پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مهلت ارسال مقالات به نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی تا بهمن ماه

مهلت ارسال مقالات به نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی تا بهمن ماه

نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی با هدف بهره گیری از ظرفیت های پژوهشی و تجربی نخبگان دانشگاهی ، کارگزاران زیارتی و عموم صاحبنظران به منظور ارتقا کیفیت ارائه خدمات به زائران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ ابراهیم احدی مدیرحج و زیارت استان زنجان و دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه در این همایش از اظهار نظرهای کارشناسی در حوزه تغذیه و تدارکات بهره برداری خواهد شد گفت: این همایش بعنوان یکی از مصوبات کمیته سلامت اداری سال 1400 سازمان حج و زیارت می باشد.
وی افزود: با توجه به تاکیدات ریاست محترم سازمان حج و زیارت در طرح اصلاح فرآیندهای اجرایی سازمان و ضرورت استفاده از دانش و تجربه در سند تعالی حج و زیارت، این همایش با اخذ مجوز از مراجع علمی مربوطه از مهرماه سال 1400 کلید خورده و مقرر است در پنجم بهمن ماه به میزبانی حج و زیارت استان زنجان اجرا گردد.
وی عنوان کرد : فراخوان مقالات تا بهمن ماه ادامه دارد و همزمان کار بررسی و داوری مقالات ارسالی نیز انجام می شود.
احدی اظهار کرد: با توجه به ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی در خصوص بیماری و اپیدمی کرونا در برگزاری برنامه های جمعی ، این همایش بصورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد شد و امکان ارائه مقالات بصورت مجازی و نیز حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی فراهم است.
وی افزود: مراحل ثبت نام و ارسال مقاله در بستر سایت confhaj.ir مهیا شده و متقاضیان بعد از ثبت نام در این سامانه می توانند مطابق فرمت تعیین شده و بر اساس محورهای ابلاغی به تنظیم و ارسال مقاله اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه محورهای همایش بر اساس مصوبات شورای سیاستگذاری و نظارت بر همایش ملی تغذیه و تدارکات تهیه و مهرماه منتشر شده است ،گفت: این محورها در حوزه های مختلف مربوط به تغذیه زائرین در شهرهای زیارتی ، ساز و کارهای بهداشتی تامین اقلام غذایی و بحث چگونگی انتقال و جابجایی آنها را در بر می‌گیرد.
وی عنوان کرد : سازمان حج و زیارت در طول سالهای گذشته بر اساس تجربیات موفق خود به نحو احسن این مباحث را عملی ساخته و همواره در پی بهبود کیفی خدمات بوده و هست تا جائیکه در بسیاری موارد روش ها و سازوکارهای اجرایی موفق سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران در مراسم حج بعنوان یک الگو برای دیگر کشورهای اسلامی بوده است.
احدی در خصوص مقالات واصله به دبیرخانه همایش هم گفت : با توجه به نمایه شدن همایش در مراجع علمی، حجم قابل قبولی از مقالات توسط اقشار مختلف علمی، نخبگان دانشگاهی، نخبگان کارگزاران و مردم صاحبنظر به دبیرخانه واصل شده که در پروسه داوری قرار دارند.
وی با اشاره به داوری مقاله های ارسالی توسط متخصصان و کارشناسان و اهل فن افزود : مقالات توسط دو گروه از داوران علمی و داخلی بررسی می شود و عمده داوران اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور و بویژه کسانی است که قبلاً سابقه اجرایی در حوزه سفرهای زیارتی نیز داشته اند .
وی عنوان کرد : اعضای هیات داوران داخلی، مدیران ارشد و کارگزاران مجرب حوزه تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی حج و عتبات عالیات هستند که هم اکنون مراحل داوری مقالات را در دستور کار دارند.
احدی تاکید کرد: برآیند بررسی دو گروه تخصصی داوران در انتخاب و استفاده از مقالات در حوزه های کاربردی حج و زیارت مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت از دستگاه های پیشرو در اهتمام و جذب نظرات و پیشنهادات جامعه هدف و مخاطبان اعم از ارباب رجوع و زائران است، افزود: با توجه به تنوع جمعیت مشارکت کنندگان در همایش، مشخص است علاوه بر علاقه مخاطبین و ابواب جمعی این سازمان اعم از کارگزاران و کارکنان و بویژه زائران، جامعه دانشگاهی نیز تمایل به مشارکت و ارسال مقالات دارند که دبیرخانه علمی و اجرایی تلاش خواهد کرد تا آثار همه مشارکت کنندگان در مراحل داوری قرار گرفته و مطالب ارسالی بررسی شود.
دبیر اجرایی همایش گفت: نتایج داوری مقالات تا پیش از برگزاری همایش به شرکت کنندگان اعلام و نفرات برتر جهت ارائه مقاله خود در همایش معرفی خواهند شد؛همچنین جزئیات برنامه همایش نیز با توجه به اقتضای شرایط کرونایی استان زنجان اعلام می گردد.
احدی همچنین تصریح کرد: در مقالات ارسالی موضوعات مختلفی در بحث تغذیه و تدارکات مطرح می شود و تعدادی از دانشجویان رشته تغذیه نیز پیشنهاداتی را مطرح و ارائه نموده اند که قرار گرفتن آن در کنار سایر دانشگاهیانی که به این سفرهای زیارتی مشرف شده اند و تجربه شخصی و میدانی دارند، می تواند بسیار کاربردی و قابل بهره برداری باشد .
از جمله محورهای همایش اصول تغذیه در سفرهای عتبات و حج، تأمین، توزیع و نگهداری مواد غذایی؛ برنامه غذایی سفر و شاخص‌های مرتبط؛ ذائقه ایرانی و فرهنگ غذایی کشورهای مقصد؛ فرآیندهای پخت، توزیع و سرو غذا و حفظ ارزش غذایی؛ تغذیه و تدارکات و تطبیق آن با استانداردهای جهانی؛ تغذیه و تدارکات و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ تحقیق و توسعه و جایگاه آن در تغذیه و تدارکات؛ زنجیره تأمین، شرکت‌های بومی و بین المللی و مزیت‌های رقابتی است.
سیر تطور تغذیه و تدارکات در تاریخ حج گزاری ایرانیان، تغذیه و تدارکات و ایام تشریق و تغذیه بین راهی و فرودگاهی؛ تغذیه و سلامت زائر؛ بهداشت و ایمنی غذایی در سفرهای زیارتی؛ تغذیه و تدارکات و بخش خصوصی؛ تغذیه و تدارکات و سرمایه انسانی؛ تغذیه در سفرو متون و منابع اسلامی؛ بهداشت و ایمنی غذایی در سفرهای زیارتی؛ هوشمندسازی و تغذیه وتدارکات؛ تغذیه و تدارکات و تکنولوژی‌های نوین از دیگر محورهای همایش می باشد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.