آیین تکریم دکترعلی رضا رشیدیان رئیس سابق و معارفه دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از دست اندرکاران حج و زیارت کشور برگزار شد.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آیین تکریم و معارفه ریاست سازمان حج و زیارت برگزار شد

آیین تکریم و معارفه ریاست سازمان حج و زیارت برگزار شد

آیین تکریم دکترعلی رضا رشیدیان رئیس سابق و معارفه دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از دست اندرکاران حج و زیارت کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ در این آیین که با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد از تلاش های رئیس سابق سازمان حج و زیارت تقدیر به عمل آمده و دکتر سید صادق حسینی به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت معرفی شد.

 

**ضرورت جهاد تبیین در جامعه 

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم با تبریک ایام ماه مبارک رجب و ولادت امیرالمومنین علی (ع) و همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین گفت: حضرت علی (ع) از تمامی امکانات و فرصت ها برای تبیین استفاده می کرد که نمونه بارز آن کتاب نهج البلاغه، دعاها، فرمایشات و سبک زندگی ایشان است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به ابهامات دشمن و حرکت افراد ناآگاه داخلی در این راستا، تبیین صورت گیرد، گفت: باید در مقابل حرکت های دشمن که توپخانه های آن در شبکه های جهنمی فعال شده است ایستادگی صورت گیرد و این مهم بر عهده سازمانهای فرهنگی همانند وزارت ارشاد،سازمان تبلیغات و سایر دستگاههای مرتبط است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: همانند افرادی که به صورت بسیجی وارد جبهه های مبارزه با دشمن شدند ما نیز باید با آموزش های لازم و شناسایی تاکتیک های دشمن به مقابله با آنها بپردازیم و جهاد تبیین را مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین از زحمات تمام روسای سابق سازمان حج و زیارت و نمایندگان سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت قدردانی کرد و برای دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت آرزوی موفقیت و توفیق کرد.

** تاکید بر ارزان سازی سفرهای زیارتی برای همه مشتاقان

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم ، شهدای حج خونین سال 66 و شهدای فاجعه منا را گرامی دانست و اظهار کرد: باید این فرصت مهم برای خدمت رسانی به زائران حج و اعتاب مقدسه را مغتنم شماریم و این توفیق بزرگ را ارج نهیم.

وی با اشاره به تلاش ها خدمات صورت گرفته از سوی روسای سابق سازمان حج و زیارت، افزود: متاسفانه طی دو سال گذشته و به دلیل ویروس منحوس کرونا، حوزه زیارت نیز با مشکلاتی مواجه شد که امیدواریم در دوره پیش رو از آن کاسته شود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب دکتر حسینی به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: انتخاب رئیس سازمان حج و زیارت کار سختی بود و بنده از ابتدای حضورم با آقای رئیس جمهور و همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این رابطه مشورت داشته ام؛ ما نماینده ولی فقیه را ستون اصلی حج می دانیم و خود را موظف می دانیم که در این حوزه ایشان را مطلع نماییم.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس سازمان حج و زیارت را شخصیتی روحانی،نویسنده، استاد دانشگاه و آشنا به منطقه دانست و گفت: امیدواریم با مسئولیتی که ایشان از این پس برعهده دارند، کارهای این حوزه را باقوت و قدرت به پیش ببرند.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر تشکیل جلسه شورای عالی حج گفت: امیدواریم با حضور دکتر حسینی در مسئولیت و همچنین هدایت حجت الاسلام نواب ، جلسه شورای عالی حج که مسئول آن شخص رئیس جمهور هستند نیز دوباره تشکیل شود .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موضوع زیارت عتبات عالیات، سوریه و بویژه راهپیمایی اربعین حسینی اشاره و افزود: از سال 93 ستادی در وزارت کشور با عنوان ستاد اربعین تشکیل شده که در این رابطه بنده با وزیر کشور گفت و گویی داشته ام که بر انجام امور در جایگاه خود و همچنین محوری بودن نقش سازمان حج و زیارت در این رابطه تاکید شده است .

وی بر ارزان سازی و فراهم شدن شرایط زیارت برای همه افراد و متقاضیان تاکید کرد و گفت: مشتاقان زیارت نباید به دلیل مسائل مالی از این سفر معنوی دور بمانند ؛ ما با موضوع حج و زیارت فقط با مناسک فردی روبرو نیستیم بلکه این زیارات فضای معنویت، تحول، تقرب به خدا و اهل بیت و .... را در جامعه پدیدمی آورد و نبود این فضا برای جامعه آسیب رسان و آزاردهنده خواهد بود .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شایددر جایی مشکلات مالی مانع راه اعزام زائر باشد اما باید راه حل های مناسب را در این خصوص بیابیم.

وی با بیان اینکه زیارت عتبات عالیات و سوریه باید برای متقاضیان تسهیل شود واین یکی از مطالبات مردمی است، گفت: در این خصوص پیشنهاداتی از سوی رئیس سازمان حج و زیارت مطرح شده و آسیب شناسی صورت گرفته است که امیدواریم ایشان نیز در این راستا موفق باشند و ما نیز در دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیچ کوششی در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع حج تمتع و عمره نیز اشاره کرد وافزود: در موضوع تمتع با توجه به شرایط ویروس کرونا باید برنامه ریزی صورت گیرد ولی هنوز کشور میزبان عددی برای پذیرش حجاج اعلام نکرده ولی در هر صورت با توجه به اعلام کشور میزبان سازمان حج و زیارت باید شرایط اعزام با عزت را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: در بحث عمره نیز باید باحفظ عزت و کرامت موانع برداشته شود و افرادی که سالیان متمادی در انتظار این سفر هستند تا زمان استطاعت جسمی به آرزوی خود برسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسه اخیر شورای ملی زیارت گفت: پیشنهاد دادم که برای سازمان حج وزیارت نسبت روشنی تعریف شود و به رئیس جمهوری نیز اشاره کردیم که نسبت روشنی بین کارگروه ملی زیارت با شورای عالی حج و زیارت برقرار گردد.

 **تاکید بر سفر آسان و ارزان برای متقاضیان زیارت

سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب و ولادت حضرت جواد(ع) و حضرت امیر المومنین علی(ع) گفت: افتخار ما این است که در مکتب حضرت امیر آموخته ایم و بعد در مکتب ایشان و اولاد ایشان ادامه خواهیم داد.

وی فرصت خدمت به زائران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ضیوف الرحمان را مغتنم و مهم دانست وتاکید کرد: برنامه هایی را تدوین کرده ام که در کار گروه های در حال تشکیل، به بحث گذاشته خواهد شد و این برنامه ها را خدمت نماینده محترم ولی فقیه نیز ارائه داده ام.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به موضوع قدرت نرم و تاثیرگذاری آن در جهان اشاره کرد و گفت: تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی و پیروزی آن با بنیانگذاری امام خمینی (ره)، سه تن از نظریه پردازان مطرح جهانی اعتقاد داشتند که جهان در قرن بیستن به سوی بی دینی و سکولاریزه شدن پیش می رود اما بعد از پیروزی انقلاب در سال 57، آنها این ادعاهای خود را پس گرفتند.

وی با بیان انقلاب اسلامی و امام خمینی توانست بر تئوری نظریه پردازان غربی غلبه کند و اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) را احیا نماید، گفت: قدرت نرم می تواند بدون جنگ و خونریزی بر دیگر کشورها اثر گذار باشد و این فرهنگ به عنوان مولفه مطرح می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه این سازمان به عنوان یکی از متولیان امور معنوی محسوب می شود گفت: ما باید از سرمایه اجتماعی خود که بسیار حائز اهمیت است، صیانت و حمایت نماییم.

حسینی افزود:  زمانی که یکی از متقاضیان زیارت و هموطنان خانواده و ناموس خود را روزهای متمادی در سفر زیارتی به کارگزاران و کاروانهای زیارتی ما می سپارد، نشان از اعتماد مردم به این سازمان دارد و ما باید از این سرمایه مهم صیانت نماییم.

وی با اشاره به سفر عتبات و علاقه متقاضیان به این سفر زیارتی گفت: شاید برای سفرهای حج موضوع استطاعات در اولویت باشد اما در سفرهای زیارتی عتبات عالیات مردم به هر طریقی هزینه سفر را فراهم می کنند تا به این سفر معنوی مشرف شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید از سرمایه اجتماعی خود صیانت کنیم گفت: ما موظیم به توسعه فرهنگ زیارت که یکی از وظایف ما محسوب می شود بپردازیم چرا که این مهم بخشی از قدرت نرم جمهوری اسلامی به حساب می آید.

وی تاکید کرد: در جامعه ای که به معنویت توجه شود شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود و نمونه بارز آن را درشهرهایی که دارای معنویت هستند مشاهده می کنیم چرا که کاهش طلاق، جرم و ... شاهد هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: برخی اندیشمندان غربی اعتقاد داشته اند که هیچ قدرتی توان شکست قدرت تسلیحاتی غرب را ندارد و تنها قدرتی که در خاورمیانه شکل گرفته و می تواند فرهنگ غرب را شکست دهد، نام جمهوری اسلامی ایران بامحوریت شهادت طلبی و کربلا است بنابراین این مهم بسیار حائز اهمیت است و اگر در کشوری فرهنگ مقاومت و شهادت نهادینه شود ، شکست ناپذیر خواهد بود و ما این رادر کشورخود مشاهده می نماییم.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات و بیانات ارزشمندشان بر تعالی فرهنگ اسلامی و فرهنگ اهل بیت به عنوان محور اشاره دارند که بدنبال این هستیم تااین فرمایشات را به عنوان منشور جمع آوری کرده و نقشه راه قرار دهیم.

رئیس سازمان حج وزیارت بیان کرد : در بحث  حج تمتع بدلیل شرایط پاندمی در جهان منتظر تصیم کشور عربستان سعودی هستیم.

به گفته حسینی، سازمان حج و زیارت برای سفرهای اعتاب مقدسه و سوریه نیز باید برنامه ریزی مناسبی را مبتنی بر تقاضای متشاقان فراهم آورد.

وی افزود: باید سفرهای آسان و ارزان را برای متقاضیان مهیا کنیم؛ بر اساس بیان سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در عراق امیدواریم بزودی و از ابتدای ماه شعبان سفرهای زمینی هم فراهم شود البته تاکنون هیچ مکاتبه رسمی باسازمان صورت نگرفته است؛ امیدواریم مطالبات مردم متدین زمین نماند وهمه عاشقان به این سفر زیارتی مشرف شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: بسته های متنوع مطابق با خواست متقاضیان و شرایط سفر ارزان باید مورد توجه قرار گیرد ؛ برای سفرهای زیارتی سوریه نیز باید شاهد افزایش اعزام ها باشیم بگونه ای که تمامی ثبت نام کنندگان تاقبل از ماه مبارک رمضان به زیارت حرم مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها مشرف شوند.

وی تاکید کرد: برای سفرهای عتبات نوروزی نیز مکاتبات وبرنامه ریزی ها مدنظر است و از انتهای بهمن ماه نام نویسی نیز آغاز خواهد شد که امیدواریم به بهترین نحو به خواست مشتاقان سفرهای زیارتی پاسخ دهیم.

**اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه سازمان حج و زیارت

علی رضا رشیدیان در این مراسم با بیان اینکه مسوولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک امانت است و زمانی که این مسوولیت به دیگری سپرده می‌شود باید خدا را شاکر بود و برای ادامه فعالیت‌های مهم تلاش کرد، گفت: سازمان حج و زیارت در امور زیارت خارج از کشور در کنار نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تلاش کرده ‌با رویکرد ارائه خدمات خالصانه و‌خاشعانه و پرهیز از گرایش جناحی و انتفاع شخصی فعالیت کند که امیدواریم این نگاه در برنامه‌های سازمان حج و زیارت ادامه یابد.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه سازمان حج و زیارت اعتماد عمومی است، گفت: مردم به عنوان سازمان امین در امور حج و زیارت به ما اعتماد دارند که باید قدردان این اعتماد باشیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه نگاه تبدیل تهدید به فرصت را ما در ایام کرونا و با بروز وقفه در اعزام زائران به اعتاب مقدسه دنبال کرده و بحث اصلاح فرآیندهای اجرایی را بررسی و عملیاتی کردیم، گفت: این اصلاح فرآیندها در  قالب 20 کارگروه و 20 هزار نفر ساعت با حضور کارشناسان زبده و با تجربه، کارگزاران و دانشگاهیان انجام گرفت و در شورای برنه مریزی به تصویب رسید و به عنوان کتاب  در کنار سند تعالی حج به عنوان یک کتاب مرجع ارائه شده است. رویکرد اصلی اصلاح خدمات، ارتقای دقت و سرعت و کاهش هزینه‌‌ها و ظرفیت سازی برای بهره برداری فرهنگی با محوریت نمایندگی ولی فقیه بوده است که سازمان با تمرکز بر هدایت، هدف‌گذاری، نظارت و ‌کنترل در جهت واگذاری امور اجرایی به دفاتر زیارتی حرکت کرد.

وی افزود: در رابطه با دولت الکترونیک و خدمات هوشمند حج وزیارت نیز با پیگیری های انجام شده ، سازمان رتبه ششم کشوری را به دست آورد؛ همچنین نرم افزارهایی در حوزه حمل و نقل، مسکن،تغذیه و تدارکات و آموزش در حال پیگیری است.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.