پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نرم افزار راهنمای زائر مشتمل بر 30 خدمت موثر در دسترس زائران اربعین حسینی

نرم افزار راهنمای زائر مشتمل بر 30 خدمت موثر در دسترس زائران اربعین حسینی

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ امداد و راهنمایی گمشدگان آن هم در ایام اربعین حسینی که جمعیت کثیری از کشورهای اسلامی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران عازم عراق و زیارت عتبات عالیات می شوند، یکی از موضوعات بسیار مهم محسوب می شود چراکه زائران در شرایطی که نیاز به امداد و راهنمایی دارند، ازسوی یک نیروی هموطن و کاربلد هدایت می شوند و نوعی دلگرمی به همراه امنیت خاطر ایجاد می گردد.
دکتر عقیل منصوری مسئول بخش راهنمای زائران و امداد گمشدگان عملیات ستاد اربعین 1400 سازمان حج و زیارت توضیحاتی را در خصوص روند فعالیتهای مجموعه متبوع خود بیان داشته و به سوالات ما پاسخ گفته است.

مشخصات نرم افزار راهنمای زائر را توضیح دهید و چه اقداماتی را انجام می دهد؟
خدمات راهنمای زائر مشتمل بر ۳۰ خدمت موثر مبتنی بر اقدامات دانش بنیان و بر محور فناوری اطلاعات پایه گذاری گردیده. یکی از مهمترین این موارد اپلیکیشن راهنمای زائر است که پیشینه قدیمی داردو به سال 1394 بازمی‌گردد که آن موقع بر بستر نرم افزاری تحت وب توسط خادمین فعالیت‌های ما دنبال می شد. در سال‌های 95-97 به شکل نرم‌افزار اندرویدی این مسیر را دنبال کردیم و در سال 98 با توجه به خواست و اقبال عمومی و پرشور تر شدن حضور زائران که سال به سال روند افزایشی چشمگیری داشت، سراغ بازتولید اپلیکیشن مذکور رفتیم، به نحوی که همه خدمات‌ را زائران خودشان بتوانند استفاده کنند.
نتیجه آن شد که اپلیکیشن در همان سال از سوی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان محصول برگزیده کشور در موضوع اربعین گواهی نامه دریافت کرد و در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران هم رتبه اول را کسب نمود.
در تولید این نرم افزار سعی کردیم از تجربه چندین ساله خادمین حسینی بهره ببریم و همین باعث شد محتوایی غنی و تماما تولیدی را بتوانیم ارائه کنیم. بازنشر اخبار اربعین (در تمام فصول سال، و نه صرفا در ایام اربعین)، توصیه‌های مهم و کاربردی با محوریت پیشگیری و کاهش آمار مفقودین و جاماندن از همراهان و سایر آموزش‌های کاربردی برای زائرین، تنها گوشه‌ای از این محتواست. البته بخشی هم به عنوان شبکه اجتماعی داریم که افراد می‌توانند خاطرات (و عکس‌) را مشابه اینستاگرام به اشتراک بگذارند.
فارغ از ابزارهای مهم اربعینی مانند گام شمار، تبدیل پول، مترجم، چک لیست سفر و ... (که ممکن هست هر گروه دیگری هم بتواند با تولید یک اپلیکشن آن‌ها را به عنوان خدمت عمومی در اختیار زائرین قرار بدهد) چند ابزار کاربردی و منحصر به فرد هم داریم. بخش ثبت و جستجوی گمشده‌ها و پیغام‌گذاری برای آنها از جمله این خدمات ممتاز می باشد که در سال جاری و با همراهی تیم بسیار خوب، فنی و همراه حوزه فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت بحمدالله به بانک اطلاعاتی سماح هم متصل گردید تا عملیات جستجو برای خادمین سهل تر شود.
یکی دیگر از این ابزارها، نقشه به روز مواکب و سایر موقعیت های جغرافیایی مهم است که توسط خادمین هر روز بروزرسانی می‌شود. البته بحث مواکب به همین جا ختم نشده و لیست خدمات آن‌ها (با امکانات جستجوی پیشرفته) در قالب همین اپلیکیشن ارائه می‌شود.

امکانش هست کل خدمات روی اپلیکشن را یکبار بصورت کلی معرفی کنید؟
خدمات اپلیکیشن در 3 گروه خدمت ارائه می شود، عمده خدمات در برگه اربعین در دسترس زائران هست، که شامل تماس صلواتی رایگان بین‌المللی (مخصوص خادمین)، ثبت و جستجوی گمشدگان (اعم از فرد، مدارک و موبایل)، بانک اطلاعات مواکب، آموزش استفاده از موبایل در عراق (و مجموعه کاملی از آموزش‌های اربعینی)، توصیه‌های اربعینی، قرآن، مجله صوتی و شبکه اجتماعی خاطرات، از جمله زیر مجموعه‌های این بخش هستند. در همینجا، در قسمت نقشه، غیر از نقشه آنلاین، حتی امکان دانلود نقشه چاپی تولیدی خودمان که به 3 زبان (اردو، عربی و ترکی استانبولی) ترجمه گردیده نیز پیش بینی شده است.
در برگه دیگر که مخصوص ابزارها می‌شود، چک لیست سفر، پیش‌بینی آب و هوا، تقویم اربعین، گام شمار، ذکرشمار، قبله نما، مسافت‌سنج، تبدیل پول، چراغ قوه، مترجم و دفترچه یادداشت در اختیار زائران قرار داده شده است.
و در برگه آخر که با موضوع کلی زیارت طراحی شده، امکان زیارت آنلاین (به کمک دوربین‌های مدار بسته حرم‌های مطهر، زیارت به نیابت از شهدا، احکام سفر، ادعیه و زیارتنامه‌ها و معرفی اماکن مقدس زیارتی عراق پیش‌بینی شده است.

چه تفاوت عمده‌ای بین این نرم افزار با سایر اپ‌های اربعینی وجود دارد؟
برابر بررسی‌های صورت پذیرفته، نظر به شرایط کرونایی بر اربعین سال جاری و سال گذشته و تاثیرات ناشی از آن، غالب اپلیکیشن‌های دیگر متاسفانه در ارائه نسخه‌های به روز دچار مشکلات زیادی شده و یا عملا دیگر فعالیت ندارند، اما اپلیکیشن راهنمای زائر در سال جاری حداقل 3 نسخه به روزآوری داشته است.
از طرف دیگر، اپلیکیشن راهنمای زائر صرفا توسط یک تیم محدود توسعه‌دهنده در ایران تولید نشده، بلکه پشتوانه اصلی زنده بودن این اپلیکیشن حضور همه ساله قریب 800 نفر خادم در عراق است که اطلاعات را به روزآوری می‌کنند و به واسطه حضور کاملا میدانی و مواجهه با موضوعات و کسب تجربه مبتنی بر دانش، غنای خدمات اپلیکیشن را دوچندان نموده‌اند.
از طرف دیگر خدمات اختصاصی مانند ثبت و جستجوی گمشدگان و اتصال به بانک‌های اطلاعات ملی و یا خدمات تماس بین‌المللی رایگان و سایر خدمات مهم از این دست،که به نسبت استدلال قبلی یعنی پشتوانه حضور خادمین در میدان، همین خدمات اختصاصی هم در مرتبه دوم اهمیت از نظر ما قرار می‌گیرند! از جمله نقاط قوت نرم‌افزار هستند. بر همین اساس تصورمان این است اگر زائران اربعین حسینی اپلیکشن را نصب نمایند حتما بخش عمده‌ای از مشکلات مورد اشاره و پیش روی احتمالی عزیزان ان شاالله مرتفع خواهد شد.


مخاطبان و زائران، این نرم افزار را از کجا می توانند دریافت کنند؟
اپلیکیشن اندروید در حال حاضر از طریق نشانی www.RahnamaZaer.ir/app در دسترس هست، انشالله در صورت تامین منابع مالی نسخه IOS را هم تولید و در اختیار و دسترس زائرین معزز حسینی قرار خواهیم داد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.