پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج ۱۴۰۱/

رییس سازمان حج وزیارت: میانگین حضور زائران در سرزمین وحی ۲۸ روز است/ آخرین کاروان ۷ مرداد بازمی گردد

رییس سازمان حج وزیارت: میانگین حضور زائران در سرزمین وحی ۲۸ روز است/ آخرین کاروان ۷ مرداد بازمی گردد

رییس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه تاریخ اعزام ها ی زایران ۲۳ خرداد ماه است، گفت:میانگین حضور زایران در سرزمین وحی ۲۸ روز است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر سید صادق حسینی در مصاحبه با رادیو زیارت درباره آخرین اخبار حج تمتع 1401 گفت: سال 98 آخرین حجی بود که برگزار شد و بدلیل کرونا حج 99 برگزار نگردید و این درحالی بود که سهمیه ایران تخصیص داده شده بود و 74 هزار و 500 نفر هموطنان در آن زمان ضمن واریز وجوه خود ، برنامه ریزی های لازم را انجام داده بودند اما عربستان اعلام کرد که بدلیل شیوع ویروس کرونا حج تمتع انجام نمی شود .
وی با بیان اینکه امسال بعد از دو سال وقفه حج تمتع انجام می شود و سهمیه های حج ۹۹ که نام نویسی کرده بودند بنابر شرایط تعیین شده از سوی کشور میزبان، اعزام می شوند، گفت : طبق برنامه ریزی ها سعی کردیم آمادگی لازم را در سازمان و دست اندرکاران ایجاد کنیم تا در صورت اعلام عربستان سعودی نسبت به برنامه ریزی های اجرایی غافلگیرنشویم که با وجود اعلام دیرهنگام و با تأخیر وزارت حج عربستان سعودی ، این آمادگی ها برای کارهای اجرایی وجود داشت.
رییس سازمان حج وزیارت خاطرنشان کرد: بعد از اعلام عربستان و مشخص شدن سهمیه که در نیمه ماه مبارک رمضان انجام شد،توانستیم در فرصت بسیار محدود، اقدامات اجرایی در حوزه اجاره هتل ها، تغذیه و تدارکات ، حمل و نقل و .... را به صورت وبیناری انجام دهیم و در حال حاضر نیز از ۵ روز گذشته تعدادی از عوامل بعد از دریافت ویزا ، عازم عربستان شده اند تا این قرار دادها را نهایی کنند و خوشبختانه مشکلی در این خصوص وجود ندارد و در وضعیت مطلوبی قرار داریم ؛ این روند در حالی است که در سنوات قبل تمامی مراحل اجاره هتل ها و ... از ماهها پیش تر برنامه ریزی می شد.
حسینی در خصوص تاریخ اولین پرواز و بازگشت حجاج حج امسال توضیح داد: مجموع عملیات اجرایی حج 47 روز طول می کشد اما این بدین مفهوم نیست که زائران 47روز در عربستان هستند بلکه میزان حضور زائران حدود ۲۸ روز خواهد بود؛ اولین پرواز زائران نیز از 23 خرداد ماه از تهران انجام می گیرد و آخرین پرواز زائران و حتی عوامل ۷ مرداد ماه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه برخی زائران مدینه قبل و برخی مدینه بعد هستند گفت: زائران ۵ شب و شش روز در مدینه منوره و مابقی را در مکه مکرمه سپری می کنند؛ نخستین پروازهای عوامل و زائران ما نیز به مقصد مدینه منوره خواهد بود .
رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: به طور میانگین روزانه 9 پرواز 270 نفر ه از ایران از 19 ایستگاه پروازی داریم و که در بازگشت روزانه 12 پرواز انجام می گیرد و تمامی پروازها نیز بر عهده هواپیمایی کشورمان می باشد که از هواپیماهای مطلوب و استاندارد استفاده خواهد شد و تمامی جداول پروازی نیز به خوبی تعیین شده است که مشکلی در این رابطه وجود ندارد و انشالله تاخیری د ر پروازها نخواهیم داشت.
وی در خصوص موضوع واکسیناسیون و تعیین شروط از سوی کشور میزبان گفت: خوشبختانه کشور ما از جمله کشورهایی است که به نسبت سایرین از حداکثر واکسیناسیون بهره مند شده است؛ از میان واکسن های تعیین شده واکسن های سینوفارم و آسترازنکا در ایران استفاده شده که اکثریت افراد و حجاج نیز از سینوفارم استفاده کرده اند.
وی همچنین از الزامی بودن واکسن های مننژیت و فلج برای همه زائران خبر داد و اظهار کرد که واکسیناسیون متقاضیان آغاز شده است.
رییس سازمان حج وزیارت دریافت تست منفی کرونا طی ۷۲ ساعت قبل از اعزام را یکی دیگر از شروط عربستان برای حج امسال دانست و گفت: تعدادی از مراکز در همه استان‌ها تعیین شده تا حجاج حج امسال قبل از سفر مبادرت به دریافت تست پی سی آر کنند.
وی همچنین به هفته حج اشاره کرد و افزود: هفته آینده به مناسبت هفته حج کارگزاران حج به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی مشرف می شوند و از بیانات ایشان استفاده می کنند.
رییس سازمان حج وزیارت همچنین به سفرهای سوریه اشاره کرد و گفت: از آذر ماه سال گذشته اعزام زائران به سوریه نیز آغاز شده و در حال حاضر نیز با تلاش ها وبرنامه ریز هایی که صورت گرفته، اعزام ها در جریان است و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان مبادرت به نام نویسی کنند و از بسته های مختلف زیارتی بهره مند شوند.
حسینی همچنین در خصوص سفرهای عتبات عالیات نیز گفت: در ماه مبارک رمضان سفری را در قالب هیاتی به عراق انجام دادیم و در خصوص سفرهای زیارتی به ویژه بازگشایی مرزهای زمینی رایزنی کردیم که همه مسوولان این موضوع را منوط به مطرح شدن در نیست دادن این کشور دانستند که تاکنون نیز منتظر نظر مسوولان این کشور هستیم تا در صورت مساعدت این اعزام های زمینی نیز انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر اعزام های هوایی در بسته های مختلف زیارتی به خوبی در حال انجام است گفت: انتظار داریم که بازگشایی مرزهای زمینی زودتر انجام گیرد تا تعداد بیشتری از متقاضیان به این سفر معنوی مشرف شوند.
وی در خصوص موضوع اربعین نیز اظهار کرد : کمیته های 17 گانه اربعین به طور مستمر در حال تشکیل جلسات است و یکی ازموضوعات که دنبال می کنیم گشایش مرز زمینی است زیرا عمده درخواست اعزام ها زمینی می باشد ولی سال قبل اعزام ها به صورت هوایی بود ؛ در حال مذاکره برای بازگشایی مرز زمینی هستیم تا مشتاقان منتظر برای این سفر زیارتی در این ایام مشرف شوند اما در هر حال برنامه ریزی های لازم برای اعزام ها به صورت هوایی را نیز انجام داده ایم.
وی در خصوص برنامه عرفه نیز گفت: مشکلی برای اعزام ها در این ایام نداریم و زمان ثبت نام نیز برای عرفه اعلام می گردد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.