پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج ۱۴۰۱/

تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی برای حجاج حج تمتع امسال/ هر 400 زائر یک پزشک

تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی برای حجاج حج تمتع امسال/ هر 400 زائر یک پزشک
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با تاکید بر توصیه های بهداشتی برای حجاج حج تمتع امسال گفت: غالب زائران بین ۵۰ تا ۶۵ سال سن دارند و به همین علت بیشترین بیماری مربوط به فشار خون و دیابت است.زائران باید توصیه های بهداشتی را به طور جد مدنظر قرار دهند.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر سید علی مرعشی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه امسال با توجه به اعلام دیرهنگام عربستان در برگزاری مراسم حج تمتع و با وجود ضیق وقتف برنامه ریزی ها را به صورت شبانه روزی و فشرده مدنظر قراردادیم در صورتی که در سنوات قبل این برنامه ریزی ها از ماهها قبل صورت می گرفت.
وی با اشاره به شروط عربستان مبنی بر عدم اجازه حضور حجاج بالای 65 سال، ارائه لیست واکسیناسیون کرونا مطابق واکسن های تعیین شده، تست پی سی آر 72 ساعت قبل از اعزام و الزامی بودن واکسن فلج گفت: تایید استطاعت جسمی حجاج کار بسیار سختی بود که به خوبی از سوی همکاران انجام گرفته است و شروط تعیین شده از سوی کشور میزبان در حوزه بهداشتی بخوبی صورت گرفته است.
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمربا بیان اینکه اولین گروه از کادر درمان قبل از حضور زائران کارها و مقدمات لازم در خصوص مطب ها، بیمارستان وتجهیزات را انجام می دهند، گفت: این گروه 45 نفره بزودی و قبل از حضور زائران درسرزمین وحی حاضر می شوند و مقدمات لازم را برای زائران فراهم می کنند تا هیچ نگرانی در حوزه بهداشت و درمان زائران وجود نداشته باشد و زائران نیز از روز 23 خرداد ماه عازم عربستان می شوند.
مرعشی در ادامه با بیان این که امسال ایران جز 25 کشوری اعلام شده که باید واکسن فلج را تزریق کند، گفت: این واکسن برای زایران رایگان تزریق می شود.
وی با اشاره به واکسن مننژیت و مدت زمان ایمنی این واکسن گفت: مدت زمان ایمنی این واکسن ها ۳ سال است و اگر زائری در سال ۹۹ که حج متوقف شد، واکسن زده باشد در صورت داشتن کارت ممهور به واکسن نیاز به تزریق دوباره ندارند.
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره الزامی بودن تست pcr 72 ساعت قبل از اعزام گفت: جواب منفی تست نیز یکی از الزامات سعودی می باشد که دراین باره نیز مراکز لازم به کاروان ها معرفی شده است.
مرعشی در خصوص داروهای ممنوعه نیز اظهار کرد: داروهای ممنوعه نیز از سوی مسئولان عربستانی اعلام شده و به مراکز حج اعلام شده و پلیس فرودگاه نیز آموزش کافی را دیده است تا از خروج این داروها جلوگیری کند. این داروها بیشتر شامل مخدرها و کدوئین است.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: عربستان سعودی تاکنون ۱۰ واکسن را مورد تایید دانسته که ۳ واکسن از آن ها در ایران تزریق شده و طبق جلسات برگزار شده و هماهنگی با وزارت بهداشت، آن دسته از حجاجی که واکسنی به غیر از این سه مورد را تزریق کرده اند، واکسینه خواهند شد تا بدون مشکل به حج اعزام شوند.
مرعشی با اشاره به این که متخصصان درمان و بهداشت در تیم های پزشکی هلال احمر حضور دارند و در خصوص بیماری های ویروسی و بویژه آبله میمونی نیز اهتمام و اطلاع ویژه ای دارند ، گفت: در محل اسکان تمامی حجاج پزشک و درمانگاه وجود دارد و اگر نشانه ای از بیماری آبله میمونی مشاهده شود، اقدامات لازم انجام می شود. باید توجه داشت که غالب حجاج ایرانی در سن و سالی هستند که غالبا واکسن آبله دریافت کرده اند و این بیماری در ایران از بین رفته است.
وی افزود: طبق نظر برخی کارشناسان افرادی که واکسن آبله را دریافت کرده اند تا ۹۰ درصد در مقابل ویروس جدید ایمن هستند اما به علت سفر حجاج از کشورهای مختلف، تمهیدات لازم در دستور کار قرار گرفته است.
مرعشی همچنین با اشاره به کنترل حجاج در مبادی ورودی و خروجی کشور گفت: سلامت زائر در مراسم حج همواره مورد کنترل قرار می گیرد و گزارش ها به مسئولان ذیربط ارسال می شود و تمام اطلاعات رد و بدل می شود تا مشکلی در این حوزه وجود نداشته باشد. در عربستان در فضای باز الزامی برای استفاده از ماسک وجود ندارد اما همچنان در فضای بسته توصیه می کنند تا زائران از ماسک استفاده نمایند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی زائران در دستور کار قرار گرفته است و فیلم های آموزشی برای حجاج به نمایش درمی آید. به حجاج توصیه می شود در گرما و آفتاب کم تر به بیرون مراجعه کنند.
وی گفت: زائران ضرورت دارد تا از مایعات به وفور استفاده کنند و داروهای مخصوص خود را به همراه نسخه به اندازه ۴۰ روز به همراه داشته باشند.
مرعشی با اشاره به این که برای زائران پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده است، گفت: با ایجاد پرونده سلامت برای حجاج مشخص شده است که چه تعداد به چه بیماری مبتلا هستند و برای این عزیزان نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. غالب زائران بین ۵۰ تا ۶۵ سال سن دارند و به همین علت بیشترین بیماری مربوط به فشار خون و دیابت است. با این وجود حدود ۵۰ زائر زیر ۱۸ سال نیز در حج امسال حضور دارد که کوچک ترین آن ها ۶ سال سن دارد.
وی افزود: با وجود مکاتبات زیادی که با مسئولان عربستان صورت گرفته است اما هنوز نحوه ارسال دارو را اعلام نکرده اند؛ داروها به اندازه حدود ۴۰ هزار زائر با این وجود آماده شده و از روز آینده در سه مرحله به عربستان منتقل می شود. هماهنگی با طرف عربستانی نیز صورت گرفته است تا اگر نیاز بود از عربستان در محل نیز دارو خریداری شود.
وی در خصوص تعداد پزشکان نیز گفت: خوشبختانه امکانات خوبی فراهم شده و برای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک نیز اعزام می شود که در حدود ۹۵ نفر است. علاوه بر این ۱۲۳ پزشک در حوزه های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه مکرمه حضور دارند تا به زائران خدمت رسانی کنند.
مرعشی در پایان خاطرنشان کرد: زائرانی که استطاعت حضور در مراسم حج را نداشتند در یک کمیسیون مجددا مورد بررسی قرار گرفتند و از اعزام اشخاصی که بیماری سرطان فعال، بیماری قلبی پیشرفته، زنان باردار و بیماران اعصاب و روان و افرادی که تست اعتیاد مثبت داشتند، جلوگیری شد که تعداد این افراد بسیار کم بود.
وی در پایان به عوامل و زائران توصیه کرد که تمامی دستورالعمل های بهداشتی را مدنظر قرار دهند و مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز از متخصصان وکادر درمان مجرب و حاذق در حج تمتع امسال بهره می جوید.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.