پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت

ضرورت اهتمام بیشتر به عزت و کرامت زائران

ضرورت اهتمام بیشتر به عزت و کرامت زائران

به گزارش حج نیوز ، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست مشترک با مدیران ستادی و مدیران مجموعه حج 92 با اشاره به آیاتی از قران کریم بر ضرورت انجام کار برای زوار خانه خدا تاکید کرد و اظهار داشت: ما مسئولان حج باید تمام تلاش خود را برای خدمت به زائران خانه خدا انجام دهیم زیرا هر ویزایی که برای عوامل صادر می شود از ویزای زوار کم خواهد شد و هزینه اعزام شما را هم زائرین می پردازند.
وی ادامه داد: آنچه به ما شخصیت می دهد روح خداوندی است زیرا روح از خداوند سرچشمه گرفته و جلوه گر تمام صفات خداوند است و می تواند در همان مسیر باشد.
حجت الاسلام دکتر موسوی با بیان اینکه استعداد در وجود تمامی انسان ها است گفت: شهید مطهری می فرمایند تمامی استعدادهای انسان باید موزون با هم رشد کند نه اینکه از نظر علمی عالم باشد اما از نظر اخلاقی بد باشد یا مثلا خدمتگذار خوبی است اما اهل عبادت نیست. مانند ظاهر انسان  که مثلابینی رشد کند اما بقیه اندام ها رشد نکند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به زمینه های ایجاد تحول در انسان خاطر نشان کرد: انسان باید ببیند بنده است یا آزاد، اگر بنده است پس مولا دارد و هیچ کار او نباید بدون اجازه مولایش باشد. بنده و عبد نمی تواند فقط از لحاظ فکری بگوید مولایش را قبول دارد بلکه باید در عمل ثابت کند و حاشیه ها نباید او را از اصل بندگی خارج نماید.
وی افزود: تمام سعی ما باید بر این باشد که خداوند متعال را راضی کنیم و این کار بدون تقوا به دست نمی آید.
حجت الاسلام موسوی در خصوص تحصیل تقوا اظهار داشت: اولین راه پرهیز از معاصی و ترک گناهان است زیرا اگر گناهان خود را کنار نگذاریم نمی توانیم محبت مولایمان را به دست آوریم. تمامی بزرگان در دین تاکید کرده اند که پایه و اساس حرکت انسان طاعات و عبادات است و این حرکت تاثیری نخواهد داشت مگر آنکه معصیت ترک شود.
وی در ادامه گفت: برخی می گویند مگر می شود در یک شب گناهان را ترک کرد، در پاسخ باید گفت اگر معصیتی انجام دادیم راهش این است که توبه کنیم و اظهار ندامت واقعی داشته باشیم. روایات زیادی برای توبه وجود دارد و اگر برای شخصی ندامت واقعی ایجاد شد و توبه کرد مانند کسی است که هیچگاه گناهی انجام نداده است.
رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر ترک مکروه و انجام مستحب عنوان کرد: ترک مکروه و انجام مستحب تنها برای بزرگان و عرفا نیست بلکه یک قدم کوچک در این راه ما را به خدا نزدیک تر می کند و به همان اندازه که نزدیک شویم اثر خود را خواهد داشت.
وی ادامه داد: غیر خدا را باید از دل بیرون کرد، اگر فردی ما را به خدا نزدیک می کند به او نزدیک شویم و در غیر اینصورت او را ترک کنیم. طبق آیات قرآن هر قدمی که برای حسنه و نیکی برداریم خداوند 10 برابر به ما حسنه می دهد. نماز شب جزو اعمالی است که بر آن تاکید شده و از فرصت هایی است که می توان به خدا نزدیک تر شد.
حجت الاسلام موسوی همچنین با تاکید بر خوابیدن با طهارت گفت: حدیثی قدسی در کتاب المراقبات از آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی وجود دارد که خداوند می فرماید اگر کسی طهارت نداشته باشد و طهارت نکند به من جفا کرده و اگر طهارت کند و دعا کند و من دعایش را مستجاب نکنم به او جفا کرده ام. باید با طهارت خوابید و حتی الامکان انسان پاسی از شب را برای راز و نیاز با خداوند بیدار باشد.
وی افزود: انسان باید طمع را حتی برای راحتی نفس از خود دور کند و همچنین تحمل جفای مخلوق را داشته باشد. جفای مخلوق همیشه وجود دارد اما ما باید تحمل کنیم و کار را برای رضایت خالق انجام دهیم.
رئیس سازمان حج و زیارت از دیگر راههای نزدیکی به خدا را تحمل مشورت و عجول نبودن دانست و بیان داشت: انسان باید اگر کاری را می خواهد در زمان معینی انجام دهد بتواند در همان زمان آن کار را به پایان برساند اما افعال انسان باید با تفکر و مشورت باشد.
وی ادامه داد: کنترل قوه غضب از دیگر راههای تحصیل تقوا است زیرا گرد و غباری که از غضب بلند می شود عقل را از کار می اندازد. انسان همچنین باید کتوم الاسرار و راز پوش باشد یعنی گفتن مطلب بی فایده ای که باعث رنجش خاطر می شود بیان نکندو همچنین نفس خود را شفیق و ناصح خود نداند بلکه همواره نفس را متهم کرده و آنرا برای خدا تربیت کند و باید متکی به خداوند متعال بود تا زندگی ما متحول شود.
حجت الاسلام موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با خطاب به مدیران ستادی و مدیران مجموعه حج 92 گفت: مدیران مجموعه ها ویترین سازمان حج و زیارت هستند و مشکلات ناخواسته و تحمیلی که از سوی عربستان به وجود آمد را باید برای مردم اطلاع رسانی کنند. هیچ مسئولی از سازمان حق ندارد از مدیر مجموعه بخواهد کار خلافی انجام دهد و انجام عمل صحیح باید محور کار مدیران مجموعه باشد.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان حج و زیارت در حج امسال اظهار داشت: سهمیه های عمره هدفمند شد و به همین دلیل ما را با مشکلات و توقعاتی روبرو کرد. برخی ها توقع نا به جا دارند. بر اساس آمار از بین آن سهمیه ها 11 درصد سهمیه غیر مجاز وجود داشت که همه را قطع کردیم. سهمیه های قطع شده را به مردم دادم ، به کسانی که در صف انتظار حج هستند و در صحنه های مختلف کشور در انتخابات ها و راهپیمایی ها و جنگ بوده اند و حق مردم است که به حج روند .
وی با اشاره به سهمیه سالمندان گفت: در شورای عالی حج اصرار کردم کسانی که سالمند و کهنسال هستند را زودتر به عمره ببریم اما می بینیم که تیتر زده اند که آقای موسوی سهمیه سالمندان راقطع کرده است در حالی که در شورای عالی حج مخالفت نمودند و فرمودند از مراجع استفتاء شده و ایشان فرموده اند شرعا اشکال دارد.
حجت الاسلام موسوی با اعلام آمادگی مناظره با هر شخصی برای تصمیمات سازمان حج و زیارت گفت: تصمیمات ما در سازمان حج و زیارت مبانی علمی و مشورتی دارد. در انجام کار زائران  در سازمان حج و زیارت باید عشق و اعتقاد داشت و اگر این عشق و اعتقاد را زیر پا بگذاریم خسر الدنیا و الآخره می شویم.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به طرح انتقال پزشک کاروان به پزشک مجموعه گفت: در گذشته پزشک کاروان اتاقی را اشغال می کرد و زائر در زمان زیارت یا استراحت پزشک او را پیدا نمی کرد اما در طرح پزشک مجموعه مطبی در هتل ها وجود دارد و پزشکان به صورت شیفت در اختیار مجموعه قرار دارند.
وی افزود: هر چند با کاهش تعداد پزشکان به ما هجمه وارد می شود اما به هر تعداد ویزایی که کم شد آن ویزا به زائر داده شد. هیچ کشوری به اندازه ایران پزشک به حج اعزام نمی کند اما میبینیم چه جوی بر علیه ما ایجاد کرده اند.
حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه برای اولین بار امسال 3 بار چینش عملیات حج به دلیل کاهش سهمیه ها انجام شده بیان داشت: به دلیل کاهش سهمیه ها چینش مسکن و سهمیه ها بارها عوض شد که کاری سخت و با مشقت فراوان بود. در انتها نیز 20 درصد کم شد. البته 20 درصد از 80 هزار نفر نه 75 هزار نفر مقرر شده.
وی ادامه داد: یکی از الطاف خداوند این بود که اگر ثبت نام می کردیم و پول گرفته می شد به نظر شما چه اتفاقی می افتاد؟ ما بر اساس اخباری که داشتیم ثبت نام را در 60 هزار نفر متوقف کردیم تا اگر کاهش 20 درصدی قطعی شد به مشکل نخوریم.
 رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به دیگر مشکلات کاهش سهمیه از جمله در مسکن گفت: کاهش سهمیه زوار باعث پس دادن هتل ها و منازل و خسارات ناشی از لغو قرارداد ها می شد که به رقم 80 میلیون ریال سعودی می رسید . به لطف خدا با ساعت ها جلسه و مذاکره این مبلغ پرداخت نشد که اگر می شد در اینصورت حداقل هزینه ای که هر زائر برای حج امسال باید پرداخت می کرد بیش از مبلغی بود که اعلام شده، اما هیچ هزینه خسارتی به زائران تحمیل نشد.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به عمره امسال بیان داشت:در مدینه به خاطر تخریب هتل ها 12000 تخت کم شد همچنین مشکلات ارز و تحریم پیش روی ما بود و در عربستان جوی ایجاد شده بود که امسال ایرانی ها به خاطر تحریم نمی آیند . امسال برای اولین بار علی رغم تمامی تحریم هایی که علیه ایران صورت گرفت در پایان عملیات عمره با شرکت های عربستانی تسویه حساب شد .
وی در ادامه با اشاره به سفر های استانی سازمان حج و زیارت اظهار داشت: بنده اکثر استانها را از نزدیک رفته ام زیرا می خواهم رو در رو با مشکلات زائرین روبرو شوم و سعی شده در این سفرهای استانی مشکلات زوار حل شود.
رئیس سازمان حج و زیارت از دیگر توفیقات این سازمان را در بسته نشدن راه کربلا عنوان کرد و گفت: طلب شرکت های عراقی در سال گذشته بسیار بالا بود که حتی عده ای می گفتند راه کربلا را ببندید اما به لطف خداوند متعال و با اتخاذ تصمیم صحیح و تدابیری که اندیشیده شد همه طلب های شرکت های عراقی صفر شد.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به چالش های پیش روی سازمان حج و زیارت اظهار داشت: مقاومت نسبت به تغییر، اختصاص سهمیه به صاحبان اصلی که مردم هستند،کنترل وجوه واریزی مردم،مناسبات و تنش های سیاسی با عربستان، تحریم ها، تخریب گسترده هتل های مدینه،کمبود ارز و وجود ساختارهای موازی در سازمان از چالش های پیش روی سازمان حج و زیارت است.
وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص انتظارات از مسئولان ستادها و مدیران مجموعه ها تصریح کرد: بنده انتظار تکریم با کرامت ارباب رجوع را توسط پرسنل دارم و اگر کسی در حج امسال نمی تواند با تکریم با ارباب رجوع برخورد کند بگوید که از او در جایگاه دیگری استفاده شود.
رئیس سازمان حج و زیارت انجام هماهنگی دقیق بر اساس دستور العمل های سازمان،اهتمام بیشتر به عزت و کرامت زوار، نظارت میدانی مدیران مجموعه،پیگیری دعاوی و شکایات را از انتظارات سازمان حج و زیارت از مسئولان ستادی و مدیران مجموعه حج 92 اعلام کرد.
حجت الاسلام موسوی خاطر نشان کرد: من در مقابل خدا، مردم، مجلس و مسئولان پاسخگو هستم و برای من زائر محوری نقشی مهم در انجام امور دارد و در سال جاری مدیران مجموعه وظایف بسیار سنگینی را بر عهده داشتند.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.