پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت : اعزام محدود هوایی به عتبات برای ماههای محرم و صفر در دست پیگیری است

رییس سازمان حج و زیارت : اعزام محدود هوایی به عتبات برای ماههای محرم و صفر در دست پیگیری است
رئیس سازمان حج و زیارت گفت : با توجه به موافقت مشروط وزارت بهداشت و درمان و مذاکره با طرف عراقی بحث زیارت عتبات عالیات را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اعزام محدود هوایی در ایام محرم و صفر پیگیری می کنیم .

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت وعلی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت با حضور پنجشنبه شب با حضور در این نشست خبری به تبیین بررسی موضوعات مختلف در خصوص سفرهای زیارتی حج تمتع، عمره مفرده و اعتاب مقدسه پرداختند و پرسش ها و دغدغه های مخاطبان دراین خصوص را پاسخ دادند.

علی رضا رشیدیان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای هفت ماده ای به سازمان حج و زیارت اعلام کرد که با رعایت این موارد با اعزام هوایی زائران به عتبات عالیات موافقت شده است، افزود: هفته گذشته و قبل مراسم عرفه معاون سازمان حج زیارت در سفر به عراق با وزیر گردشگری این کشور مذاکراتی درباره کلیات تفاهم نامه‌ای که تهیه شده انجام داد اما با توجه به تعطیلی ۱۰ روزه در عراق قرار شد مذاکرات اعزام زائران ایرانی پس از پایان این تعطیلات ادامه یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: متاسفانه در ایامی که اعزام زائران عتبات به صورت رسمی تعطیل شده است برخی به صورت غیر مجاز این اعزام‌ها را با ویزا‌های غیر زیارتی انجام می‌دهند که هزینه‌های بسیاری را به زائران تحمیل کرده است.
رشیدیان افزود: اگر امکان از سرگیری اعزام زائران عتبات عالیات با رعایت شیوه نامه‌های بهداشت فراهم شود ، هزینه‌های زائران هم کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان حج وزیارت همچنین در خصوص موضوع حج تمتع و تعطیلی آن در دومین سال پیاپی برای زائران کشورهای اسلامی عنوان کرد: امسال با توجه به شرایط و آغاز واکسیناسیون کرونا در بسیاری کشورها، قرار بر این بود زائران کشورهای اسلامی و از جمله ایران اسلامی البته به صورت محدود به حج اعزام شوند و سهمیه اعزام زائران ما هم  2 تا سه هزار نفر باشد.
وی تصریح کرد : اما طرف سعودی علی رغم اطلاعیه وزارت بهداشت آن کشور در آخرین لحظات اعزام زائران سایر کشورها اسلامی را کنسل کرد و حج امسال هم همانند سال گذشته فقط به اتباع داخل عربستان و شهروندان این کشور محدود شد.
رشیدیان با اشاره به اینکه ما برای تمامی سناریوهای اعزام به حج تمتع آماده و برنامه ریزی های لازم را انجام داده بودیم ، گفت: حتی در خصوص تهیه پروتکل های بهداشتی و اهتمام به موضوع سلامت زائران نیز اقدام جامعی صورت گرفته بود واز ماهها قبل با وزارت بهداشت و درمان هماهنگی‌های لازم انجام شد تا زائران ایرانی برای تشرف به مراسم حج 2 دز واکسن دریافت کنند .
وی عنوان کرد : حتی موضوع تست و قرنطینه در کشور میزبان نیز طرح و برنامه ریزی شده بود اما طرف سعودی هیچ یک را اجرایی نکرد.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره شرایط رزرو زائرانی که سال گذشته در کاروان ها نام نویسی کرده و مبالغ هزینه خود را پرداخت کرده اند هم گفت: توانستیم با مصوبه هیات دولت ارز مورد نیاز زائران را دریافت و حواله آن را در بانک مرکزی نگهداری نماییم که به طورقطع این مهم در هزینه های سفر به نفع زائران خواهد بود.
وی درباره جا به جایی فیش حج تمتع نیز گفت: هر حاجی می‌تواند یکبار در استان خودش فیش حج را با قیمت توافقی واگذار کند و این اقدام هم فقط باید از طریق سامانه تشرف که از سوی سازمان راه اندازی شده انجام شود؛ این سامانه موجب تسهیل امور مربوطه و همچنین حذف واسطه ها و دلال ها شده و فروشنده و خریدار بدون واسطه با یکدیگر مبادله می کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: کسانی که فیش حج داشته و فوت کرده اند نیز باید درباره آن‌ها انحصار وراثت انجام شود و بر اساس توافق یکی از فرزندان به نیابت از فرد فوت شده ، حج را انجام دهد.

*بیش از یک میلیون نفر در نوبت حج تمتع و 5میلیون و 800 هزارنفردر نوبت عمره
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص افراد در نوبت سفر حج تمتع و عمره مفرده گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند از اینرو فعلا نام نویسی جدیدی انجام نمی شود.
وی درادامه افزود: برای از سرگیری اعزام عمره نیز حفظ عزت، کرامت، امنیت و سلامت زائران ایرانی اولویت اصلی ما محسوب می شود که طرف سعودی نیز در این زمینه به ما تضمین داده است؛ اما برای حفاظت از حقوق زائران ایرانی عمره گزار حمایت‌های کنسولگری و وجود دفتر حافظ منافع ضروری است که باید این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تعداد بالای افراد در نوبت عمره و اینکه در صورت راه اندازی دوباره ،افزایش سهمیه نیز خواهیم داشت، افزود: برای اعزام زائران عمره محدودیتی نداریم و دربرخی سال‌ها ۸۶۰ هزار عمره گزار را نیز اعزام کرده ایم.
رشیدیان ابراز امیدواری کرد که بعد از برگزاری مراسم حج تمتع طرف سعودی حج عمره را راه اندازی نماید.
وی همچنین در ابتدای این مصاحبه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مکه و منا و آرزوی صبر وسلامتی برای خانواده های آنان گفت: به دلیل محدودیت روابط با دولت سعودی موضوع تعیین تکلیف شهدای منا همچنان ادامه دارد البته جمهوری اسلامی ایران اسناد ، مدارک و مستندات رسمی خود را درباره این فاجعه به دولت سعودی ارائه کرده است و پیگیری تا تعیین تکلیف فاجعه منا و حقوق شهدای عظیم الشان این حادثه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: خسارت آسیب دیدگان از سقوط جرثقیل در مکه نیز به خانواده‌های آنان پرداخت شده، اما تعیین تکلیف این فاجعه نیز ادامه دارد.

*برخورداری 6 هزار و 500 نفر از فعالان و کارگزاران زیارتی از تسهیلات کرونایی
رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های وارد شده به دفاتر زیارتی در ایام فراگیری بحران کرونا گفت: با شیوع بیماری کرونا 2 هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی در کشور آسیب دیدند که با تلاش های صورت گرفته مشمول تسهیلات حمایتی دولت شدند.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: قرار شد به کارگزاران ۲۰ میلیون تومان و به دفاتر ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود که تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به اقدامات اصلاحی برای بهبود خدمات دهی این سازمان در ایام کرونا با توجه به تعطیلی سفرهای زیارتی عنوان کرد : در این دوران برای بازنگری در فرایند‌های اجرایی سازمان حج و زیارت ۲۱ کارگروه با حضور ۹۵۰ کارشناس داخل و خارج سازمان تشکیل و با ۱۰ هزار نفر ساعت این اقدام انجام شد که بی شک موجب تاثیرات مثبت در ارتقاء کیفیت، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت خدمات رسانی و در نهایت رضایتمندی بیشتر زائران خواهد شد.
رشیدیان همچنین در خصوص سوالات متقاضیان سفرهای زیارتی نیز گفت: در سامانه haj.ir به همه سوالات زائران درباره حج و عمره و عتبات پاسخ داده شده و اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

**نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت : امید است حج آتی فراگیر باشد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در خصوص موضوعات سفرهای حج و اعتاب مقدسه ضمن ارائه توضیحاتی گفت: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مراسم حج با ۱۵ هزار زائر و امسال با ۶۰ هزار زائر برگزار شد و امیدواریم سال آینده با فراگیر شدن واکسیناسیون کرونا مراسم حج تمتع با جمعیت کثیر از مسلمانان کشورهای اسلامی انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب درباره پیگیری حقوق شهدای منا نیز افزود : درباره شهدای مکه و منا از روز‌های نخست فاجعه پیگیر بوده ایم و دولت سعودی نیز می‌گوید هیاتی رابرای تحقیق و تفحص در این زمینه تشکیل داده است؛ اما پیگیری ما همچنان ادامه دارد، زیرا باید حق و حقوق شهدای گرانقدراین فاجعه پرداخت شود و مسئولان حج کشور میزبان
باید عهده دار مسئولیت خود و پاسخگوی این خطا و فاجعه باشند.

وی در خصوص موضوع از سرگیری اعزام به عمره نیز عنوان کرد : با توجه به اینکه کشور میزبان پیام مثبتی مبنی بر پذیرش زائران ایرانی برای عمره داده است امید است این سفر دوباره برقرار شود اما این موضوع بستگی به تصمیم گیری مسئولان کشور دارد و سازمان حج و زیارت آماده برگزاری آن است.
حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: حج واجب است و می‌توان شرایطی فراهم کرد که این مراسم بدون خطر برگزار شود.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با بیان اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر فیش حج در اختیار دارند ،افزود: باید راهکاری برای افزایش سهمیه زائران ایرانی در مراسم حج تمتع بیابیم.
وی در ادامه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج گفت: پیام ایشان در چهار محور معنویت، وحدت مسلمانان، دفاع از مظلومان و روشنگری بود.
وی همچنین درباره اقدامات خیرخواهانه دست اندرکاران حج در ایام کرونا گفت: در دوران شیوع کرونا سازمان حج و زیارت در زمینه کمک‌های مومنانه اقدامات مهمی را انجام داده است.
وی همچنین درباره دیگر اقدامات فرهنگی نیز افزود: سامانه عبرات و رواق میقات در فضای مجازی برای مشتاقان زیارت عتبات عالیات با محوریت آموزشی و فرهنگی راه اندازی شده است.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.