پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

کشورهای اسلامی منتظر مذاکرات حج 1400 هستند

کشورهای اسلامی منتظر مذاکرات حج 1400 هستند
رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از انجام مذاکرات حج 1400 در هفته‌های آینده به صورت مجازی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از بعثه مقام معظم رهبری، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مذاکرات حج 1400 به صورت مجازی برگزار می‌شود.

آقای علی رضا رشیدیان با بیان اینکه هنوز تقویم مذاکرات کشورهای اسلامی با عربستان برای حج آینده به صورت قطعی مشخص نشده است، افزود: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، عربستان درصدد است امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مذاکرات حج 1400 ابتدا در قالب مجازی برگزار ‌شود وامضای تفاهم‌نامه نیز با حضور محدود مسئولان حج دو طرف صورت گیرد.
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، در مورد پیگیری‌های صورت گرفته برای اعزام زائران به عتبات عالیات گزارشی ارائه کرد و گفت: باتوجه به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا، با طرف های ایرانی و مسئولان عراقی مذاکره انجام شده تا در صورت بهبود شرایط بحران کرونا موافقت اولیه زمینه سفر زائران به عتبات با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شود.

براساس این گزارش، آقای اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در این جلسه در باره نحوه نقل و انتقال اسناد حج توضیحاتی بیان کرد و گفت: در این خصوص در سال‌های گذشته مشکلاتی برای زائران بوجود می آمد، از این‌رو از سال 1396 سازمان حج و زیارت آئین‌نامه لازم برای انتقال یکبار فیش حج را به غیر، مجاز اعلام کرد و در سال 1398 سامانه تشرف را راه‌اندازی کرده تا نقل و انتقال فیش‌های حج از این طریق انجام شود.

وی افزود: در این سامانه تلاش کرده ایم با تسهیل امکانات و تسریع در انجام امور نقل و انتقال اسناد حج، آسیب‌ها را برطرف و نقش دلالان را حذف کنیم تا امور اداری و اجرایی نقل و انتقال اسناد با حضور دو طرف«انتقال دهند و انتقال گیرنده» و بدون واسطه‌گری در دفاتر کارگزاری حج و زیارت راحت تر انجام شود.

این گزارش حاکی است، در این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت براساس گزارش ارائه شده مذاکرات حج 1400 را مهم برشمرد و گفت: باتوجه به تعطیلی حج 1398 و آمادگی زائران برای حضور در حج 1400، این موضوع به صورت جدی باید در دستور کار مسئولان حج و زیارت قرار گیرد و متناسب با آن برنامه‌ریزی‌ها انجام شود تا در حین مذاکرات مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین با اشاره به احتمال برخی تغییرات در انجام مناسک حج آینده به دلیل شیوع ویروس کرونا، افزود: قرار است کمیته فقه پژوهشکده حج و زیارت با نمایندگان بیوت مراجع تقلید جلسه‌ مشترکی برگزار کند تا متناسب با وضعیت کنونی، برای انجام مناسک حج برنامه ریزی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص نقل و انتقال اسناد حج تصریح کرد: باتوجه به برخی پیشنهادهای مطرح شده، این موضوع در قالب کارگروهی بحث و بررسی شود و نتیجه برای تصویب نهایی به شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ارائه تا متناسب با آن تصمیم‌گیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، همچنین در ابتدای جلسه، ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار را تبریک گفت و از خدمات ارزشمند پرستاران در ایام کرونا تقدیر کرد.

وی یادآور شد: عقیله بنی‌هاشم بانوی مفسر قرآن، حکیم، عابد، متعبد، متخلق، خطیب و پرستار بود و این ویژگی‌ها ایشان را برجسته کرده بود . امروز نیز نباید این بانوی بزرگوار را در خصوصیت پرستاری منحصر کرد زیرا صفات علمی ، اخلاقی ، عرفانی و... ‌ایشان نیز بسیار فراوان بود.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.