پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پیام رییس سازمان حج و زیارت به مناسبت روز عرفه؛

عرفه ؛ روز شناخت ، عبودیت و بیعت دوباره با رب عالمیان است

عرفه ؛ روز شناخت ، عبودیت و بیعت دوباره با رب عالمیان است
امروز، عرفه است، روز شناخت، بندگی، عبودیت، استغفار، اعتراف و حضور در محضر او که همیشه و هماره حاضر است. روز نیایش و بیعت دوباره با اوست که هزاران بار پیمان شکسته و باز آمده ایم تا شاید رافت و رحمتش را بر ما جاری سازد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ متن کامل پیام علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به شرح ذیل است: بر زمین نشسته اند اما دل به آسمان دارند، زمزمه می کنند، زمزمه که نه اعتراف می کنند.
" انا یا الهی المعترف بذنوبی فاغفرها لی انا الذی اسات انا الذی هممت انا الذی جهلت انا الذی سهوت انا الذی وعدت و انا الذی اخلفت انا الذی اقررت انا الذی اعترفت بنعمتک علی و عندی و ابوه بذنوبی فاغفرها لی یا من لا تضره ذنوب عباده. "
"پروردگارا، به گناهانم معترفم، پس تو به کرم از من درگذر، من آن بنده ام که اهتمام به عصیان کردم، من همانم که نادانی کردم، همان که غفلت ورزید و سهو کرد، من همانم که وعده کردم و مخالفت نمودم، همانم که به اقرار کردم و به نعمتت بر خود اعتراف کردم و باز به گناهان رجوع کردم پس چون معترم و تائبم از گناهانم درگذر."
دل در دریای ناب آگاهی، دستها به سوی آسمان و سر بر آستان بندگی او می سایند و آمرزش می طلبند. اِلـهى اَنـَا الْفَقیرُ فى غِناىَ فَکَیْفَ لا اَکُونُ فَقیراً فى فَقْرى..
پروردگارا امیدم هیچگاه از تو قطع نمی شود حتی اگر نافرمانیت کرده باشم چنانکه از دلم ترس تو زائل نگردد و در عین توانگری تهیدستم و همه آن عوالم مرا به سوی تو آورده و علمی که نسبت به کرم و بزرگواری تو دارم مرا به درگاه تو افکنده است.
دل در جوشش شناخت الهی وضو می سازد و نماز یقین را در صحرای عرفات ادا می کند.
امروز، عرفه است، روز شناخت، بندگی، عبودیت، استغفار، اعتراف و حضور در محضر او که همیشه و هماره حاضر است. روز نیایش و بیعت دوباره با اوست که هزاران بار پیمان شکسته و باز آمده ایم تا شاید رافت و رحمتش را بر ما جاری سازد.
عرفه شهود بر جمال الهی، وقوف بر خویشتن ناساز خویش، بر عصیان و غفلت عمدی و سهوی خویش، بر کرم و جود او، نعمتهای بی انتها و رحمت واسعه و الفت اوست.
عرفه روز حقارت وخواری شیطان و مرگ او از شدت خشم است، خشم از خلوص بندگان، از عبودیت و اطاعت در برابر او که قدرتش در جهان نافذ است.
امروز همه این قوم عاشورایی آمده اند تا در اقتدا به مقتدایشان حسین ابن علی در زمان بی زمانی، گناهانشان در پیشگاه رحمت و رافت او بخشوده شود. آمده اند با لبهایی خشکیده از عطش و دلهایی ترسان از خوف او، پشتی خمیده از بار عصیان و نافرمانی های او و چشمانی خیس اما امیدوار به احسان و مغفرتش.
عرفه زمان قربانی کردن هر چه تن و من و رسیدن به مبداء است و عرفات جایگاه سربریدن نفس، خودخواهی، منیت و شهوت و قربانگاه جلوه های زشت آدمی و زمان سرسپردن به اوست.
تجلی گاهی که وقتی جبرئیل به هنگام آموختن مناسک حج به ابراهیم خلیل، چون به عرفه رسید، گفت: "عرفت" و خلیل الله پاسخ داد:"آری" چنانکه این شناخت از بدو خلقت انسان به او آموخته شده و نخستین مخلوق رب العالمیان "آدم" هم به توسط جبرئیل بر این جایگاه معرفت یافت و نقل است آخرین سوره قرآن که جامع ترین سوره ها می دانند هم در این سرزمین بر خاتم رسل نازل شد تا شناختی جامع را به انسانها دهد.
شناختی که از ابراهیم خلیل آغاز و به حسین ابن علی تکامل یافته و با حجت الله (عج) کامل می شود.
جایگاهی که حاجیان بدان جهت در آن وقوف می یابند که مردمان از این مکان به گناه خود اعتراف می کنند. آری آمده اند اعتراف کنند چون او که در دامنه کوه به نیایش خالق آسمان و زمین اشک ریخت و گفت: من چیزی ندیدم مگر خدا را و پیش از آن و پس از آن دیدم. اینان هم جز او نمی بینند و جز او نمی خواهند، خواستنی با دعا و نیایش از برای نیکی ، خیر و زدودن زنگارها و سیاهی ها از دل و جانشان.
اینک هر چند برای دومین سال متوالی در جهانگشایی کرونا از این معنویت و فیض حضور در عرفات و مسجد الحرام و حجی متعالی باز می مانیم بویژه امسال که در پس کشف و ورود واکسن ، امیدها به برقراری این سفر پیوند خورد اما با وجود امکان واکسیناسیون و تدوین پروتکل های بهداشتی ،دولت عربستان در موضوع حج این مساله عمومی جامعه اسلامی ؛خود به تنهایی تصمیم گرفت تا حج را به زائران داخلی محدود کند.
باشد که در سایه الطاف خداوندی این ویروس از جامعه انسانی رخت بربندد و حج آتی و دعای عرفه را در جوار خانه خدا و در سرزمین عرفات برگزار کنیم.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.