پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در همایش آموزشی و توجیهی کاشان مطرح شد؛

حجاج ایرانی از ۲۲ خرداد ماه اعزام می شوند/همه شرایط برای پذیرایی از حجاج کشورمان مهیا است

حجاج ایرانی از ۲۲ خرداد ماه اعزام می شوند/همه شرایط برای پذیرایی از حجاج کشورمان مهیا است
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حجاج ایرانی از ۲۲ خرداد ماه عازم عربستان می شوند گفت: با تلاش دست اندرکاران حج و زیارت ، همه شرایط برای پذیرایی حجاج کشورمان مهیا شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت؛ وحید اسکندری در همایش آموزشی – توجیهی زائران حج تمتع 1401 شهرستان کاشان که با حضور جمعی از مسئولان این شهرستان و دست اندرکاران حج برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع)، برای 347 نفرزائر کاشانی آرزوی موفقیت و سفری همراه با سلامت کرد.
وی با اشاره موضوع کریم و کرامت به مناسبت هفته کرامت به برخی نکات اجرایی در حوزه حج تمتع ۱۴۰۱ گفت: علیرغم اعلام با تاخیر عربستان سعودی درخصوص برگزاری حج تمتع، برنامه ریزی لازم ازسوی دست اندرکاران حج به خوبی انجام گرفت.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت تصریح کرد:تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری حجی با شکوه همراه با سلامت ، امنیت و کرامت اندیشیده شده و تمامی دست اندرکاران در حوزه اجرایی به صورت بی وقفه و شبانه روزی، مقدمات اجرایی را فراهم نمودند.
وی با اشاره به ظرفیت 39 هزار و 600 نفری تعیین شده از سوی عربستان خاطرنشان کرد: براساس شرایط پیش آمده و تعیین شده، اجرای برنامه ها را از 5 اردیبهشت آغاز کردیم. سپس وضعیت کاروان ها و ظرفیت بندی آن‌ها انجام گرفت و کاروان های 85, 115 , 135 و 160 نفره مورد چینش قرار گرفت ؛ ازتاریخ 18 اردیبهشت نیز ثبت نام در کاروان ها آغاز شد و برنامه ریزی ها به خوبی ادامه یافت.
اسکندری بیان کرد: نحوه اجاره هتل ها بصورت وبیناری متفاوت از سال گذشته با وجود تاخیر عربستان دراعلام موسم حج، انجام گرفت و با توجه به شرایط موجود تخفیف 30 تا 40 درصدی نیزدراین حوزه لحاظ شد.
وی افزود: رایزنی و هماهنگی با موسسه مطوفین برای خدمات هرچه بهتر به حجاج، مذاکره فشرده با هواپیمایی کشورمان برای اخذ بلیت و اعزام و بازگشت زائران، مدیریت در جداول پروازی ، تلاش برای کاهش تعداد روزاقامت درعربستان به 28 روز و .... به خوبی انجام گرفته است.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج وزیارت بابیان اینکه کارشناسان و عوامل حج وزیارت برای انعقاد قراردادهای اسکان و تغذیه از روزهای گذشته درعربستان حضور دارندو اقدامات مناسبی را انجام داده اند گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته ، عربستان از 20 شوال هزینه های زیرساختی و حاکمیتی و .... را در این کشور افزایش داد که این افزایش هزینه ها حدود یک هزار و 164 دلار سرانه هر زائر اعلام شده است. مانیزدر سازمان سعی کردیم این هزینه ها را مدیریت کنیم تا مشکلی برای زائران ایجاد نشود.
اسکندری درخصوص این افزایش هزینه ها گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده تا میزان ۱۵ درصد بر کالاها و اقلام در این کشور ، در نظر گرفتن برخی هزینه های مازاد در زمینه خدمات به ویژه در ایام تشریق و افزایش هزینه های اقلام پروتئینی تا حدود ۴۰ درصد از جمله مسائلی بود که امسال بوقوع پیوست و سازمان حج وزیارت تمامی تلاش خود را برای رفع این دغدغه ها بکار بست اما متاسفانه این مشکلات برای همه کشورهای مهمان ایجاد شده است و بدلیل افزایش هزینه های اعلامی، برخی کشورها تعداد حجاج خود را کاهش دادند و ما نیز سعی کردیم این موضوع را با فشار حداقلی در پرداخت تنها یک چهارم از افزایش هزینه مازاد به زائرین، بخوبی مدیریت کنیم و بخش عمده این هزینه ها از جبران تخفیف ها و در نهایت صرفه جویی سایر منابع تأمین شود .
وی در خصوص سایر شرایط تعیین شده نیز تصریح کرد: کاهش تعداد سهمیه همه کشورها، تعیین شرط سنی کمتر از ۶۵ سال ، الزامی بودن واکسیناسیون مطابق واکسن های اعلامی این کشور ، تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از اعزام و الزامی بودن تزریق واکسن فلج برای ایران و 25 کشور دیگراز جمله شرایط اعلامی عربستان بوده است که این الزامات را نیز در دستور کار قرار دادیم.
اسکندری همچنین به الزامی بودن واکسن فلج و مننژیت اشاره کرد و افزود: امسال کشور ما از سوی کشور میزبان در زمره کشورهایی که باید واکسن فلج را تزریق کنند قرار گرفت که کار تامین و تزریق واکسن فلج و مننژیت نیز برای زایران به خوبی انجام گرفته است .
اسکندری افزود: در حوزه درمانی و بهداشتی نیز خوشبختانه امکانات خوبی فراهم شده و برای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک نیز اعزام می شود که در حدود ۹۵ نفر است. علاوه بر این ۱۲۳ پزشک در حوزه های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه مکرمه حضور دارند تا به زائران خدمت رسانی کنند.
اسکندری با بیان اینکه نخستین گروه زائران نیز روز ۲۲ خرداد ماه از فرودگاه حضرت امام(ره) عازم سرزمین وحی می شوند، گفت: در مکه و مدینه و در ایام تشریق و در مشاعر نیز امکانات لازم اعم از حمل و نقل، تغذیه مناسب و اسکان پیش بینی شده است.
وی همچنین درخصوص ارز تخصیصی همراه زائران نیز گفت: ارز همراه از سوی بانک مرکزی از 200 یورو به 50 یورو افزایش یافته و زائرین می توانند مقدار ارز تعیین شده را از کارگزاران بازار متشکل تهیه نمایند.
اسکندری در پایان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: موضوع کاهش نرخ حج از سوی سعودی را به عنوان مطالبات بحق سازمان و بعثه مقام معظم رهبری بطورجدی پیگیری و در دستور کار قرار خواهیم داد.
همچنین در این مراسم حمید بهروزی فر رئیس حج و زیارت کاشان و حجت الاسلام والمسلمین عسگری نماینده بعثه مقام معظم رهبری در استان قم نیز در خصوص مسائل اجرایی و فرهنگی به ایراد سخنرانی کردند.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.