پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج ۱۴۰۱/

آخرین روند اعزام ها و استقرار زایران مدینه منوره/ نامه نگاری با وزارت حج عربستان برای کاهش هزینه ها/ بیان عواملی که موجب کاهش مدت اقامت می شود

آخرین روند اعزام ها و استقرار زایران مدینه منوره/ نامه نگاری با وزارت حج عربستان برای کاهش هزینه ها/ بیان عواملی که موجب کاهش مدت اقامت می شود
رییس سازمان حج وزیارت روند اعزام زائران به مدینه و استقرار آنها را مناسب دانست و توضیحاتی را در خصوص نامه نگاری برای کاهش هزینه ها و عوامل و راهکارهای کاهش مدت اقامت سفر بیان کرد .
به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت ؛ دکتر سید صادق حسینی در گفتگویی در خصوص آخرین روند اعزام های زائران حج تمتع ۱۴۰۱ گفت: اعزام ها از روز ۲۲ خرداد ماه به مقصد مدینه آغاز شده که رفته رفته تا سیزدهم تیر ماه که آخرین اعزام انتقال زائران به سرزمین وحی است شاهد افزایش تعداد پروازها برای انتقال حجاج هستیم .
وی افزود: امسال ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر از کشورمان در موسم حج تمتع حضور می یابند و آخرین پرواز بازگشت این عزیزان نیز روز هفتم مرداد ماه یعنی آخرین روز ماه ذی الحجه است ؛ تعدادی از زایران مدینه قبل و تعدادی مدینه بعد هستند که بخشی به فرودگاه مدینه و بخشی به فرودگاه جده منتقل می شوند.
رییس سازمان حج وزیارت رونداعزام ها را طی روزهای اخیر مطلوب دانست و تصریح کرد: انتقال ها با کمترین تاخیر از سوی هواپیمایی انجام می گیرد که جای تشکر و قدردانی دارد چرا که شرایط اعزام و انتقال ضیوف الرحمان نسبت به سالهای قبل مناسب تر است .
حسینی همچنین از رضایت زائران اعزامی به مدینه منوره خبر داد و گفت: خوشبختانه همه زائران در سلامت کامل هستند و وضع اسکان آنها مطلوب و ایده آل است.
وی درباره وضع تغذیه زائران نیز بیان کرد: با وجود اینکه آشپرخانه های ایرانی در عربستان دیرتر راه اندازی شد، اما شرایط خوشبختانه مناسب است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه مطب های پزشکان نیز در مدینه راه اندازی شده است گفت: کلینیک ایرانی در مکه نیز فردا راه اندازی میشود و خوشبختانه داروهایی که میخواستیم به عربستان منتقل کنیم نیز ارسال شده و فرودگاه مدینه تاکنون همکاری خوبی داشته است.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کارهای اجرایی حج تمتع امسال با وجود اعلام دیرهنگام کشور میزبان به خوبی انجام گرفته است ، گفت: روند اقدامات به خوبی انجام می گیرد و هیچ دغدغه ای در این خصوص و د رابطه با شرایط زائران وجود ندارد.
حسینی به کاهش ۵۵ درصدی سهمیه زائران ایرانی و همچنین دیگر کشورها در حج امسال اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارشهای ارسالی هم اکنون فضای مدینه و مکه خلوت است چراکه بسیاری از کشورهای اسلامی به دلیل افزایش قیمتها یا از اعزام زائران انصراف داده و یا درخواست کاهش سهمیه خود را داشته اند.
وی افزود : ما نیز علیرغم موضوعات ذکر شده درخواست سهمیه مازاد را داده ایم که امیدواریم مورد موافقت کشور میزبان قرار بگیرد و تعداد بیشتری از مشتاقان مشرف شوند.
رییس سازمان حج وزیارت در خصوص هزینه ها و تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش آنها گفت: هزینه های سفر تا قبل از افزایش هزینه های اعمال شده از سوی کشور میزبان، حدود ۳ هزار ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ دلار بود اما این افزایش قیمت ها در کشور عربستان موجب شد تا هزینه ها به ۴ هزار و ۵۰۰ دلار برسد.
حسینی با اشاره به افزایش برخی هزینه های غیرقابل انتظار در کشور میزبان گفت: افزایش نرخ خدمات در ایام تشریق ،افزایش هزینه های اقلام پروتیینی در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد و رشد نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها از ۳ درصد به ۱۵ درصد از جمله مسایلی بود که موجب افزایش ناگهانی هزینه ها شد که ما نیز سعی کردیم آن را به زائران تحمیل نکنیم و کمتر از یک چهارم این مازاد را دریافت نماییم و الباقی هزینه ها را از محل دیگر و تخفیف های دریافتی جبران کنیم .
به گفته وی ، کمیته اسکان توانست به دلیل کمبود تقاضای هتل ناشی از کاهش زائران همه کشورها ، تخفیفی در حدود ۳۰ درصد را دریافت نمایید تا بخشی از هزینه های اضافی جبران شود .
رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: بعد از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش هزینه ها، نامه ای را دوباره برای وزارت حج عربستان ارسال کردیم که امیدواریم هرچه زودتر پاسخ دهند .
حسینی همچنین با انتقاد از کسانی که عنوان میکنند زائران حج امسال با یارانه دولتی و دلار ۹ هزار تومانی به این سفر مشرف می شوند ، گفت: اولا که این هزینه زائران حدود دوسال قبل از سوی این عزیزان پرداخت شده است که در آن زمان باتوجه به برابری نرخ ریال با ارزهای خارجی و نرخ ارز در آن زمان ، این ارز زائران خریداری شده و در امانت بانک مرکزی قرار گرفته بود تا در این ایام و با بازگشایی حج تمتع مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین صحبت ها و جوسازی های رسانه های معاند صحیح نیست و دروغ پردازی محسوب می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به روندذکر شده یارانه خاصی به زائران داده نشده و آنها پول خود را پرداخت کرده و قطعا بدون هر منت به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.
رییس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه هزینه های حج تمتع از سوی ایران به دلیل تجربه های لازم در حوزه های تغذیه ، اسکان و ....از سایر کشورها کمتر است گفت: برخی کشورهای همجوار هزینه هایی مابین ۵هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار دلار را بابت کارهای اجرایی حج پرداخت می‌کنند و حتی هزینه های برخی کشورها تا سقف ۱۲ هزار دلار می شود.
حسینی در خصوص کاهش زمان سفر حجاج نیز گفت: کمبود هواپیماهای پهن پیکر برای انتقال تعداد بیشتری از زائران یکی از عوامل مهم محسوب می شود.
وی در خصوص صحیح نبودن این تصور که با کاهش تعداد روز ، هزینه ها نیز کاهش می یابد گفت: ما هتل ها را بر اساس موسم اجاره می کنیم یعنی زایر چه ۱۰ روز چه ۳۰ روز در هتل بماند هزینه هایش فرقی نخواهد داشت بنابراین این علل ذکر شده از جمله عوامل تعداد روز اقامت است ضمن اینکه امسال تلاش لازم برای کاهش تعداد روز اقامت صورت گرفت و نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته که متوسط حضور زائران حدودا ۲۸ روز است.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین به اهتمام آیت الله دکتر رییسی رییس جمهور محترم کشورمان نسبت به موضوعات مرتبط با زیارت اشاره کرد و گفت: پیش از برگزاری موسم حج تمتع، جلسه شورای عالی حج بعد از دوازده سال از عدم حضور رییس جمهور ، برگزار شد که نیمی از مصوبات مربوط به سفر حجاج بوده که در این خصوص تسهیل امور به خوبی از رییس جمهوری و دست اندرکاران انجام گرفت و هر جایی مشکلی وجود داشته مسوولان کمک رسان بوده اند که جای تشکر دارد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.