پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معلم صداقت

معلم صداقت
به راستی که زیباترین واژه را برای شما وصف کرده اند و پرمغزترین لقب را به شما نسبت داده اند؛ صادق آل محمد (ص)
در یکی از نیک ترین ایام سال یعنی 17 ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری پسری نیکو صورت و زیبا سیرت در خانواده امام پنجم شیعیان امام محمد باقر(ع) چشم به دنیا گشود که نام او را ابو عبدالله، جعفر بن محمد الصادق نهادند.
ابوعبدالله 31 سال بعد از تولد و پس از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند و به هدایت و راهنمایی مسلمانان و شیعیان پرداختند.
معروف ترین و بارزترین لقب آن امام همام صادق به معنی راستین و راستگو است و حتی ایشان را صادق آل محمد (ص) نیز می نامند.

امام ششم شیعیان همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی عباس به اقدامات فرهنگی و مذهبی گسترده ای پرداخت و علی رغم دشمنی و کینه ورزی حکام وقت، توانست اقدامات شایانی در راستای ترویج دین مبین اسلام و مذهب تشیع داشته باشند و از طرفی برنامه های مدون علمی و آموزشی را برای مشتاقان انجام دادند.
امام صادق (ع) در 34 سال دوران امامت پربرکت شان توانستند خیزش عظیم فرهنگی و تحول آفرین را ایجاد نمایند و بدون شک عصر زندگانی ایشان را می توان به دوران جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون دانست.
سروسامان دادن به احادیث واقعی از احادیث کذب و جعلی، شناسایی و تربیت شاگردان با استعداد و توانا، هدایت درست مومنان و شیعیان، برخورد با فرق انحرافی و مبارزه با کج اندیشان بخش هایی از فعالیت های آن امام همام بود.
ایشان که هماره به دنبال ایجاد یک تحول و نهضت علمی بود توانست با تربیت بیش از چهار هزار شاگرد، جنبش عظیم علمی و مذهبی را بیافریند و در تاریخ تشیع و اسلام ماندگار شود.

امام ششم شیعیان به غیر از تحول در زمینه های علمی، فرهنگی و مذهبی توانست در مناظرات با سران فرقه های گوناگون، آنها را شکست دهد و در راستای ترویج دین مبین اسلام و تشیع اقدامات بی بدیلی در تاریخ اسلام انجام دادند.
بیشترین احادیث و نقل قول های صحیح و بدون شبهات در دوران امام صادق نقل و نگارش گردید و این گنجینه امروز در اختیار مشتاقان و مومنان قرار دارد.
برنامه ها، هدایت ها و توجهات آن امام همام به گونه ای بود که مذهب تشیع را بعد از امامت امام صادق و در دنباله امامت سایر معصومین، مذهب جعفری و فقه جعفری نام نهادند و بی شک امام ششم شیعیان نقشی اثرگذار و خالصانه در به ثمر رسیدن درخت پربار دین و مذهب داشته اند.
امام جعفر صادق(ع) سرانجام در تاریخ 25 شوال سال 148 هجری قمری به دست منصور و پس از تحمل چند سال آزار و اذیت حکام وقت به شهادت رسیدند.
پیکر پاک ایشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد و شیعیان هیچ گاه خدمات شایان علمی و فرهنگی ایشان را از یاد نمی برند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.