پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حجت‌الاسلام احمدی تأکید کرد؛

لزوم تغییر نگاه به تخریب بقیع از سلبی به تراثی

لزوم تغییر نگاه به تخریب بقیع از سلبی به تراثی
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به برگزاری هم‌اندیشی «بقیع نگین تراث اسلامی»، گفت: باید نگاه سلبی به تخریب بقیع تغییر کند و با نگاه تراثی به این مسئله بنگریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به برگزاری هم‌اندیشی «بقیع نگین تراث اسلامی» که روز شنبه (۱۰ خردادماه) از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به صورت نشست مجازی برگزار شد، گفت: در این برنامه اندیشمندانی از علمای اهل سنت عراق و الجزایر؛ یکی از محققان و علمای شیعه عراق؛ یکی از علمای کشور پاکستان؛ آیت‌الله یوسفی غروی، از محققان حوزه تاریخ اسلام؛ حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و ضیائی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه اغلب در گذشته جنبه‌های سلبی تخریب بقیع مطرح می‌شد، گفت: اشکال کار در خصوص بررسی مسئله تخریب بقیع، نگاه سلبی به این مسئله بود، به همین دلیل امسال تلاش کردیم مسئله تراثی بقیع را بررسی و بقیع را به عنوان میراث مشترک مسلمانان مورد بحث قرار دهیم.

حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه بقیع فقط متعلق به شیعیان نیست، گفت: اینکه یک گروه افراطی که اساساً با میراث اسلامی مشکل دارند نه فقط با بقیع، دست به تخریب بقیع زده‌اند به معنای تأیید این مسئله توسط علمای اهل سنت نیست. ما همین افراطی‌گری را در عملکرد طالبان و داعش نیز دیده‌ایم که به محض دسترسی به میراث اسلامی در همه شهرها این میراث را تخریب کردند.

وی اضافه کرد: تخریب اماکن دینی مسلمانان پس از تخریب بقیع ادامه پیدا کرده و در هر دوره‌ای شاهد چنین رخدادهایی بوده‌ایم و نباید این تخریب‌ها را به حساب اهل سنت بگذاریم، چرا که در گذشته وقتی علمای اهل سنت در مکه و مدینه حاکم بودند، دست به ساخت و ساز اماکن دینی در بقیع زده‌اند و بسیاری از علمای اهل سنت در کتاب‌هایشان بخش احیای تراث دارند و اداره ابنیه نیز در دست علمای اهل سنت بوده، لذا باید با نگاه میراث اسلامی به اماکن دینی از جمله قبرستان بقیع نگاه ‌کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی به استقبال علمای اهل سنت و ارائه مقاله به این همایش ناشاره کرد و گفت: مسئله تخریب بقیع را باید از دیدگاه حقوق بین‌الملل و به عنوان مسئله احیای میراث اسلامی پیگیری کنیم. وقتی مجسمه‌های بودا تخریب شد، دنیا به این مسئله واکنش نشان داد اما آثار مهم اسلامی وقتی تخریب شد، چون با این مسئله به درستی مواجه نشدیم، واکنش‌های جهانی را نتوانستیم برانگیزیم در حالی که برخی جریان‌های داخلی عربستان و علمای اهل سنت هم سال‌هاست به دنبال این هستند که بقیع و سایر اماکن دینی به عنوان میراث جهانی حفظ شود.

وی تصریح کرد: باید به عنوان بخشی از هویت و تاریخ اسلام برای احیای این اماکن تلاش کنیم و این همایش زمینه‌ساز برگزاری همایش بزرگ‌تری به مناسبت صدمین سال تخریب بقیع خواهد بود.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.