مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه ریزی های انجام گرفته برای متقاضیان حج تمتع ، گفت: سرعت، دقت، کاهش هزینه ها  وکاهش ترددهای غیرضرور بویژه در ایام کرونا جزو برنامه هایی بوده که برای تسهیل امور دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج انجام گرفته است.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مروری بر اهم اقدامات سازمان حج و زیارت // گزارش شماره 2

کاهش ترددهای غیر ضرور برای ودیعه گذاران و زائران و خدمت رسانی هرچه بهتر در سالی که گذشت

کاهش ترددهای غیر ضرور برای ودیعه گذاران و زائران و خدمت رسانی هرچه بهتر در سالی که گذشت

مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه ریزی های انجام گرفته برای متقاضیان حج تمتع ، گفت: سرعت، دقت، کاهش هزینه ها  وکاهش ترددهای غیرضرور بویژه در ایام کرونا جزو برنامه هایی بوده که برای تسهیل امور دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج انجام گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ طی یکسال اخیر بروز بحران جهانی کرونا، مشکلات متعددی برای تمامی کشورها بدنبال داشته که از آن جمله می توان به آسیب های اقتصادی و اجتماعی و...اشاره کرد.

یکی از همین آسیب ها، تعطیلی سفرهای زیارتی طی ماههای گذشته بوده که بسیاری از مشتاقان این سفرهای معنوی(اعتاب مقدسه و حج) و همچنین دست اندرکاران(کارگزاران) را با دغدغه های زیادی مواجه کرده است.

در این میان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان متولی کارهای اجرایی و فرهنگی زائران ، این بحران و تهدید را به فرصتی بی بدیل برای بهبود روند خدمت رسانی به جامعه هدف خود تبدیل کرده و با روحیه ای تازه نفس ،چشم انداز پیش رو برای از سرگیری اعزام های زائران را تبیین نموده اند.

در همین راستا اقدامات بسیار کاربردی در جهت ارتقا سطح خدمت رسانی به زائران و جامعه هدف یعنی کارگزاران و دست اندرکاران اجرایی و ...، با نگاه بهبود وضعیت جاری و روند اجرایی سفرهای زیارتی انجام گرفته که بی شک منتهی به پویایی ،پیشرفت و استحکام برنامه های مدنظر خواهد شد.

به همین مناسبت بخشی از  برنامه های معاونت ها و ادارات پرتلاش این سازمان که منجر به بهبود روند اجرایی با نگاه آسیب شناسی در سنوات گذشته و ارتقا خدمت در سنوات پیش رو خواهد شد، معرفی می شود.

اداره کل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از بخش های تاثیرگذار در ارتبط با زائران حج و عمره فعالیت می کند و در راستای ارتقا کیفیت خدمت به زائران، توانسته گام های بلندی طی سنوات گذشته و به ویژه ماههای اخیر بردارد.

کامران اکبری مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت در گفت گویی به تشریح و تبیین بخشی از این اقدامات که شامل پذیرش، تسهیل در انجام امور نقل و انتقال قبوض ودیعه گذاری حج تمتع و سازوکار مربوط به آن، فراهم نمودن بستر مناسب برای بروز رسانی اطلاعات زائران و همچنین سایر اقدامات متناسب با نیازمندی های زائران و اجرای پروژه های متعدد می باشد توضیحاتی را ارائه و هدف از این اقدامات را بهبود روند امور اجرایی برای جامعه هدف، تسهیل امور در راستای اهداف تدوین شده سازمان و خدمت رسانی هر چه بهتر، بیشتر، سریع تر و آسان تر به متقاضیان عنوان کرد.

**بازنگری و اصلاح فرآیندهای اجرایی

بازنگری و اصلاح فرآیندهای اجرایی یکی از مهمترین اقداماتی انجام شده در این اداره کل بوده که در کنار سایر اقدامات ذیل مورد توجه قرار گرفته است.

پیش بینی و پیگیری و پیاده سازی سامانه های هوشمند با بهره گیری و تعامل سیستمی با سایر دستگاههای ذیربط «سازمان ثبت احوال کشور-بانک ملی ایران-سازمان ثبت اسناد و املاک»به منظور کاهش حداکثری مراجعان و افزایش رضایتمندی زائران از خدمات نقل و انتقال طی فرایند حج تمتع، بازنگری فرآیند بهره گیری از سامانه لیست انتظارسیستمی و مکانیزه ثبت نام در کاروانهای حج تمتع، بازنگری فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل زمینی زائران در کشور عربستان و بهره گیری از نرم افزارهایی با قابلیت های کاربردی و مناسب و همچنین پیش بینی فرآیند لازم برای جایگزینی زائران در کارونها برای موارد فوت یا رد پزشکی زائران از جمله بخش های مربوط به این موضوع بوده است.

**سامانه رزرو و ادامه فعالیت برای بروز رسانی اطلاعات دارندگان فیش حج تمتع

 یکی از مهمترین سامانه هایی که با اتکا به توان مهندسین داخلی سازمان راه اندازی و در خدمت ودیعه گذاران است و مورد توجه قرار دارد سامانه فراخوان عمومی تکمیل اطلاعات ودیعه گذاران حج تمتع است که نام آن سامانه رزرو می باشد.

تکمیل و بروز رسانی اطلاعات دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع در این سامانه به آدرس reserve.haj.ir جزو  الزامات اولیه برای ودیعه گذاران محسوب می شود و در ماههای اخیر نیز بدین موضوع توجه داشته ایم.

در سامانه رزرو زمینه تکمیل و بروزرسانی اطلاعات دارندگان فیش حج تمتع فراهم و ایجاد گردیده و از اهمیت زیادی برخوردار است.اطلاعات بروز شده نیز به منظور بهره برداری آماری برای برنامه ریزی های مرتبط متقاضیان حوزه حج و تشرف کاربرد خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که متقاضیان باید دقت نمایند این است که ورود به سامانه رزرو و بروزرسانی اطلاعات از سوی افراد، ارتباط مستقیم به تشرف در همان سال را ندارد و تمامی دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع،فارغ از تاریخ اعزام خود به سامانه تکمیل اطلاعات مراجعه نمایند چراکه که هرگونه اطلاع رسانی و تبادل و فراخوان اولویت های تشرف علاوه بر جراید به صورت پیامکی نیز به ودیعه گذاران از طریق این سامانه انجام می پذیرد.

یکی از اهداف  این بروز رسانی منتج به این خواهد شد که سازمان حج و زیارت بتواند با برقراری ارتباط دوسویه ، اخبار و پیام های ضروری را نیز به متقاضیان منعکس نماید.

متقاضیان می توانند شخصا به سامانه یاد شده مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات فردی خود اقدام کنند یا اینکه با مراجعه به دفاتر خدمات زیارتی دارای مجوز از سازمان حج وزیارت که در سطح استان /شهرستان مستقر می باشند به این مهم مبادرت نمایند .

در صورت وجود مغایرت در اطلاعات، و عدم امکان ثبت و بروز رسانی در سامانه رزرو، این افراد می بایستی به دفاتر مدیریت حج و زیارت استانها برای پیگیری و رفع آن اقدام کنند.

ضمنا باید تاکید کرد که تکمیل و بروز رسانی اطلاعات ودیعه گذاران محترم صرفا از طریق سامانه رزرو به آدرس reserve.haj.ir بوده و در رابطه با آگهی ها و تماس های افراد و مراکز غیرمجازی که با ادعاهای مختلف در این خصوص در صدد برقراری و دریافت اطلاعات وحتی کنترل و جمع آوری قبوض هستند ، هوشیاری و دقت لازم را انجام دهند.

** سال گذشته تمامی فرآیندهای مرتبط با ثبت نام در کاروانهای حج غیرحضوری انجام گرفت

در برنامه ریزی های حج تمتع 99 که به دلیل بحران کرونا انجام نگرفت، تمامی برنامه ریزی ها اعم از فراخوان و ثبت نام و .... به صورت کاملا اینترنتی و غیرحضوری انجام گرفت و فراخوان مربوطه برای دعوت از متقاضیان نیز براساس تکمیل اطلاعات  بروز رسانی شده در سامانه رزرو بوده است بنابراین تاکید می شود مراجعه متقاضیان به سامانه مذکور از ضروریات محسوب می شود.

همچنین متقاضیانی که بعضاً اطلاعات قبوض بانکی و شخصی آنان دچار مشکل است از طریق این سامانه و بستر ایجاد شده می توانند زوتر نسبت به این مسائل مطلع شوند تا اگر دچار نقص اطلاعات هستند نسبت به رفع آن هر چه زودتر اقدام داشته باشند.

**سامانه «تشرف» راهکاری مطمئن و سریع جهت نقل و انتقال اسناد حج

براساس مندرجات درج شده در قبوض ودیعه گذاری و اختیارات و ضوابطی که سازمان حج و زیارت فراهم آورده ، شخص ودیعه گذار می تواند با رعایت شرایط تعیین شده، قبض خود را برای یک بار واگذار کند.

ما نیز در راستای ارائه خدمت به متقاضیان و سهولت کار آنها اعم از واگذار کننده قبوض یا دریافت کننده، سامانه ای را با همت نیروهای توانمند داخلی به نشانیtasharof.haj.ir طراحی و اجرا کرده ایم که در این بستر خدمات مناسبی به متقاضیان ارائه می شود و ضمن ایجاد رضایتمندی کاهش ترددهای غیرضرور بویژه در ایام بحران کرونا شده است.

**نحوه چگونگی ورود به سامانه تشرف

متقاضیان می بایست با ورود به این سامانه درخواست خود را در هر استان یا شهرستانی که ودیعه گذاری کرده و سکونت دارند ثبت نمایند و سپس با انتخاب کارگزارانی که دارای مجوز از سازمان حج و زیارت می باشند، مبادرت به نقل و انتقال اولویت قبوض ودیعه گذاری کنند.

واگذار کنندگان و همچنین دریافت کنندگان قبوض ودیعه گذاری حج «فروشندگان و خریداران اسناد» باید اقدامات خود را از طریق سامانه مذکور و تحت نظر دفاتر کارگزاری تعیین شده انجام دهند و به سایت ها و افراد سودجویی که در این راستا به تبلیغ می پردازند مراجعه نکنند.

این سامانه نقش موثری در کوتاه کردن دست واسطه ها و سودجویان و هزینه های اضافی ناشی از آن دارد.

ودیعه گذاران می توانند از این بستر با ارتباط مستقیمی که با انتقال گیرندگان قبض ایجاد می شود، اولویت تشرف خود را به افراد واجد شرایط واگذار نموده و از ثواب حجی که فرد بدین واسطه مشرف می گردد، بهره مند شود و نایب الزیاره آنها باشد.

به متقاضیان تاکید می شود که امور واگذاری و تهیه قبض خود را مستقیماً از طریق سامانه مذکور دنبال کرده و مطلقاً این کار را از طریق افراد و مراکز واسطه گر دنبال نکنند چرا که مراکز، افراد و سامانه هایی که در این حوزه «بحث خرید و فروش قبوض ودیعه گذاری حج و عمره» تبلیغات وسیعی در کشور دارند مورد تایید سازمان حج و زیارت نمی باشند و اقدامات آنها موجب ایجاد اخلال در روند جاری امور شده و هزینه های زیادی را در واسطه گری خود به متقاضیان تحمیل می کنند.

**چگونگی واگذاری کارتهای اولویت های عمره

 در خصوص واگذاری کارت های اولویت های عمره نیز راهکاری اندیشیده شده است و کسانی که تمایل به تهیه و یا واگذاری آن را دارند می بایست صرفاً از طریق دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان یا شهرستان محل سکونت خود اقدام و پیگیری نمایند.

در پایان تاکید می شود که تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود روند خدمت رسانی و ارتقا کیفیت خدمات به همراه تسهیل امور مربوطه با توجه به شرایط موجود برنامه ریزی شده است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.