پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در همایش آموزشی توجیهی زایران حج تمتع استان قم مطرح شد

تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج برای فراهم آوری شرایط / تمامی شرایط برای حجی عزتمندانه همراه با امنیت، کرامت و سلامت فراهم است

تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج برای فراهم آوری شرایط / تمامی شرایط برای حجی عزتمندانه همراه با امنیت، کرامت و سلامت فراهم است
مدیر حج وزیارت استان قم با اشاره به تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج وزیارت ، اعلام کرد که تمامی شرایط برای حجی عزتمندانه همراه با امنیت ، کرامت و سلامت فراهم شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت ؛ همایش آموزشی -توجیهی زائران استان قم با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت ، مدیر حج وزیارت استان قم، جمعی از مدیران دفاتر زیارتی، روحانیون و مدیران و معاونین کاروان های حج تمتع ۱۴۰۱ استان قم عصر پنجشنبه در سالن ورزشگاه حیدریان برگزار شد .
حجت السلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در این مراسم ضمن اشاره به ابعاد فرهنگی و معنوی حج تمتع، رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص حج تمتع را راهگشا و تاثیرگذار دانست .
وی به دیدار اخیر کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: منویات ایشان در خصوص ابعاد فرهنگی حج همانند اتحاد مسلمانان ، پرهیز از تفرقه ، عدم بازارگردی ، توجه به معنویت حج و .... باید سرلوحه همه ما قرار گیرد و بدان توجه ویژه ای شود.
++تلاش شبانه روزی برای فراهم آوری مقدمات اجرایی
وحید اسکندری مدیر حج وزیارت استان قم نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به یک هزار و ۳۸۴ زایر حج تمتع استان قم به بیان برخی نکات اجرایی در حوزه حج تمتع ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با وجودی که امسال عربستان سعودی دیرتر از تمامی سالها تعداد حجاج و آغاز موسم را اعلام کرد اما تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری حجی با شکوه و عزتمندانه همراه با سلامت ، امنیت و کرامت اندیشیده شد و همکاران در حوزه اجرایی به صورت شبانه روزی و جهادی مقدمات اجرایی را فراهم نمودند.
وی افزود : رایزنی در حوزه مسکن و تغذیه و سایر کارهای اجرایی ابتدا به صورت وبیناری و با درایت دست اندرکاران انجام گرفت و طی روزهای گذشته نیز نخستین گروه از خادمان حجاج برای نهایی کردن قراردادها عازم عربستان سعودی شده اند و بحمدالله تمامی شرایط برای پذیرایی از زایران حج تمتع ۱۴۰۱ آماده است .
مدیر حج وزیارت استان قم به برخی شرایط تعیین شده و همچنین افزایش هزینه های اعمال شده از سوی کشور میزبان در حج تمتع امسال اشاره کرد و افزود : کاهش تعداد سهمیه همه کشورها، تعیین شرط سنی کمتر از ۶۵ سال ، الزامی بودن واکسیناسیون مطابق واکسن های اعلامی این کشور ، تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از اعزام ، افزایش مالیات بر ارزش افزوده تا میزان ۱۵ درصد بر کالاها و اقلام در این کشور ، در نظر گرفتن برخی هزینه های مازاد در زمینه خدمات به ویژه در ایام تشریق و افزایش هزینه های اقلام پروتیینی تا حدود ۴۰ درصد از جمله مسائلی بود که امسال بوقوع پیوست و سازمان حج وزیارت تمامی تلاش خود را برای رفع این دغدغه ها بکار بست اما متاسفانه این مشکلات برای همه کشورهای مهمان ایجاد شده است و بدلیل افزایش هزینه های اعلامی، برخی کشورها حتی تعداد حجاج خود را کاهش دادند که ما نیز سعی کردیم این موضوع را بخوبی مدیریت کنیم تا فشاری به زائران تحمیل نشود و تنها یک چهارم از هزینه های مازاد و گزاف را از زائران خواستار شدیم و بخش عمده این هزینه ها از جبران تخفیف ها و در نهایت صرفه جویی سایر منابع تأمین شود .
اسکندری تصریح کرد: در خصوص شرط سنی نیز رایزنی و مکاتبات صورت گرفت اما کشور میزبان آن را نپذیرفت و متاسفانه ۲۲ هزار نفر از عزیزان که در نوبت تشرف امسال وجود داشتند از سفر بازماندند؛ در خصوص واکسن هم واکسیناسیون مطابق شرایط تعیین شده انجام گرفت و مشکل خاصی وجود ندارد .
وی همچنین به الزامی بودن واکسن فلج و مننژیت اشاره کرد و افزود: امسال کشور ما از سوی کشور میزبان در زمره کشورهایی که باید واکسن فلج را تزریق کنند قرار گرفت که کار تامین و تزریق واکسن فلج و مننژیت نیز برای زایران به خوبی انجام گرفته است .
وی افزود: در حوزه درمانی و بهداشتی نیز خوشبختانه امکانات خوبی فراهم شده و برای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک نیز اعزام می شود که در حدود ۹۵ نفر است. علاوه بر این ۱۲۳ پزشک در حوزه های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه مکرمه حضور دارند تا به زائران خدمت رسانی کنند.
اسکندری همچنین به طول سفر حجاج اشاره کرد و افزود : طول سفر حجاج نیز نسبت به سنوات قبل مدیریت شده و متوسط اقامت حجاج ایرانی در مدینه و مکه حدود ۲۸ روز است. نخستین گروه زائران نیز روز 23 خرداد ماه از فرودگاه حضرت امام(ره) عازم سرزمین وحی می شوند.
وی اشاره کرد : در ایام تشریق و در مشاعر نیز امکانات لازم اعم از حمل و نقل، تغذیه مناسب و اسکان پیش بینی شده است؛ حجاج عزیز باید نسبت به شرایط خاص اسکان در منا آگاه باشند چراکه سرانه اسکان در چادرهای منا از سوی کشور میزبان برای حجاج همه کشورها تعیین می شود بنابراین شاید در آن ایام شرایط خاصی در خصوص اسکان مطرح باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حج وززیارت استان قم تصریح کرد: حجاج محترم توجه به رعایت و قوانین کشور میزبان را مدنظر قرار دهند و نکات لازم در کلا س های آموزشی را مورد توجه قرار دهند .
اسکندری در پایان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: بنابر توصیه های مقام معظم رهبری، حجاج باید به ایجاد آمادگیِ درونی برای این سفر معنوی بسیار مهم و پرهیز از امور ناپسندی همچون بازارگردی بپردازند و اهتمام ویژه ای داشته باشند؛ سوغاتی واقعی سفر حج، قرائت قرآن، نماز و طواف در مسجدالحرام است و نباید وقت گرانبها را برای کارهای بیهوده هدر داد.
در پایان این مراسم حجت الاسلام فلاح زاده توصیه ها و آموزش های لازم را در زمان طواف و سایر اعمال به صورت دقیق و کاربردی به زایران بیان کرد.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.