پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت : امیدواریم تا پایان این هفته یا هفته آینده تکلیف حج امسال مشخص شود

رییس سازمان حج و زیارت : امیدواریم تا پایان این هفته یا هفته آینده تکلیف حج امسال مشخص شود
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امروز مسئولان عربستان جلسه ای در مکه مکرمه برای حج دارند ؛ گفت : امیدواریم تا پایان این هفته یا هفته آینده تکلیف حج امسال مشخص شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرگزاری رضوی افزود : تصور ما بر این بود که پس از ماه مبارک رمضان عربستان شرایط خود را برای حج تمتع 1441 اعلام و چگونگی پذیرش زائران را برای کشورهای اسلامی مشخص کند اما عربستان سعودی درباره زمان اعلام لغو یا برپایی حج دو بار خلف وعده کرده است. یک بار گفتند تا پایان ماه مبارک رمضان و یک بار گفتند تا هشتم شوال، امروز 9 شوال است و هنوز هیچ اعلام وضعیتی از سوی عربستان به ما نشده است .
وی با اشاره به گله مندی بیشتر کشورهای اسلامی از عربستان سعودی برای این وضعیت بلاتکلیفی با توجه به فرصت اندک تا آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی ادامه داد : در این مدت مکاتباتی با عربستان و وزارت حج این کشور از طرف جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و تقریبا هر روز مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان با مسئولان حج عربستان سعودی برای تعیین تکلیف حج و اعلام شرایط این واجب شرعی تماس تلفنی دارد اما آنها توصیه به صبر دارند تا نظر قطعی اعلام شود .

رشیدیان همچنین گفت: بر اساس آخرین تماسی که صبح امروز با دفتر امور بعثه های وزارت حج عربستان صورت گرفت طرف سعودی اعلام کرده است که امروز جلسه ای درمکه در همین خصوص برگزار می شود ؛ ما هم امیدواریم ان شاالله این هفته یا حداکثر هفته آینده پاسخی را برای مشتاقان حج داشته باشیم .

**تکمیل 92 درصد ظرفیت کاروان های حج تمتع
رییس سازمان حج و زیارت از ادامه روند ثبت نام زوار و دارندگان فیش های حج امسال خبر داد و گفت: تاکنون 92 درصد ظرفیت کاروان های حج 99 تکمیل شده اند و معاینات زائران زیر شصت سال نیز تقریبا به پایان رسیده است و تاکنون فقط 127 نفر از معاینه شوندگان استطاعت جسمی برای حضوردر حج امسال را نداشته اند و خوشبختانه بقیه تایید سلامت شده اند.

رشیدیان افزود : از زمان پایان عملیات حج گذشته پیگیری در خصوص اسکان و تغذیه زائران حج 99 آغاز شد و عقد قراردادی هم با وزارت حج عربستان صورت گرفت و پیگیری ها ادامه داشت تا اینکه ویروس کرونا در جهان فراگیر شد و عربستان هم اعلام کرد با توجه به این وضع باید منتظر تصمیمات آینده این کشور باشیم.

وی اظهار کرد : با این وجود ما اقدامات و برنامه ریزی های خود را انجام داده ایم و آموزش حجاج و معاینات آنها ادامه دارد تا به محض اعلام عربستان بتوانیم براساس شرایط اعلام شده و با توجه به پروتکل هایی که با کمک وزارتخانه های بهداشت و امور خارجه و هلال احمر آماده کرده ایم برای اعزام ضیوف الرحمان اقدام کنیم .رییس سازمان حج تاکید کرد: حتی اگر عربستان برای اعزام شروطی را بگذارد باز هم برای آن آماده ایم و همه پیش بینی ها را کرده ایم .

**سفر به عتبات عالیات و سوریه کی از سرگرفته می شود ؟
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه در خصوص اعزام زائران به عتبات عالیات عراق و سوریه گفت: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم همه برنامه ریزی ها برای پس از فروکش کردن بیماری کرونا صورت گرفته است و ما برای تبادل زائران بین کشورها منتظر اعلام بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان هستیم .

رشیدیان بیان کرد : سازمان حج و زیارت برای بعد از فروکش کردن کرونا و آغاز اعزام ها به عراق و سوریه هم پروتکل هایی را با کمک وزارت بهداشت و درمان ، وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هلال احمر آماده کرده است و آنها را برای طرف های عراقی و سوری ارسال کرده است .
وی به گفتگوی صورت گرفته بین مسئولان بهداشت و درمان ایران و عراق هم اشاره ای داشت و گفت : ما یک مرحله جلسه داشتیم با محوریت وزارت بهداشت و درمان اما چون در زمینه تبادل کالا و مسافر تابع مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا هستیم همچنین امیدواریم پس از فروکش کردن شیوع کرونا ان شاالله با خیال راحت اعزام زائران از سرگرفته شود اما هنوز زمانی برای آن مشخص نشده است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.