پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

وزیر فرهنگ در جلسه شورای معاونان:

در تلاش هستیم تصویر واقعی از فرهنگ و هنر با نگاه انقلاب اسلامی نشان بدهیم/ معارفه مدیران و معاونان جدید وزارتخانه در حاشیه جلسه

در تلاش هستیم تصویر واقعی از فرهنگ و هنر با نگاه انقلاب اسلامی نشان بدهیم/ معارفه مدیران و معاونان جدید وزارتخانه در حاشیه جلسه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا تصویر جدید واقعی از فرهنگ و هنر با نگاه انقلاب اسلامی نشان دهیم، گفت: حتما باید در این مسیر از تجربیات گذشته و دیگران برای رسیدن به اهداف متعالی فرهنگ و هنر کشور بهره ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را سرباز انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری می دانند و فعالیت های خود را با همین نگاه و با قوت هر چه بیشتر ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به مخاطبان این وزارتخانه از جمله شاعران، نویسندگان، فعالان قرآنی، هنرمندان، اهالی رسانه و ... تاکید کرد: باید با اهالی فرهنگ و هنر گفت و گو کرد و ارتباط تعاملی با آن ها داشت و بسیاری از کارها بر زمین مانده وجود دارد که باید آن ها را انجام داد و ما نیز در مسیر حل مسائل پیش روی این وزارتخانه گام برمی داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابلاغ برنامه تحولی این وزارتخانه به معاونان و روسای سازمان ها ادامه داد: بررسی این برنامه و اعلام نظر از سوی معاونان و روسای محترم سازمان ها ضرورت دارد.

اسماعیلی گفت: در جلسه روز گذشته هیات دولت گزارش 6 ماهه عملکرد وزارتخانه را به رئیس جمهور محترم ارائه کردیم و در این جلسه تشکیل شورای عالی سینما به ریاست دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، نایب رئیسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری رئیس سازمان سینمایی به تصویب رسید و مصوبات این شورا از جمله اختیارات هیات دولت به شمار می آید.

وی به برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در اسفند سال جاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: ستاد بزرگداشت این شاعر بزرگ ایرانی در این وزارتخانه راه اندازی شده و بزرگداشت حکیم نظامی به عنوان کار مهم و هویتی برای ما محسوب می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری اجلاس وزرای کشورهای همسایه و اکو با موضوع نوروز باستانی که 4 و 5 فروردین سال 1401 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود را از جمله برنامه های نوروزی این وزاتخانه اعلام کرد و گفت: قرار است رئیس محترم جمهوری در این اجلاس حضور داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری فجر ادامه داد: امسال تلاش کردیم برنامه های در خور و شان در جشنواره های فجر برگزار کنیم و رئیس جمهور محترم نیز در جلسه روز گذشته هیات دولت با اشاره به برگزاری مناسب این جشنواره ها تاکید کردند که اشتباه یک هنرمند را نباید به همه اهالی فرهنگ و هنر تسری داد.

اسماعیلی در ادامه از تصویب ورود زائران دیگر به کشور با همکاری سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت: روز گذشته در هیات دولت مقرر شد دفاتر سازمان و حج و زیارت بتوانند اجازه ورود زائران کشورهای دیگر را هم به کشور بدهند.

وی در عین حال تاکید کرد: این اقدام یکی از اقدامات خوبی است که نیاز به برنامه ریزی مهم دارد و ضروری است آقای حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نسبت به آن پیگیری های لازم را داشته باشد.

رئیس شورای هنر در ادامه بر ضرورت راه اندازی شورای عالی حج و زیارت تاکید کرد و افزود: مردم علاقه مند زیارت خانه خدا و مراکز زیارتی هستند و باید نسبت به پیگیری این دغدغه اهتمام داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید ریاست جمهوری مبنی بر توجه به دیپلماسی هنر، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند و مقرر شده تمام اسناد فرهنگی پیش از امضا به رویت این سازمان برسد و ضروری است تمامی معاونت ها و سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشند و ما در این حوزه به دنبال جایگاه مرجعیتی این سازمان در فضای خارج از کشور هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت نقش و جایگاه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز اشاره کرد و افزود: تقویت این پژوهشگاه ضروری است زیرا پژوهش های پیمایشی این پژوهشگاه دارای اعتبارات بالایی است و باید به مرجعیت آن هم در داخل و هم در خارج از وزارتخانه توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود با اشاره به انتصابات اخیر در این وزارتخانه، علیرضا معاف را به عنوان معاون قرآن و عترت، سیدصادق حسینی را به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام حامد حاجی ملا میرزایی را به عنوان رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی معرفی و از خدمات و تلاش های معاون و روسای پیشین تشکر و قدردانی کرد.

در ابتدای این جلسه  محمود شالویی  دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به دستور جلسه گفت: در حاشیه این جلسه علیرضا معاف به عنوان معاون قرآن و عترت، سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام حامد حاجی ملا میرزایی به عنوان رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی معرفی خواهند شد.

در بخشی از این جلسه  اصغر امیرنیا  مدیرکل دفتر مدیریت و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش آماری این وزارتخانه در حوزه های مختلف از جمله نیروی انسانی، اعتبارات، تعداد مراکز فرهنگی و هنری، امور رسانه و اصحاب فرهنگ و هنر در ستاد و صف ارائه کرد.

 با فرهنگ تر، احساسی تر، گرم تر و مطلع تر از ایرانیان ندیدم

در ادامه  محمود سالاری  معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره های هنری فجر به نظر «جیووانی گوییدی» پیانیست ایتالیایی که همراه با گروه ۶ نفره خود ارکستر «ایتالیای کوچک» را در سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر به‌روی صحنه برد، درباره ایرانیان مبنی بر اینکه: «اکنون ما در حال ترک ایران هستیم. دفعه قبل در سال ۲۰۱۶ آنجا بودم و قسم می‌خورم با فرهنگ‌تر، احساسی‌تر، گرم‌تر، مطلع‌تر از ایرانی‌ها ندیده‌ام. می‌دانم که آن‌ها حتی بالاتر از این تعاریف هستند» نیز اشاره کرد و گفت: این نشان از ارزش هنر و فرهنگ ایران دارد.

 از جهاد تبیین غفلت نکنیم

در بخش دیگری از این جلسه، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت گفت: فعالان قرآنی جامعه ای پاک، انقلابی، ولایی، ارزشی و موثر در حوزه فرهنگ و هنر کشور هستند و تلاش می کنیم وظایف و ماموریت هایی که جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ در حکم ابلاغی شان بر آن تاکید کرده اند را جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: نباید از ماموریت های اصلی وزارتخانه و جهاد تبیین غفلت کنیم و باید این ادبیات در میان مدیران وزارتخانه پربسامد شود.

معاف با تاکید بر اینکه واژه اسلامی در نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تزئینی نیست، گفت: این واژه حقیقی، عینی و کاربردی است و باید به آن توجه داشت.

 ضرورت تشکیل شورای عالی حج و زیارت

در ادامه  سیدصادق حسینی  رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از اعتماد دکتر اسماعیلی و واگذاری این مسئولیت معنوی تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم قدم های خیر در این حوزه برداریم.

وی با اشاره به اهداف سازمان حج و زیارت، افزود: یکی از اهداف مورد تاکید در این زمینه این است که بتوانیم اهداف راهبردی و توسعه اسلامی و معنویت در کشور را جامه عمل بپوشانیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تشکیل شورای عالی حج و زیارت تاکید کرد و گفت: به دنبال تحقق راه اندازی زیارت ارزان و آسان هستیم.

 برگزاری چله مهدویت

در بخش دیگری از این جلسه،  محمد خراسانی زاده  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و نماینده مدیران کل استان ها گزارشی از مجموعه مشکلات و مسائل ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها در حوزه های مختلف از جمله کمبود نیروی انسانی و ... ارائه کرد.

وی در ادامه از برگزاری چله مهدویت با رویکرد رویدادهای فرهنگی، هنری و دینی در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

 نقش فضای مجازی در گسترش اهداف فرهنگی و هنری کشور

در ادامه این جلسه حجت الاسلام حامد حاج ملا میرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به نقش فضای مجازی در گسترش اهداف فرهنگی و هنری کشور، گفت: فضای مجازی پیچیده است و باید برای رسیدن به اهداف در این فضا برنامه ریزی های لازم داشت زیرا مخرب بودن و حاکمیت گریز بودن این فضا تا زمانی که برای آن برنامه ریزی نداشته باشیم، ادامه می یابد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی نقش پیشران برای توسعه فرهنگ، هنر و سبک زندگی را داشته باشد، باید تمام معاونت ها و سازمان های تابعه آن به کمک مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بیایند و وظایف و ماموریت های آن ها در این حوزه تعریف شود.

 تاکید بر نقش قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در بخش دیگری حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر نقش قرارگاهی این سازمان در برنامه تحولی تاکید کرد.

وی گفت: این سازمان قرار است نقش قرارگاهی داشته باشد چرا که از مطالبات مقام معظم رهبری است و برای تحقق آن نیازمند همراهی همه بخش های وزارتخانه هستیم .

ایمانی پور با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر اینکه همه اسناد بین المللی قبل از امضا باید به رویت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برسد، افزود: مصداق این مصوبه این است که در سی امین سالگرد روابط ایران و ازبکستان اولین سند بین دو کشور به امضای وزیر فرهنگ ازبکستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسید.

 پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ناظر بر مسائل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل می کند

در پایان این جلسه قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر ضرورت تقویت حوزه های پژوهشی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها تاکید کرد.

وی گفت: در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تلاش می کنیم ناظر بر مسائل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل کنیم و لازم است معاونت ها و سازمان های وزارتخانه همکاری های لازم با این پژوهشگاه را داشته باشند و هر معاونت و سازمانی با توجه به مسائل مبتلا به خود می تواند در پژوهشگاه یک میز تخصصی برای انجام فعالیت های پژوهشی داشته باشد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.