پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

قدمت مسجد کوفه

قدمت مسجد کوفه
بسياري از فقها درباره اين مسجد سخن گفته اند ، از جمله شيخ صدوق (ره) در کتاب " من لا يحضره الفقيه"  قدمت آن را ذکر کرده است همچنين علامه  بزرگ سيد محمد طباطبايي (ره ) جّد علامه بحر العلوم (قدس سره)درباره قدمت و تاريخ  شهر کوفه و فضائل مسجد آن و فضيلت نماز دراین مسجد سخن گفته است.. او در ابتداي اين کتاب شرح مختصري بيان نموده است. در اين کتاب آمده است:  پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمود: هنگامي که مرا به آسمان بردند از  جايگاه مسجد کوفه گذشتم در حالي که بر براق نشسته بودم و جبرئيل همراه من بود.   جبرئيل گفت:  اي محمد اين کوفان است و اين مسجد آن، به پايين برو و در اين مکان  نماز بگذار. پرسيدم اي جبرئيل اين  جايگاه چه چيز خاصي را دارد؟ گفت: اي محمد کوفان و ا مسجد آن آنرا من بيست بار ويران و بيست بار ديگر آباد يافتم و ميان هر بار پانصد سال فاصله بود .          پيامبر اکرم (ص) هم به پايين آمد و نماز خواند.  آیات قرآنی زیادی در فضیلت مسجد کوفه وارد شده است
امام رضا (ع) از ابو سعد الخراسانی پرسید ساکن کجا هستی؟ گفت  : کوفه. فرمود :  مسجد کوفه خانه حضرت نوح است , اگر کسی صد بار وارد آن شود خداوند برای او صد مغفرت می نویسد چون در آن دعای حضرت نوح صورت گرفته است که گفت : ((رب اغفر لی ولوالدی ولمن دخل بیتی مؤمنا )) (پروردگارا مرا ووالدینم  وهر مؤمنی که وارد خانه من می شود  را مورد آمرزش قرار بده  ).
خراسانی به حضرت امام عرض کرد  : مقصود او از (( والدین )) کیست ؟ فرمود : آدم وحوا .
ابو سعید اسکافی از امام باقر روایت می کند: امیر المؤمنین علی (ع) در تفسیر آیه : ( و آویناهما الی ربوه ذات قرار ومعین)  فرمودند. : ربوه همان کوفه است . قرار یعنی مسجد ومعین همان فرات است .

نیز از امام کاظم از پدرانشان از حضرت رسول اکرم(ص) روایت شده که إیشان فرمودند : خداوند از شهرها چهار شهر را برگزید . خداوند فرمود ((و التین و الزیتون وطور سینین وهذا البلد الأمین)).  تین شهر مدینه, زیتون بیت المقدس , طور سنین کوفه , وهذا البلد الأمین مکه است .

 

روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.