پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حق مداری، مقابل تکبر

حق مداری، مقابل تکبر
معاون بین الملل بعثه معظم رهبری از تکبر در مقابل حق و حقیقت بعنوان یکی از رذایل اخلاقی نام برد و تاکید کرد: انسانی که درمقابل واقعیت و حقیقت سرکشی کند و آن را نپذیرد و عناد بورزد، گرفتار تکبر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی روز دوشنبه (19 خرداد ماه) درجلسه تواصی درجمع نمازگزاران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با بیان داستان خلقت انسان و سجده ملائکه بر انسان و سرکشی ابلیس در برابر دستور خداوند، افزود: ابلیس با این بهانه که من از آتش و انسان از گل آفریده شده و منشاء پیدایش من بهتر از منشاء آفرینش آدم است ازدستور خداوند سرباز زد.

وی با بیان اینکه بهانه برای تکبر ورزیدن هر روز به شکلی ظاهر می شود، به وقایع کشور آمریکا در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: با وجودی که سال هاست به حسب ظاهر باید برده داری در آمریکا منتفی شده و افراد از حق یکسان برخوردار باشند ولی همه از فرصت یکسانی برخوردار نیستند و مورد ظلم قرار می گیرند.

وی افزود: برخی مانند کوکلاس کلان ها شفاف می گویند که ما برتریم و حق با ماست ولی برخی اینگونه بیان نمی کنند ولی نسبت به سیاهپوستان تکبر دارند و اگر بپرسید؛ می گویند آنها سیاه و ما سفید هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین مظلومی با مقایسه این تفکر با تفکراسلامی اظهار داشت: حتی زمانی که برده داری مرسوم و از بین نرفته بود در تفکر اسلامی احترام و کرامت برده ها محفوظ بود، چرا که خداوند ملاک برتری را تقوا می داند واین نکته را در زندگی اهل بیت (علیهم السلام) نیز شاهد هستیم.

وی حق مداری را در مقابل تکبر دانست و گفت: کسی که حق را شناخت باید در مقابل آن سرتسلیم فرود آورد و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از شخصیت هایی است که در تاریخ اسلام این حق مداری را بسیار زیبا به نمایش گذاشته است.

معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به جایگاه گوهر امامت در نزد حضرت عبدالعظیم افزود: ایشان با وجود جایگاه علمی والا، با کمال خضوع و خشوع به محضر امام نهم که از نظر سنی از ایشان جوانتربودند، وارد می شد و می فرمود: امام جواد (ع) امام من است و باید از او تمکین کنم.

وی با بیان اینکه نقل شده که حضرت عبد العظیم از اصحاب امام رضا، امام جواد، امام هادی و امام عسکری (علیهم السلام) بوده است، گفت: ایشان جایگاه ویژه ای داشت و یکی از راههای شناخت جایگاه یک نفر در نزد اهل بیت نوع روایت هایی است که مطرح کرده و برخوردی است که اهل بیت با ایشان داشته اند.

وی در پایان به قضیه محمد دیباج اشاره کرد و گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی می فرماید: او که شنیده بود ائمه این دوازده نفر هستند و می داند بعد از امام صادق (ع) فرزندش موسی امام است چطور در برابر این حقی که شنیده سرتسلیم فرود نمی آورد و اظهار می دارد: العجب کل العجب لمحمد بن جعفر وخروجه اذ سمع اباه ( علیه السلام) ... - من تعجب می کنم از محمد دیباج و خروجی که انجام داد درحالیکه از پدرش این مسئله را به تاکید شنیده بود.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.