پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بیانات نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی

بیانات نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تغذیه خوب در رشد و نشاط زائر موثر است، افزود: نتیجه زحمات شما توانبخشی زائر و ارتباط او با خدا و اولیای الهی است و شما که تلاش می کنید با نیت الهی بهترین خدمات را به زائر ارائه دهید در ثواب زیارت و طواف او شریک هستید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی با هدف بهره گیری از ظرفیت های پژوهشی و تجربی نخبگان دانشگاهی، کارگزاران زیارتی و صاحبنظران، برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات به زائران با حضور مسئولان حوزه حج و زیارت بصورت مجازی و آنلاین صبح امروز در سازمان حج و زیارت آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فیقه در امور حج و زیارت در مراسم افتتاحیه این وبینار درباره لزوم قدردانی از احسان و نعمت های خداوند و حفاظت از آن سخن گفت.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه خداوند در آیه 11 سوره ضحی به پیامبراکرم(ص) می فرماید که از نعمت های الهی سخن بگوید، اظهار داشت: خداوند نعمت های فراوانی به انسان عطا کرده است و دوست دارد که انسان از آن ها سخن بگوید و قدردان این نعمت ها باشد.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد فرخنده امام حسین (ع) به این سخن حضرت اشاره کرد که می فرمایند: «اللَّهُمَّ لَا تَسْتَدْرِجْنِی بِالْإِحْسَانِ وَ لَا تُؤَدِّبْنِی بِالْبَلَاءِ- خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارى‏ها) ادبم مکن » و افزود: قرار گرفتن در جایگاه خدمتگزاری به زائر عنایت و لطف الهی است و انسان باید بیاد داشته باشد که این نعمت همیشگی نیست و یک روز آن را از دست خواهد داد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به اینکه تعدادی از مسئولین در لباس های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استدراج پیدا کرده وبه سقوط خود نزدیک شدند، گفت: خدمتگزای واژه بسیار ارزشمندی است و حتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی خود را خدمتگزار مردم می نامیدند.

وی افزود: حال که خداوند این نعمت را به همه ما عنایت کرده باید با هوشیاری از آن حفاظت کنیم و خدمتگزار باقی بمانیم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) می فرماید گاهی اوقات ناملایمات و مشکلاتی که در مقابل انسان قرارمی گیرد تلنگری است که بیدار شود، اظهار داشت: خدای توانا انسان را دوست دارد و گاهی اوقات انسان باید به بلاهایی که بر او وارد می شود به دیده نعمت بنگرد و با هوشیاری از ورطه سقوط نجات یابد.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت از قصد قربت در کاری که به انسان واگذار می شود بعنوان کلیدی گرانبها یاد کرد و از حاضران دراین وبینار خواست که با نگاه و نیت وظیفه الهی به زائران سرزمین وحی و اعتاب مقدسه خدمت کنند.

وی با بیان اینکه تغذیه خوب در رشد و نشاط زائر موثر است، افزود: نتیجه زحمات شما توانبخشی زائر و ارتباط او با خدا و اولیای الهی است و شما که تلاش می کنید با نیت الهی بهترین خدمات را به زائر ارائه دهید در ثواب زیارت و طواف او شریک هستید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه فروشندگان اجناس و مواد غذایی در کشور میزبان از حربه وسوسه و تطمیع برای دست یافتن به مطامع خود استفاده می کنند، اهمیت حفظ منافع بیت المال و پاکدستی را یادآور شد و در پایان تصریح کرد: وسوسه زمینه لغزش انسان را فراهم می آورد و غفلت از وظیفه خادم می تواند به زائر ضرر برساند.

بر پایه این گزارش، نخستین همایش ملی تغذیه و تدارکات در سفرهای زیارتی در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار می شود و اصول تغذیه در سفرهای عتبات و حج، تأمین، توزیع و نگهداری مواد غذایی؛ برنامه غذایی سفر و شاخص‌های مرتبط؛ ذائقه ایرانی و فرهنگ غذایی کشورهای مقصد؛ فرآیندهای پخت، توزیع و سرو غذا و حفظ ارزش غذایی؛ تغذیه و تدارکات و تطبیق آن با استانداردهای جهانی؛ تغذیه و تدارکات و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ تحقیق و توسعه و جایگاه آن در تغذیه و تدارکات؛ زنجیره تأمین، شرکت‌های بومی و بین المللی و مزیت‌های رقابتی از جمله محورهای این همایش است.

درنشست های امروز این همایش مدیران سازمان حج و زیارت و اساتید دانشگاه مرتبط با حوزه تغذیه و تدارکات سخنرانی و چند مقاله در حوزه های کاربردی ارائه و نقد خواهد شد.

 

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.