رئیس سازمان حج و زیارت بر ضرورت توجه به امنیت غذایی زائران عتبات عالیات تاکید کرد و خواستار بهره گیری از نظرات دانشگاهیان ومتخصصین امر شد.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت توجه به امنیت غذایی زائران عتبات عالیات/لزوم استفاده از دانشگاهیان ومتخصصین طب سنتی برای اصلاح تغذیه

ضرورت توجه به امنیت غذایی زائران عتبات عالیات/لزوم استفاده از دانشگاهیان ومتخصصین طب سنتی برای اصلاح تغذیه

رئیس سازمان حج و زیارت بر ضرورت توجه به امنیت غذایی زائران عتبات عالیات تاکید کرد و خواستار بهره گیری از نظرات دانشگاهیان ومتخصصین امر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ سید صادق حسینی امروز  در نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و جمعی از مسئولان حج و زیارت به صورت مجازی برگزار شد با تبریک میلاد با سعادت امام حسین(ع) و ایام شعبانیه از دست اندرکاران این همایش که با دبیری مدیریت حج و زیارت استان زنجان انجام شده است تقدیر و بر مشارکت سایر دفاتر حج و زیارت برای برگزاری همایش هایی از این دست تاکید کرد.

وی افزود: سایر دفاتر حج و زیارت استانها می توانند با برگزاری همایش ها در موضوعاتی نظیر حمل و نقل ، بهداشت و .....ورود پیدا کنند تا اقداماتی مناسب و علمی در راستای خدمات هر چه بهتر به زائران ارائه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت موضوع تغذیه و امنیت غذایی در سفرهای زیارتی را ضروری دانست و تصریح کرد: در سفرهای زیارتی حج و عتبات عالیات موضوع تامین امنیت اعزام ها، امنیت حمل و نقل و .... مورد توجه قرار می گیرد که باید تامین امنیت غذایی زائران و حجاج مورد اهتمام جدی واقع شود.

حسینی افزود: موضوع امنیت غذایی و تغذیه امروز در اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک دانش مهم برای بهداشت و سلامت مطرح است که ما نیز به عنوان سازمان حج و زیارت که مسئولیت زائران را برعهده داریم الزامی است.

وی با بیان اینکه در سفرهای حج تمتع و عمره موضوع تغذیه و امنیت غذایی مورد توجه بوده است، گفت: در سفرهای عتبات عالیات نیز باید موضوع تغذیه و امنیت غذایی مورد لحاظ قرار گیرد چرا که با خیل عظیمی از مشتاقان زیارت عتبات عالیات در ایام مختلف اعم از اربعین و سایر ایام طول سال مواجه هستیم .

رئیس سازمان حج و زیارت با برشمردن فرایندهای تهیه غذای سالم و بهداشتی برای زائران گفت: تهیه مواد اولیه مناسب و با کیفیت، نگهداری مواد اولیه در شرایط مناسب و بهداشتی ، توجه به شیوه های نوین در طبخ غذا در آشپزخانه های صنعتی و متمرکز، اصلاح فرایند توزیع غذا به هتل ها و سرو غذا به صورت بهداشتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه توجه به صرفه و صلاح و کاهش هزینه های اضافی ضروری است گفت: در عین حال که موضوع صرفه و صلاح مطرح می شود نباید از مواد اولیه فاقد کیفیت استفاده کرد چراکه تغذیه و اهمیت آن در سلامت زائران برای ما که مسئولیت زائران را از اعزام تا بازگشت برعهده داریم ، بسیار حائز اهمیت می باشد.

حسینی تاکید کرد: فرایند طبخ و توزیع و سرو باید بگونه ای باشد که به لحاظ علمی و بهداشتی کالری و کیفیت غذابرای زائران عتبات عالیات حفظ شود.

وی افزود: باید نقاط ضعف در کلیه موضوعات مرتبط با زائران از جمله تغذیه و تدارکات احصا و مرتفع گردد تا شاهد افزایش رضایتمندی زائران در تمامی زمینه ها باشیم.

حسینی با بیان اینکه در زمان سرو غذای زائران باید نکات بهداشتی و علمی مورد اهتمام واقع شود گفت: گاهی یک آلودگی کوچک در زمان میل غذا موجب بیماری زائران در آینده می شود بنابراین اگر اشکالاتی در فرایند ذکر شده وجود دارد باید هر چه سریعتر و به طورجدی رفع شود زیرا وظیفه ما صیانت از زائران کشورمان در سفرهای زیارتی است.

رئیس سازمان حج و زیارت با قابل اهمیت دانستن موضوع تغذیه در کشورهای مختلف دنیا به ویژه در زمان سفر گفت: تغذیه بهداشتی و سالم در همه جای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید دراین حوزه از علم و دانش افراد صاحب نظر بهره گرفت.

وی افزود: ما نیز باید از تجربه دانشگاهیان برای تامین امنیت غذایی زائران کشورمان استفاده نماییم و ارتباط مستمری با متخصصین حوزه تغذیه داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: آشپزهایی که برای طبخ حضور می یابند غالبا افرادی سنتی هستند و اطلاعات علمی در خصوص اقلیم شناسی کشور میزبان یا زائران ندارند بنابراین باید در طبخ غذا از نظرات کارشناسی متخصصین استفاده کرد تا طبخ غذا با بالاترین کیفیت و امنیت صورت گرفته و در اختیار زائران قرار گیرد.

حسینی همچنین به دانش تغذیه متخصصین طب سنتی نیز به عنوان راهبردی برای افزایش کیفیت غذا و سلامت زائران اشاره کرد و گفت: می توان از اقلیم شناسی و طبع شناسی متخصصین طب سنتی و همچنین افراد دارای تجربه طبخ غذا برای زائران و حجاج در منوهای غذایی بهره گرفت و کیفیت خدمت رسانی و سلامت زائران را بیش از پیش تضمین نمود.

وی با بیان اینکه باید به ذائقه اقلیم های مختلف اقوام ایرانی که به زیارت عتبات عالیات مشرف می شوند توجه شود گفت: با توجه به تنوع جغرافیایی در کشورمان و ذائقه های مختلف مردم عزیزمان، باید به این مهم در طبخ غذای زائران اعتاب مقدسه که از نقاط مختلف کشورمان که مشرف می شوند توجه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تمام همت ما این است که زائران کشورمان در کنار امنیت پرواز و آسایش ، امنیت تغذیه را هم داشته باشند و خاطره ای خوش و شیرین از سفرهای زیارتی را در دفتر زندگی خود ثبت کنند.

حسینی همچنین به موضوع بررسی نقاط قوت وضعف در سفرهای عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر موضوع  عتبات عالیات را به صورت منطقه ای دنبال می کنیم؛ در همین راستا کشور را از جهت اعزام زایر به 8 منطقه تقسیم کرده ایم تا کلیه امور مرتبط به زائران با انسجام بیشتر و با کیفیت بالاتر ارائه گردد.

نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی با هدف بهره گیری از ظرفیت های پژوهشی و تجربی نخبگان دانشگاهی، کارگزاران زیارتی و صاحبنظران، برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات به زائران با حضور مسئولان حوزه حج و زیارت بصورت مجازی و آنلاین در سازمان حج و زیارت برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم افتتاحیه این وبینار درباره لزوم قدردانی از احسان و نعمت های خداوند و حفاظت از آن سخن گفت.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه خداوند در آیه 11 سوره ضحی به پیامبراکرم(ص) می فرماید که از نعمت های الهی سخن بگوید، اظهار داشت: خداوند نعمت های فراوانی به انسان عطا کرده است و دوست دارد که انسان از آن ها سخن بگوید و قدردان این نعمت ها باشد.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد فرخنده امام حسین (ع) به این سخن حضرت اشاره کرد که می فرمایند: «اللَّهُمَّ لَا تَسْتَدْرِجْنِی بِالْإِحْسَانِ وَ لَا تُؤَدِّبْنِی بِالْبَلَاءِ- خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارى‏ها) ادبم مکن » و افزود: قرار گرفتن در جایگاه خدمتگزاری به زائر عنایت و لطف الهی است و انسان باید بیاد داشته باشد که این نعمت همیشگی نیست و یک روز آن را از دست خواهد داد.

بر پایه این گزارش، نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار می شود و اصول تغذیه در سفرهای عتبات و حج، تأمین، توزیع و نگهداری مواد غذایی؛ برنامه غذایی سفر و شاخص‌های مرتبط؛ ذائقه ایرانی و فرهنگ غذایی کشورهای مقصد؛ فرآیندهای پخت، توزیع و سرو غذا و حفظ ارزش غذایی؛ تغذیه و تدارکات و تطبیق آن با استانداردهای جهانی؛ تغذیه و تدارکات و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ تحقیق و توسعه و جایگاه آن در تغذیه و تدارکات؛ زنجیره تأمین، شرکت‌های بومی و بین المللی و مزیت‌های رقابتی از جمله محورهای این همایش است.

درنشست های امروز این همایش مدیران سازمان حج و زیارت و اساتید دانشگاههای  مرتبط با حوزه تغذیه و تدارکات سخنرانی و چند مقاله در حوزه های کاربردی ارائه و نقد خواهد شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.