیامهای محکم به حجاج داشت و ایشان حج را فرصتی می دانستند که هرساله ملتهای مختلف از سراسر دنیا جمع شده و به تبادل نظر درباره مشکلات دنیای اسلام بپردازند و برای حل آنها مصمم و متحد شوند.

نماینده مقام معظم رهبری درهند گفت: امام (ره) می فرمودند حج یک اجتماع بی نظیر سالانه است و نمایش بزرگ اخوت و برادری است و باید منشأ حرکتهای سیاسی و اجتماعی در دنیای اسلام شود و برای حج غیر از مناسک عبادی معتقد به مناسک سیاسی و عرفانی بودند و اعلان برائت از ظالمین و مشرکین را از ارکان مهم حج می دانستند ولی فرمودند حج مانند قرآن است و همه از آن بهره مند می شوند.

وی گفت: حج تنها حرکات و لفظ ها نیست چون با این ظاهر نمی تواند به خدا برسد بلکه مهم توجه به باطن این عوامل است و مناسک حج، مناسک یک زندگی توحیدی است و مسلماً حج بی روح و بی تحرک و حج بی برائت از ظالمین و مشرکین حج نیست.

وی ادامه داد: مجموعه پیامهای امام (ره) و مقام معظم رهبری یک دایرة المعارفی است برای موضوع حج که ابعاد مختلف و ظرفیت های بالای این کنگره جهانی را برای مشکلات جهان اسلام و عزت بخشی مسلمانان بیان می کند.

وی گفت: واقعیت این است حج یک عبادت فردی نیست بلکه یک عبادت جامع و مظهر وحدت اسلامی است زیرا از تمام ملتهای مختلف با نژادها و رنگها با ملیت های متفاوت و منصب ها و نسبت ها و موقعیت های گوناگون به سرزمین حجاز می آیند و همه به یک سو و دور یک خانه و با یک لباس طواف می کنند و خود نمادی از همبستگی ملت هاست.

وی همچنین از برگزارکنندگان این همایش و به ویژه حضور حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، امیر حجاج و نماینده مقام معظم رهبری در امور حج قدردانی کرد.

رئیس کمیته حج دهلی نیز با مهم خواندن محتوای این همایش و جایگاه بلند حج از دیدگاه قرآن و سنت گفت : برگزاری این گونه همایشهای مشترک بین دوکشور ایران و هند برای تبادل تجربیان و دانش بسیار مهم اهمیت و ارزنده است.

دکتر 'پرویز میان' افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه حج برای دو کشور ایران و هند و وجود پیام های اخلاقی و انسانی آن ؛ این همایش به صورت مشترک برگزار می شود و در آن از مقالات ارزشمند اندیشمندان دو کشور بهره‌مند می شویم.

وی همچنین برهمکاری بیشتر حج و زیارت ایران و کمیته حج هندوستان برای انتقال تجربیات در زمینه های مختلف حج تاکید کرد و گفت: این همکاری ها موجب نزدیکی هرچه بیشتر دوملت ایران و هند می شود.

گفتنی است همایش دو روزه 'حج در قران و سنت ' با حضور شخصیت های ایرانی و هندی در مرکز فرهنگی واسلامی هند در حال برگزاری است .
مدیر ارشد امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.