پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج وزیارت:

بازنگری فرایندهای اجرایی عامل ارتقا کیفیت خدمات به زائران/ اعزام عمره منوط به راه اندازی دفتر کنسولی و حفظ عزت زایران مااست

بازنگری فرایندهای اجرایی عامل ارتقا کیفیت خدمات به زائران/ اعزام عمره منوط به راه اندازی دفتر کنسولی و حفظ عزت زایران مااست
رئیس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه بازنگری فرایندهای اجرایی از سوی سازمان برای بهبود کیفیت خدمت رسانی صورت گرفته است، گفت: این مهم طی یکسال اخیر با راه اندازی 21 کارگروه انجام شده که امیدواریم بعد از راه اندازی سفرها ثمرات این بازنگری را شاهد باشیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت؛علی رضا رشیدیان در برنامه تلویزیونی در آستانه عید سعید قربان یاد و خاطره شهدای مکه و منا را گرامی دانست و تاکید کرد: در تمامی مذاکرات حقوق خانواده شهدای مظلوم منا و مسجدالحرام را دنبال کرده ایم و حتی توانسته ایم با وجود محدودیت ها و تحریم های ظالمانه غرامت شهدای مسجد الحرام را تقدیم خانواده های آنها کنیم و پیگیری مطالبات شهدای منا نیز با ارایه مدارک و مستندات به کمیته حقیقت یاب ادامه دارد.
وی با بیان اینکه امسال و سال گذشته مسلمانان کشورهای اسلامی از فریضه حج تمتع محروم شدند و این مراسم فقط برای اتباع داخل عربستان برگزار شد؛ افزود: سال قبل به دلیل همه گیری کرونا ز سوی کشور میزبان تعطیلی حج اعلام شد اما امسال با وجود ساخت واکسن و تحولات ایجاد شده انتظار آن بود در قالب رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسینه شدن زائران با جمعیت محدود مراسم حج امسال برگزار شود.
وی عنوان کرد : حتی وزارت صحه عربستان در بیانیه ای اعلام کرده بود که حج با 60 هزار زائر یعنی 45 هزار نفر از کشورهای اسلامی و 15 هزار زائر عربستانی برگزار می شود اما در دوم ذی القعده جانشین وزیر حج عربستان اعلام کرد که حج امسال به زائران عربستانی و اتباع کشورهای اسلامی داخل عربستان محدود شده است..
رشیدیان افزود: تاسفبار است وقتی بسیاری از مسابقات ورزشی و حتی المپیک در حال برگزاری می باشد ، مسلمانان از حج که یک واجب الهی است محروم بمانند در حالی که کشور میزبان می توانست با رعایت پروتکل ها ، انجام تست کرونا و واکسیناسیون این مراسم را برگزار نماید.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در پیام حج گفت: از جمله علل عدم حضور کشورهای اسلامی؛ همه گیری کرونا و علت دیگر سیاستهای دولت عربستان است که امیدواریم سال آینده با کاهش همه گیری کرونا شاهد حضور همه کشورهای اسلامی در این فریضه واجب باشیم.
رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: حتی بعد از اعلام اینکه حج امسال فقط با حضور اتباع داخل عربستان و زائران این کشور برگزار می شود رایزنی هایی با کشور میزبان صورت گرفت تا به دلیل نبود اتباع ایرانی تعدادی زائر از کشورمان به نمایندگی از خیل عظیم مشتاقان ایرانی در کنار سایر اتباع کشورهای دیگر حضور یابند اما این موضوع نیز میسر نشد.
رشیدیان در ادامه به موضوع رزرو زائران ثبت نام شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال قبل پیش از اعلام تعطیلی حج برای کشورهای اسلامی ثبت نام از زائران انجام و مبلغ مربوط به هزینه این سفر معنوی اخذ شد وتوانستیم با مصوبه هيات دولت ارز موردنیاز هر زائر را باقیمت مناسب خریداری وتامین کنیم .
وی ادامه داد : بعد از اعلام عربستان این مبلغ در بانک مرکزی نگهداری شده و زائران رزرو شده به محض برگزاری حج تمع در سال آینده در نوبت اعزام قرار می گیرند وقطعا تاثیرگذار خواهد بود.
وی در این خصوص که آیا سال گذشته زیانی به سبب عدم برگزاری حج در قراردادها با شرکت های کشور میزبان ایجاد شد یا خیر گفت: قراردادهای اسکان،نقلیه ، تغذیه و..بسیار با دقت ثبت شده بود تا در صورت عدم برگزاری حج هیچ ضرر و زیانی به طرف ایرانی وارد نشود.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به تغییرات نرخ ارز در عربستان بویژه هزینه های سفر حج گفت: در حال حاضر با وجود عدم اعزام به مدینه و افزایش مالیات خدمات, شاهد افزایش هزینه ها در کشور عربستان هستیم و حج با قیمت بالایی در حال انجام است.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که فرصت حج واجب در سال آینده برای مسلمان جهان فراهم شود و شاهد تجمع امت اسلامی در کنار بیت الله که نماد شکوه مسلمانان است،باشیم.
رییس سازمان حج وزیارت در خصوص از سرگیری اعزام به عتبات عالیات و آخرین وضعیت این سفر زیارتی گفت: پیگیری های زیادی از ماههای گذشته از سوی سازمان انجام گرفته تا این سفر با رعایت پروتکل ها و در کمال صحت، امنیت و عزت زائران ایرانی برگزار شود.
وی عنوان کرد : دستورالعمل های بهداشتی دراین خصوص با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت, هلال احمر و سازمان حج وزیارت تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به طرف های عراق و سوریه ارسال شد تا مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت به اعتاب مقدسه اعزام شوند.
رشیدیان افزود: نامه ای نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رییس جمهور در این زمینه ارسال شد که وی نیز این مهم را به وزیر بهداشت و او به معاون خود محول کرد که درنهایت معاونت مربوطه نیز شروطی را هر چند سختگیرانه تعیین کردند.
وی افزود: عدم اعزام از شهرهای قرمز و داشتن تست کرونا بخشی از شروط بود و ما نیز آن را پذیرفتیم که بدلیل موج جدید کرونا در این کشور این موضوع به تعویق افتاد که امید است روزهای بعد از عرفه ،اعزام ها هر چند محدود از سر گرفته شود.
وی تصریح کرد: برای موضوع اربعین نیز این مهم به عهده ستاد ملی کرونا است و سناریوهای مختلف برای اعزام از سوی این ستاد و کمیته ها که ما نیز یکی از کمیته ها هستیم در حال بررسی است که امیدواریم شرایط برای اعزام با رعایت سلامت و عزت زايران برگزار شود.
رییس سازمان حج وزیارت در خصوص بیانات رهبری در پیام حج و گسترش ان در جهان اسلام گفت: دیپلماسی حج یک دیپلماسی عمومی و مردمی میان مسلمانان است و این پیام که پیامی مبتنی بر وحدت اسلامی و هویت مسلمانان و جایگاه آنان است از سوی خود مسلمانان نشر می یابد و معطل دولت ها نمی ماند.
رشیدیان در خصوص تعاملات با سایر بعثه ها و دست اندرکاران حج و زیارت کشورهای دیگر گفت: شبکه مجازی فرصت مغتنمی برای این موضوع پدید آورده و وبینارهای مختلف از سوی نماینده ولی فقیه و ما با سایر کشورهای مسلمان انجام گرفته است.
وی همچنین در خصوص فعالیتهای سازمان متبوعش طی یکسال گذشته گفت: طی این مدت فرصتی فراهم شد که فرایندهای اجرایی سازمان بر اساس اهداف سازمانی مبنی بر بهبود روند خدمت رسانی, ارتقا کیفیت خدمات و سرعت و دقت در آن اصلاح شود که به همین جهت 21 کارگروه ذیل نظر کارشناسان زبده تشکیل شد و بازنگری و اصلاح فرایندهای اجرایی انجام پذیرفت که امیدواریم با از سرگیری سفرهای زیارتی شاهد افزایش کیفیت خدمات باشیم.
وی در پایان در خصوص سفرهای عمره مفرده نیز گفت: از سرگیری سفرهای عمره منوط به حفظ کرامت و عزت زايران ایرانی است که در این خصوص کشور میزبان در مذاکرات سال گذشته قول مساعد در این رابطه را داده است اما با این حال این سفر منوط به داشتن دفتر کنسولی برای حفاظت از اتباع ایرانی است که امیدواریم به این مهم نیز توجه شود و مشتاقانی که در نوبت اعزام هستند از این سفر معنوی بهره مند شوند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.