پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

وزیر فرهنگ در مراسم معارفه رییس جدید سازمان حج و زیارت تاکید کرد:

اعزام زائران باید با کمترین مشکلات انجام شود/ تاکید بر فراهم شدن مقدمات برگزاری شورای عالی حج

اعزام زائران باید با کمترین مشکلات انجام شود/ تاکید بر فراهم شدن مقدمات برگزاری شورای عالی حج

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه و اهمیت سازمان حج و زیارت و برخی مشکلات به وجود آمده برای زائران در سال های گذشته، از ریاست جدید سازمان حج و زیارت خواست تا ساماندهی و رفع مشکلات و موانع این سازمان به ویژه در حوزه حج و زیارت و عتبات عالیات را با قوت و قدرت پیش ببرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه علیرضا رشیدیان و سیدصادق حسینی روسای پیشین و جدید سازمان حج و زیارت که در محل این سازمان برگزار شد، با تبریک ایام فجر انقلاب اسلامی و میلاد حضرت امام علی (ع) و گرامیداشت یاد شهدای حج ابراهیمی، به جایگاه، عظمت و ‌معنویت حج و زیارت اشاره کرد و‌ گفت: در فضای معنوی خدمتگذاری به زائران حج و عتبات توفیقی است که خداوند به ما عنایت کرده که سهم کوچکی در این مسیر الهی داشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به خدمات و اقدامات علیرضا رشیدیان رییس پیشین سازمان حج و زیارت، از تلاش های چندین ساله وی در این سازمان تشکر و قدردانی کرد و از وی خواست که همفکری و همراهی خودش با رییس جدید این سازمان را ادامه دهد، چرا که سازمان نیازمند مشاوره و همراهی افراد با تجربه، انقلابی و مومن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته در سال های اخیر در موضوع حج و زیارت هم اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون در مسیر خدمت رسانی به زائران همگان تلاش کردند تا خدمات در خوری را برای زائران داشته و انجام دهند.

اسماعیلی در ادامه به بروز کرونا در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: این ویروس منحوس همه فعالیت ها را دچار مشکل کرد و‌ در این میان سازمان حج نیز از آن بی نصیب نماند، اما به رغم تعطیلی اعزام زائران به حج و عتبات عالیات، سازمان حج به فعالیت های خود پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگاه و اهمیت سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: انتخاب رییس این سازمان از ابتدای مسئولیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار مهمی بود، از این رو در این باره با آیت الله رییسی رییس جمهور مردمی و حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه همفکری داشتیم تا در نهایت به آقای دکتر حسینی که فردی دانشمند و شخصیت انقلابی و شناخته شده است برای ریاست این سازمان رسیدیم.

اسماعیلی با اشاره سابقه کار دکتر حسینی در حوزه های علمی و دانشگاهی، وی را شخصیتی روحانی، نویسنده دانست و گفت: آقای حسینی همواره منشا خدمات و فعالیت های موثری بوده که مسئولیت این سازمان تاثیرگذار بر عهده این برادر انقلابی قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رییس جدید سازمان حج و زیارت خواست تا ساماندهی و رفع مشکلات و موانع این سازمان به ویژه در حوزه حج و زیارت و عتبات عالیات را با قوت و قدرت پیش ببرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چند سالی است شورای عالی حج و زیارت تشکیل نشده و آیت الله رییسی نیز از بنده خواسته که هرچه زودتر این شورا را تشکیل دهیم، از رییس جدید سازمان حج و زیارت خواست هرچه سریع تر با تعیین دستور جلسه مقدمات برگزاری این شورا به ریاست رییس جمهور را فراهم کند.

اسماعیلی همچنین در ادامه زیارت عتبات عالیات را موضوعی مهم عنوان کرد که چندسالی است زائران اماکن مقدس دچار مشکلات عدیده ای شده اند از این رو باید کار ساماندهی و رفع مشکلات این حوزه نیز در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به موضوع سفر اربعین که از سال 93 ستادی برای کار آن تشکیل شده اشاره کرد و گفت: با وزیر محترم کشور صحبت هایی مبنی بر مشارکت سازمان حج و زیارت برای حضور هرچه فعال تر و نقش محوری این سازمان در موضوع اربعین شده که مدنظر قرار گیرد.

اسماعیلی به اقدامات خوب صورت گرفته در موضوع اعزام زائران برای سفر به اماکن مقدسه سوریه هم اشاره کرد و افزود: امروز موضوع گرانی قیمت اعزام زائران به عتبات عالیات و سوریه از مشکلات اساسی مردم است که باید برای پائین آوردن این قیمت، سازمان حج و زیارت تلاش کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: نباید مشتاقان زیارت عتبات عالیات و سوریه و دیگر اماکن مقدس به خاطر مشکلات مالی و گران بودن قیمت ها از زیارت جا بمانند.

به گفته اسماعیلی، این زیارت ها فضای معنوی، توسل و تقرب به خدا و ائمه اطهار(ع) را در جامعه زنده نگه می دارد که خلا آن برای آحاد مردم آزار دهنده خواهد بود.

عضوکابینه دولت سیزدهم در عین حال تاکید کرد: باید فضای اعزام زائران برای زیارت اماکن مقدس به ویژه حج، عتبات عالیات و سوریه با کمترین مشکلات مواجه باشد.

عضوکابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت هرکاری برای باشکوه تر برگزار شدن حج لازم باشد دریغ نخواهد کرد.

به گفته اسماعیلی در بحث حج عمره نیز تلاش می کنیم موانع برداشته شود چراکه افراد زیادی سال ها است در نوبت اعزام هستند که به مرور سن آن ها بالا می رود و برخی نیز دچار مشکلاتی می شوند که در آینده شاید اعزام به زیارت برای آن ها مهیا نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نشست کارگروه زیارت به ریاست آیت الله رییسی در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: باید نسبت روشنی بین کارگروه زیارت و شورای عالی حج برقرار شود تا یک هم افزایی در این زمینه داشته باشیم.

اسماعیلی در ادامه به تدوین برنامه های شفاف برای ارتقای حج و زیارت از سوی دکتر حسینی ریاست جدید سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: با تجارب ارزنده و مفیدی که ایشان دارد بدون تردید علاوه بر تغییر و تحول، افزایش نشاط و انگیزه کار و فعالیت را در سطح این سازمان شاهد خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با تاکید بر رفع موانع موجود در بحث زیارت، اظهارداشت: بر این باوریم با رفع موانع روزهای بهتر و مناسبت تری در انتظار این سازمان است.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر از تلاش ها و خدمات علی رضا رشیدیان در این سازمان قدردانی و حکم انتصاب دکتر حسینی را به وی ابلاغ کرد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.