پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نشست خبری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت

نشست خبری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت
نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از بعثه مقام معظم رهبری، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت درباره تحولات مرتبط با حج و برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و اجرایی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در هفته حج، امروز(چهارم تیرماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در آغاز این نشست طی سخنانی از ادامه روند آموزش‌های زائران و کارگزاران حج خبر داد و گفت: این آموزش‌ها متوقف نخواهد شد و هفته‌ای دو بار برای آماده‌سازی زائران ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به آسیب های سال های گذشته برخی برنامه‌ریزی‌ها درحج اصلاح شده است، افزود: از عربستان خواسته ایم که در زمان رفت زائران به جمرات تغییراتی ایجاد کند و مسیر رفت و آمد زائران را در منی تا جمرات مسقف کند. درباره برگزاری دعای کمیل نیز پیشنهادهایی به کشور میزبان ارائه کرده ایم که برخی را عربستان تأیید کرده و در مذاکرات بعدی حج بر روی دیگر خواسته‌ها تأکید خواهیم کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با بیان اینکه اگر عربستان قادر به برگزاری حج در حد سالهای گذشته نبود، می‌توانست این فریضه واجب را با درصدی از جمعیت زائران مسلمان از سراسر جهان برگزار کند، اظهار داشت: مسئولان عربستان بدلیل هراس از شیوع کرونا نتوانستند به چنین تصمیمی برسند.
وی افزود: طرف عربستانی می توانست این مراسم معنوی و عبادی را با حتی یک درصد از سهمیه هر کشور برگزار کنند و بدین ترتیب عطر این مراسم عبادی، فضای معنوی حج را در میان مسلمانان منتشر می کرد.
وی اضافه کرد: تصور کنید ورود دو و یا چند حاجی به هر شهرستان عطر جدیدی در آن منطقه پدید می‌آورد همچنانکه شاهدیم امروز در حرم امام رضا (ع) امکان تردد زائر در داخل حرم وجود ندارد ولی صحن‌ها باز است و مردم از این معنویت بهره مند می شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه برای بهینه برگزار شدن حج ۹۹ تمامی برنامه ریزی ها و اقدامات لازم انجام شده بود، اظهار داشت: با پایان حج ۹۸ برنامه‌ریزی برای حج پیش رو آغاز و در آذرماه گذشته با سفر رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه به عربستان تفاهم نامه حج به امضاء رسید و در مورد قراردادهای مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و ... تفاهم صورت گرفت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آموزش‌های زائران و کارگزاران در شهرهای با وضعیت قرمز و زرد به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی و در شهرهای با وضعیت سفید به صورت حضوری انجام شد تا حجاج برای این سفر معنوی آماده شوند.سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه ما باید پاسخگوی زائرانی باشیم که برخی ۱۴ سال در نوبت حج قرار دارند، گفت: دو نامه به عربستان با محور اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه برگزاری بهتر حج در شرایط شیوع کرونا ارسال شد که کشور میزبان پاسخ نداد.
وی افزود: با توجه به اینکه عمده مناسک حج در فضای باز برگزار می‌شود و مسجد‌النبی که فضای بسته دارد با توجه به گستردگی این مسجد، امکان رعایت فاصله‌گذاری در این مکان وجود داشت و به نظر می رسید امکان داشت حج به صورت محدودتر برگزار شود. عربستان نیز شایسته بود در چند ماه گذشته طی دوره های زمانی اطلاعیه‌هایی در خصوص حج منتشر می‌کرد تا زائران کشورهای مختلف برنامه‌ریزی کنند اما متأسفانه این کار را نکرد.
حجت‌الاسلام نواب نیز در پاسخ به این سؤال که سامانه جمع‌آوری ایده‌های فرهیختگان و مردم در خصوص حج چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟ گفت: این سامانه کار شده است و در آینده رونمایی خواهد شد. البته طی این مدت نیز ایده‌های روحانیون و مردم دریافت ‌شده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت هم در ادامه این گفتگو درباره وضعیت برگزاری مراسم اربعین درسال جاری، به تشکیل نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با حضور نمایندگان ۲۰ دستگاه و نهاد مختلف در روز گذشته در سازمان حج اشاره کرد و گفت: افزایش شیوع ویروس کرونا در عراق موجب شد حرم های مطهر در کربلا روز گذشته برای چند ساعت تعطیل و قرنطینه شوند.
وی افزود: اگر شرایط به نحوی باشد که زائران ایرانی نتوانند امسال در مراسم اربعین شرکت کنند، تلاش خواهد شد که موکب‌هایی از ایران در عراق برای خدمت‌رسانی به زائران این کشور مستقر شوند.
آقای علی رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست به پرسش های اصحاب رسانه پاسخ گفت.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.