پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مروری بر اهم اقدامات سازمان حج و زیارت/گزارش 9

آیین نامه جدید دفاتر زیارتی فرصتی برای کاهش هزینه ها/21 نفر از حادثه دیدگان سقوط جرثقیل غرامت دریافت نمودند

آیین نامه جدید دفاتر زیارتی فرصتی برای کاهش هزینه ها/21 نفر از حادثه دیدگان سقوط جرثقیل غرامت دریافت نمودند
سرپرست اداره کل حقوقی سازمان حج و زیارت از برنامه ریزی برای بروز رسانی آیین نامه دفاتر زیارتی خبر داد و گفت: درصورت تصویب این آیین نامه شاهد کاهش هزینه ها و رضایتمندی بیشتر دفاتر زیارتی خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ طی یکسال اخیر بروز بحران جهانی کرونا، مشکلات متعددی برای تمامی کشورها بدنبال داشته که از آن جمله می توان به آسیب های اقتصادی و اجتماعی و...اشاره کرد.
یکی ازهمین آسیبها،تعطیلی سفرهای زیارتی طی ماههای گذشته بوده که بسیاری از مشتاقان این سفرهای معنوی(اعتاب مقدسه و حج) و همچنین دست اندرکاران(کارگزاران) را با دغدغه های زیادی مواجه کرده است.
در این میان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان متولی کارهای اجرایی و فرهنگی زائران ، این بحران و تهدید را به فرصتی بی بدیل برای بهبود روند خدمت رسانی به جامعه هدف خود تبدیل کرده و با روحیه ای تازه نفس ،چشم انداز پیش رو برای از سرگیری اعزام های زائران را تبیین نموده اند.
در همین راستا اقدامات بسیار کاربردی در جهت ارتقا سطح خدمت رسانی به زائران و جامعه هدف یعنی کارگزاران و دست اندرکاران اجرایی ، با نگاه بهبود وضعیت جاری و روند اجرایی سفرهای زیارتی انجام گرفته که بی شک منتهی به پویایی ،پیشرفت و استحکام برنامه های مدنظر خواهد شد.
به همین مناسبت بخشی از برنامه های معاونت ها و ادارات کل این سازمان که منجر به بهبود روند اجرایی با نگاه آسیب شناسی در سنوات گذشته و ارتقا خدمات در آینده خواهد شد، معرفی می شود.
اداره کل حقوقی در یکسال اخیر اقدامات شایان توجهی را پیگیری کرده که تاثیرات بسزایی به همراه و در همین خصوص گفت و گویی را با شیرزاد پوش پاس سرپرست اداره کل حقوقی سازمان حج و زیارت انجام داده ایم.
**پرداخت غرامت به خانواده شهدا و مصدومان ایرانی حادثه سقوط جرثقیل در مکه
در جریان برگزاری حج تمتع سال 94 دو حادثه دلخراش روح و قلب همه مسلمانان و هموطنان را آزرده ساخت؛ حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام شهر و حادثه منا موجب آلام همه مسلمانان شد.
متاسفانه در جریان حادثه سقوط جرثقیل در مکه حدود 13 نفر از حجاج ایرانی شهید و 68 نفر مصدوم شدند.
بعد از مشخص شدن ابعاد این حادثه و با توجه به پیگیری های صورت گرفته در سنوات گذشته و همچنین پیگیری های مستمر روسای قبلی و دست اندرکاران سازمان در این پرونده و همچنین تاکیدات ریاست محترم سازمان آقای علی رضا رشیدیان، این موضوع به صورت جدی از سوی اداره کل حقوقی پیگیری شد.
طی یکسال گذشته با توجه به پیگیری های مستمر رییس سازمان حج و زیارت و اقدامات این اداره کل، توانستیم چک های مربوط به پرداخت غرامت شهدا و مصدومان حادثه جرثقیل را از طرف سعودی دریافت کنیم؛ برای 13 شهید این حادثه و 8 مصدوم آن جمعا 21 فقره چک صادر و تحویل خانواده ها شد.
متاسفانه مشکلاتی به جهت نقد کردن چک های صادر شده وجود داشت که سعی و پیگیری های سازمان حج و زیارت، اداره کل حقوقی و همراهی وزارت خارجه بالاخره نتیجه بخش شد و در این زمینه چک ها نقد گشته و پول آن تحویل خانواده های 21 شهید و مصدوم این حادثه شد.پیگیری ها برای دریافت غرامت آندسته از مصدومانی که در زمان حادثه به بیمارستانهای سعودی منتقل نشده بودند نیز همچنان ادامه دارد.

**ثبت سیستمی فعالیت ها و قراردادها
در بازنگری فرآیندهای واحد حقوقی از فناوری اطلاعات بهره جستیم و به جهت شفاف سازی و پاسخگویی به دستگاههای نظارتی یک نرم افزار جدید در این خصوص تهیه شد.
**آیین نامه جدید دفاتر زیارتی فرصتی مناسب برای کاهش هزینه ها
در بحث کارگزاران و بروز رسانی آیین نامه دفاتر زیارتی نیز برنامه ویژه ای مدنظر داریم که موجب کاهش هزینه ها، افزایش سرعت و رشد کیفیت خواهد شد.
در این زمینه باید توضیح داد که تمامی دفاتر زیارتی که مجوز خود را از سازمان حج و زیارت دریافت می کنند دارای یک آیین نامه و پایبند به آن هستند که نحوه فعالیت در آن نوشته شده است.
آیین نامه ای مذکور در سال 1380 تدوین گردیده و در حقیقت 20 سال از آن می گذرد و هنوز بروز رسانی نشده که بدنبال این هستیم تا آیین نامه جدید و بروز رسانی شده را مبنای فعالیت دفاتر زیارتی قرار دهیم.

در آیین نامه جدید به موضوعات مختلف و مرتبط با دفاتر زیارتی پرداخته ایم به عنوان مثال الزام 40 متری بودن دفاتر زیارتی را به دلیل الکترونیکی شدن فعالیت ها و از طرفی کاهش مراجعات حضوری تجدید نظر کرده و کاهش داده ایم که این موضوع در صرفه جویی هزینه دفاتر تاثیر بسزایی دارد. امیدواریم این آیین نامه جدید در صورت نهایی شدن مورد رضایت و رشد و ارتقا مراجعین و دفاتر زیارتی باشد.
آیین نامه جدید زیرنظر کارشناسان و افراد صاحب نظر در اداره کل کارگزاران و سایر بخش های مرتبط تدوین شده و به کمیسیون اجتماعی دولت تقدیم گردیده که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل مفاد آن مورد تایید قرار گرفت و در حال حاضر نیز به هیئت وزیران ارسال شده تا بعد از تایید نهایی به سازمان حج و زیارت ابلاغ شود و در اختیار دفاتر زیارتی قرار گیرد.
آیین نامه جدید با قوانین روز کشور هم خوانی دارد و همچنین موجب کاهش هزینه های دفاتر زیارتی خواهد شد؛ بی شک این آیین نامه جدید تامین کننده منافع دفاتر زیارتی می باشد.

**انتخاب اعضای هیئت بدوی کارگزاران در استانها
انتخاب اعضای هیئت بدوی کارگزاران یکی از ضروریات در راستای رسیدگی به تخلفات دفاتر زیارتی کشور بوده است؛ این اعضا بدین سبب انتخاب می شوند که به عنوان بازوی نظارتی سازمان در برابر تخلفات احتمالی که توسط معدود دفاتر زیارتی صورت می پذیرد، باشند.
به عبارتی از مهمترین اقداماتی که بعد از ارائه مجوز بر اساس شاخص های تدوین شده، برعهده داریم بحث نظارت بر دفاتر زیارتی است که در صورت بروز تخلف یک هیئت بدوی یا اولیه باید در استانهای مربوطه رسیدگی لازم را انجام داده و رای خود را صادر نماید و در صورت مطرح شدن اعتراض، این پرونده در هیئت تجدید نظرسازمان رسیدگی می شود.
بدین ترتیب وجود هیئت بدوی در همه استانها متشکل از مدیر حج و زیارت استان، مسئول حراست دفتر حج استان، یک نفر به انتصاب مدیر استان از میان کارکنان و دو نفر از نمایندگان دفاتر زیارتی یکی از اقدامات ضروری و مطمئن محسوب می شود؛ بنابراین برای انتخاب دو نفر نماینده دفاتر زیارتی همه ساله انتخاباتی برگزار می شود که خود دفاتر زیارتی در آن شرکت دارند؛ امسال این انتخابات به دلیل شرایط کرونایی و به جهت رعایت دستورالعملهای بهداشتی ، برای نخستین بار به صورت الکترونیکی برگزار شد و خوشبختانه با مشارکت بالای دفاتر همه استانها اعضای هیئت های بدوی خود را شناختند که در این رابطه اداره کل کارگزاران، اداره کل حقوقی و اداره کل فناوری اقدامات هماهنگ و قابل توجهی را انجام داده اند.
طی یکسال اخیر فعالیت ها و پیگیری های زیادی در حوزه حقوقی صورت گرفته است و همچنان همه امور بر اساس شرح وظایف در حال پیگیری می باشد؛ ضمن اینکه در آینده ای نزدیک بازبینی و بروز رسانی قراردادهای طرح جدید اعزام زائر عتبات عالیات در دستور کار می باشد که این مهم نیز با همکاری این اداره کل در دست اقدام است.
** کمیته امور اقتصادی و امور شرکتها تشکیل می شود
با توجه به وابستگی کامل و ارتباط این شرکتها به سازمان و اینکه منابع مالی آنها از طریق وجوه مستقیم و یا غیر مستقیم زایران تامین می شود و از طرف دیگر موضوع فعالیت آنها ارایه هرگونه خدمات در زمینه امور زیارتی و فرهنگی به زایرین است بنابراین جهت ارتقاء و افزایش کیفیت و نظارت از سوی سازمان و بمنظور امکان نظارت دقیق و شفاف بر عملکرد شرکت های زیر مجموعه، در کارگروه بررسی وامور و دارایی های شرکتهای زیر مجموعه مصوب گردید که کمیته ای با عنوان ((کمیته امور اقتصادی و امور شرکتها)) با حضور مدیران عالی سازمان و با ابلاغ رییس سازمان تشکیل شود تا این مهم محقق گردد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.