پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جزئیات سفرهای نوروزی به عتبات عالیات و سوریه

جزئیات سفرهای نوروزی به عتبات عالیات و سوریه

رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح برنامه ریزی و اعزامهای نوروزی  زائران عتبات عالیات و سوریه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ سید صادق حسینی در گفت و گوی مشروح با خبرگزاری فارس به تازه ترین اقدامات انجام شده در حوزه حج وزیارت، اعزام های نوروزی عتبات عالیات و سوریه و برنامه های پیش رو پرداخته است.

**۲۹ هزار نفر در ۳ ماه اخیر به عتبات مشرف شده‌اند

سوال - در روزهای گذشته پس از دیدار با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تأمین پروازهای سفرهای زیارتی به سوریه و عتبات خبر دادید. پروازها چگونه تأمین شد و چه توافقی صورت گرفت؟

پاسخ - در دیدار با آقای محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیاز به پروازها در ایام نوروز برای سوریه و عتبات مطرح شد که او، مسأله کثرت سفرهای نوروزی را مطرح کرده و به پیک سفرها در این ایام اشاره داشتند. با این وجود ما تقاضا کردیم پروازهای عتبات را در اولویت بگذارند و برنامه‌ای برای اختصاص پرواز به زائران عتبات نیز داشته باشند. چرا که موضوع زیارت، مهم است و حتی وقتی در ماه‌های گذشته سفرهای خارجی بسیاری از سرگرفته شد، همچنان سفرهای زیارتی به عتبات ممنوع بود و امکان پیش‌بینی پرواز وجود نداشت. اما اکنون سه ماه است که سفرهای زیارتی به عتبات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا برقرار شده است و از ابتدای آذرماه تاکنون ۲۹ هزار نفر را بر اساس طرح جدید به زیارت کربلا مشرف شده‌اند که البته اعزام این تعداد زائر با توجه به هزینه‌ها، بر اساس تقاضا بوده است.

**بلیت پروازهای عتبات ۴.۸ میلیون تومان شد

با این وجود، ما در جلسه با مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری توافق کردیم که پروازها برای سفر زیارتی در ایام نوروز تأمین و قیمت‌ها شکسته شود که مسؤولان مربوطه پاسخی داشتند که برای من هم تا حدودی قابل قبول بود. آنها مطرح کردند که آژانس‌های مسافرتی بیش از چهار ماه گذشته بلیت‌های نوروزی را رزرو کرده‌اند و به این ترتیب ایرلاین‌ها هزینه بلیت‌ پروازها را کاهش نمی‌دهند و با توجه به قوانین در پروازهای خارجی این امکان وجود ندارد. با این وجود، تلاش می‌کنیم مطالبه شما را در پرواز پیگیری کنیم که در توافق اولیه مقرر شد هزینه پروازهای عتبات در ایام نوروز چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شود.

**ظرفیت پذیرش زائران نوروزی بیش‌تر از ۱۳ هزار نفر می‌شود

سوال- سفرهای نوروزی عتبات از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و با توجه به تقاضای بالای زائران برای سفرهای نوروزی به عتبات، چند نفر به این سفر معنوی مشرف خواهند شد؟

پاسخ - برای سفرهای نوروزی عتبات ۴۱ هزار نفر اعلام آمادگی کرده‌اند که ۲۶ هزار نفر متقاضی سفر هوایی عتبات هستند. ما قبل از اینکه با مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری جلسه داشته باشیم و به توافق برسیم، برای ۱۳ هزار نفر ظرفیت ایجاد کرده بودیم، اما پس از توافق با سازمان هواپیمایی، ظرفیت پذیرش متقاضیان سفر عتبات در ایام نوروز از این تعداد بیش‌تر می‌شود و در صورت تأمین پروازها و امکان افزایش سهمیه، ظرفیت‌های جدید نیز اعلام خواهد شد و افراد بیش‌تری می‌توانند به صورت هوایی همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۱ به عراق سفر کنند. پذیرفته‌شدگان باید از ۱۷ اسفند با واریز هزینه سفر که به زودی اعلام می‌شود، ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

البته سفرهای نوروزی عتبات از ۲۴ اسفندماه آغاز می‌شود و با توجه به اینکه پایان تعطیلات نوروز هم ماه رمضان آغاز خواهد شد، آخرین اعزام سفرهای نوروزی عتبات، هشتم فروردین است که تلاش می‌کنیم زائران قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به کشور برگردند.

**اعزام زائران عتبات نوروزی با ۶ ایرلاین از ۸ ایستگاه پروازی

سوال- برای ایام نوروز کدام ایرلاین‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و از چند ایستگاه پروازی اعزام‌های زائران عتبات انجام می‌شود؟

پاسخ- ۶ ایرلاین ماهان، زاگرس، کیش ایر، ایران ایر، معراج و تابان در ایام نوروز زائران را به عتبات و فرودگاه نجف اشرف منتقل می‌کنند. اعزام‌ها نیز از هشت ایستگاه پروازی تهران، کرمان، مشهد، ساری، تبریز، اصفهان، شیراز و یزد صورت می‌گیرد. البته در برخی ایستگاه‌های پروازی، زائران استان‌های همجوار نیز اعزام می‌شوند؛ به طوری که زائران تهران، البرز، همدان، قم، همدان، گیلان، مرکزی و سمنان از ایستگاه پروازی تهران (فرودگاه امام خمینی (ره)) به عتبات می‌روند.

**سفر عتبات نوروزی امسال در ۲ بسته زیارتی صورت می‌گیرد/ از سفر کوتاه‌مدت استقبال نشد

سوال - قرار بود برای سفرهای نوروزی بسته‌های متنوعی پیش‌بینی شود. هم‌اکنون سفرهای نوروزی عتبات در چه قالب و بسته‌هایی است؟

پاسخ - تنوع بسته‌های زیارتی یکی از نکات مهم برای جلب رضایت زائران است، اما در نظرسنجی صورت گرفته از سوی سازمان حج و زیارت، بسیاری از متقاضیان سفر عتبات بسته زیارتی معمول یعنی هفت شب را انتخاب کرده‌اند و بسته زیارتی کوتاه‌مدت سه و چهار شب مورد استقبال قرار نگرفته است. حتی برخی از متقاضیان خواستار افزایش زمان سفر بودند که با برنامه‌ریزی انجام شده، بسته زیارتی ۱۲ روزه نیز تعریف شد و زائران استان یزد سفر ۱۲ شبه به عتبات دارند. بر همین اساس، در ایام نوروز ۱۴۰۱ بسته زیارتی هفت و ۱۲ شبه را داریم، اما برای سایر ایام سال آینده، بسته‌های سه و چهار شب را نیز اجرایی خواهیم کرد.

**بازگشایی مرزهای زمینی عتبات به ۱۵ شعبان موکول شد

سوال- در پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی، سفرهای زمینی هم به عنوان پیش فرض وجود داشت و حتی ۱۵ هزار نفر برای سفر نوروزی عتبات این نوع اعزام‌ها را انتخاب کردند. تکلیف سفرهای زمینی عتبات در نوروز چه می‌شود؟

پاسخ - در روزهای اخیر موضوع بازگشایی مرزهای زمینی عتبات را از بغداد پیگیری کردیم که یکی از مقامات عراق ۱۵ شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه را به عنوان زمان بازگشایی مرز زمینی عنوان کرده است. البته پیش از این طرف عراقی، ماه رجب و حتی اول شعبان را زمان برقراری سفر زمینی عتبات اعلام کرده بود و به همین دلیل ما هم پیش ثبت‌نام عتبات برای سفرهای زمینی را صورت دادیم، اما با توجه به اینکه وضعیت بازگشایی مرز زمینی مشخص نیست و طرف عراقی هم تاکنون اطلاعیه رسمی نداده است، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق و ثبت‌نام قطعی برای متقاضیان سفر زمینی عتبات داشته باشیم. با این وجود تلاش می‌کنیم تا همه مشتاقان بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند و همچنان پیگیر ازسرگیری این سفرها باشیم.

**تسهیلات بانکی به زائران عتبات نوروزی تعلق گرفت

سوالبه اختصاص وام پنج میلیونی برای سفر عتبات در ایام نوروز ۱۴۰۱ اشاره کرده بودید. زائران چگونه می‌توانند از تسهیلات بانکی برای سفر نوروزی عتبات بهره‌مند شوند؟

پاسخ - در حدود ۱۵ روزی که در سازمان حج و زیارت حضور دارم، سعی کردم تا هزینه سفرهای زیارتی کاهش یابد که با توجه به آغاز ثبت‌نام سفرهای نوروزی، فرصت زیادی برای تحقق این امر نبود. با این وجود، ابتدا با بانک شهر توافقی صورت گرفت و مقرر شد تا به زائران وام پنج میلیون تومانی تخصیص یابد و بعد، بانک ملی و ملت هم اعلام آمادگی کردند تا به ترتیب برای پنج و ۶ هزار زائر تسهیلات درنظر بگیرند. بر همین اساس، زائران بر اساس ظرفیت موجود به بانک‌ها معرفی می‌شوند و می‌توانند با مراجعه به یکی از این بانک‌ها از وام قرض‌الحسنه استفاده کنند.

علاوه بر این، پیش‌نویسی آماده کرده‌ایم تا هزینه‌های سفرهای زیارتی، کاهش و تسهیلاتی برای این سفرهای معنوی پیش‌بینی شود که این موارد در جلسه شورای عالی حج مطرح می‌شود و در صورت تصویب، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

**برگزاری جلسه شورای عالی حج تا پایان امسال

سوال- همانطور که وزیر ارشاد اشاره کردند، رئیس جمهور هم پیگیر برگزاری جلسه شورای عالی حج بوده است. این جلسه چه زمانی برگزار شود؟

پاسخ - آقای اسماعیلی، وزیر ارشاد با ریاست جمهوری صحبت کردند و در تلاش هستند که جلسه شورایعالی حج تا پایان سال جاری برگزار شود. بر اساس آیین‌نامه باید قبل از جلسه شورایعالی حج، کمیسیونی با حضور نهادها و وزارتخانه‌های مختلف برگزار شود که هفته گذشته کمیسیونی داشتیم و موارد مختلف مطرح و حتی به تصویب رسید که در صورت تصویب موارد در شورایعالی حج، روند سفرهای زیارتی به عتبات عالیات بهبود پیدا خواهد کرد.

یکی از موضوعات مورد توجه سازمان حج و زیارت این است که در کنار تنوع بسته زیارتی، تسهیلات مناسبی به زائران دهد. بر همین اساس، در برنامه‌ها، توسعه خطوط ریلی برای سفر به عراق مطرح شده است که اگر در شورای عالی حج نیز تصویب شود، هم از نظر هزینه و هم از نظر بهداشتی، سفرهای زیارتی با رویکرد جدیدی انجام می‌گیرد.

**سفرهای نوروزی سوریه از ۲۰ اسفندماه آغاز می‌شود/ اعزام ۲ هزار زائر تا ۱۱ فروردین

 

سوال - یکی دیگر از سفرهای زیارتی در ایام نوروز، سفر به سوریه است. این سفرها از چه زمانی انجام می‌شود و ظرفیت پذیرش زائران برای سفرهای سوریه در نوروز ۱۴۰۱ چند نفر است؟

 

پاسخ - سفرهای نوروزی سوریه زودتر از سفرهای نوروزی عتبات آغاز می‌شود؛ به طوری که اولین اعزام‌های نوروزی به این کشور از ۲۰ اسفندماه آغاز می‌شود و روند اعزام زائران با توجه به تنوع بسته‌های زیارتی تا یازدهم فروردین‌ماه ادامه دارد.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای ایام نوروز در نظر داریم در هر روز که پرواز داریم، حدود ۳۰۰ زائر را به سوریه اعزام کنیم که در مجموع تعداد زائران نوروزی حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها از کشورمان به ۲ هزار نفر می‌رسد.

**تعداد ایستگاه‌های پروازی سوریه افزایش یافت

سوال- تاکنون همه سفرهای سوریه از تهران انجام می‌گرفت. آیا برای ایام نوروز تعداد ایستگاه‌های پروازی برای سفر سوریه افزایش می‌یابد؟

پاسخ - با توافق صورت گرفته با شرکت‌های هواپیمایی، برای سفرهای نوروزی سوریه، اعزام‌ زائران از پنج ایستگاه پروازی خواهد بود و به جز ایستگاه پروازی تهران، زائران از فرودگاه‌های شیراز، مشهد، تبریز و کرمان به دمشق اعزام می‌شوند. علاوه بر این، شرکت‌های هواپیمایی ماهان، اجنحةالشام و ۲ شرکت هواپیمایی دیگر ما را در جابجایی زائران یاری می‌کنند. همچنین اعزام‌ها در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه به دمشق انجام می‌شود.

**همراهی یک نیروی امنیتی با زائران ایرانی در سوریه

سوال - بسته‌های زیارتی سفر سوریه برای نوروز ۱۴۰۱ به چه صورت است؟

پاسخ - سفرهای سوریه در بسته‌های سه، پنج و هفت شب در نظر گرفته شده است و افراد می‌توانند در هر کدام از این بسته‌های زیارتی ثبت‌نام کنند. موضوع مهم در سفرهای سوریه، امنیت زائران ایرانی است که با توافق صورت گرفته با طرف سوری، امنیت ایرانیان تضمین شده است. همچنین برای تأمین امنیت زائران، در هر خودروی زائران ایرانی، یک نماینده از شرکت امنیتی حضور دارد و کاروان‌ها را همراهی می‌کند.

​​​​​​​علاوه بر این، ما آمادگی داریم ظرفیت زائران ایرانی برای سفرهای سوریه را افزایش دهیم که این امر در صورت تحقق امنیت زائران به زودی محقق می‌شود. البته ما در تلاش هستیم که هزینه‌های سفر سوریه را نیز کاهش دهیم. اما موضوع اصلی در سفرها، پرواز است که با توجه به اینکه هزینه پروازها یکسان است، شاید هزینه سفر سه یا چهار شب چندان تفاوت زیادی نداشته باشد، چرا که عمده هزینه به پرواز اختصاص دارد. با این وجود، در تلاش هستیم که سفرهای زیارتی را برای زائران آسان و ارزان کنیم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.