پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

ارایه درخواست افزایش سهمیه در حج امسال/تغییرنوع رفتار در ورودی فرودگاهها و اماکن مقدسه/رضایتمندی 93 درصدی زائران از خدمات

ارایه درخواست افزایش سهمیه در حج امسال/تغییرنوع رفتار در ورودی فرودگاهها و اماکن مقدسه/رضایتمندی 93 درصدی زائران از خدمات
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه خادمان حجاج با تمام توان خود به تلاش و افزایش رضایتمندی زائران اهتمام دارند، گفت: درخواست افزایش سهمیه در حج امسال را داده ایم و اگر هرچه سریعتر از سوی کشور میزبان پاسخ داده شود امکان انتقال و اسکان مناسب وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر سید صادق حسینی در گفتگویی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای انتقال زائران و تلاش های انجام شده اعم از برنامه ریزی و اعزام اظهار کرد: عملیات حج امسال با کار جهادی و با تلاش همه بخش‌ها انجام شد و ما برخی مشکلات در اعزام کارگزاران و عوامل را قبل از شروع عملیات داشتیم.
وی با بیان اینکه سنوات قبل بخشی از عوامل و کارگزاران چند هفته قبل از عزیمت حجاج به عربستان سفر می کردند تا مقدمات لازم در خصوص حمل و نقل، اسکان، تغذیه و ... را فراهم کنند، گفت: امسال روادید کارگزاران و آشپز‌ها و بخش حمل و نقل یک روز قبل و چند ساعت تا اعزام زائران باقیمانده صادر شد که موجب کندی کار خدمات رسانی در ابتدای کار گردید که به سرعت با رویکرد جهادی و تلاشی شبانه روزی مشکلات رفع شد.

**اعزام 57 درصد زائران به سرزمین وحی
حسینی افزود: از مجموع ۳۹ هزار و ۶۵۰ نفر زائر و کارگزاری که قرار است امسال به عربستان مشرف شوند تا پایان وقت روز پنجشنبه دوم تیر ماه ­۲۲ هزار و ۶۶۱ نفر از زائران و کارگزاران حج ۱۴۰۱ وارد عربستان شدند. با ورود این تعداد از زائران تاکنون بیش از ۵۷ درصد از کل زائران ایرانی که قرار است در مناسک حج شرکت کنند، وارد سرزمین وحی شده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بخشی از این زائران مدینه منوره و بخشی مکه مکرمه حضور دارند، تصریح کرد: هر روز نیز یک هزار تا یک هزار و 200 نفر از مدینه در مسجد شجره احرام می بندند و راهی مکه مکرمه می‌شوند تا اعمال عمره تمتع را انجام دهند و در ایام تشریق همه زائران ایرانی در مشاعر حضور دارند.

**کاهش زمان سفر مستلزم اعزام زائران با هواپیماهای پهن پیکر است
حسینی در خصوص کاهش زمان سفر که یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده ، گفت: این مهم مشروط به این است که ناوگان هواپیمایی ما هواپیماهای پهن پیکر داشته باشد تا جابجایی تعداد بیشتری مسافر حج در یک پرواز انجام بگیرد؛ اگر چنین امکانی فراهم شود در عرض یک هفته می‌توانیم کل زائران را منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه امسال طول مدت سفر نسبت به سنوات گذشته تا حدودی کاهش یافته است گفت: طول سفر در سالهای گذشته برای هر زائر حدود 38 روز بوده که امسال حدودا 28 روز می باشد ؛ البته که در صورت مهیا شدن شرایط ذکر شده، منویات مقام معظم رهبری در این راستا نیز اجرایی می شود.
وی درباره اینکه آیا کاهش اقامت در هتل ها در هزینه سفر هم تاثیر دارد ، گفت: قیمت هتل‌هایی که در مکه اجاره می‌شود، ثابت می باشد یعنی زائر چه یک هفته چه یک ماه در این هتل بماند بنابراین تعداد روز هیچ تاثیری در قیمت هتل و اسکان ندارد و اگر زائر ما یک هفته هم در هتل بماند باید هزینه یک ماه را بپردازد.
**هزینه های حج امسال از 3200 دلار به 4500 دلار رسید
حسینی درباره هزینه های سفر و جزییات افزایش آن گفت: امسال ما برآورد کرده بودیم که سه هزار و ۲۰۰ دلار هزینه حج برای هر زائر شود، اما کشور میزبان برخی هزینه‌ها را افزایش داد که این مبلغ به 4 هزار و 500 دلار افزایش یافت.
وی افزود: برای سال آینده، حج دو نرخی می‌شود و بخشی از ۷۵ هزار زائری که سال ۹۹ ثبت نام کردند که اعزام شوند، اما به دلیل بیماری کرونا اعزام نشدند حدود ۳۵ هزار نفر هستند که پولشان را کامل و با ارز ۹ هزار تومانی در آن زمان پرداخت کردند و این افراد با همان مبلغ و اضافاتی که حساب می شود اعزام می گردند، اما متقاضیانی که با سهمیه جدید وارد می شوند قطعاً با نرخ جدید باید اعزام شوند.
وی درباره برخی افزایش قیمت ها توضیح داد: به غیر از افزایش 15 درصدی مالیات بر ارزش افروده و افزایش برخی هزینه ها در ایام تشریق از سوی کشور میزبان، هزینه اقلام و کالاهای خوراکی به ویژه اقلام پروتیینی مورد نیاز همانند گوشت و مرغ نیز افزایش چشمگیری در عربستان داشته است.
**جزییات دیدار با وزیر حج و عمره عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر حج عربستان اظهار کرد: این دیدار در فضایی مناسب صورت پذیرفت ؛ استقبال طرف مقابل بسیار خوب بود و در برخی بخش‌ها و محور‌ها همراهی نشان دادند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه طرف مقابل سعی در ارائه پاسخ ها به صورت اقناعی داشت، افزود: به عنوان مثال در مورد افزایش قیمت ها تاکید کردند که عمده افزایش قیمت‌ها مربوط به چهار روز ایام تشریق می باشد و علتش این است که در سال‌های قبل دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائر وارد سرزمین وحی می‌شدند، اما امسال ۸۵۰ هزار زائر وارد عربستان شدند.
وی تصریح کرد: طرف مقابل اظهار داشت که با وجود کاهش تعداد زائران، اما هیچ تغییری در هزینه‌ها صورت نگرفته است و این هزینه‌ها میان زائران که تعدادشان هم کمتر شده است سرشکن می‌شود.
حسینی گفت: البته ما از وزارت حج و عمره عربستان خواستیم که برای سال آینده سهمیه زائران ما را افزایش و هزینه ها را هم کاهش دهند.
**درخواست افزایش سهمیه را مطرح کرده ایم
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: درباره افزایش تعداد زائران هم درخواست‌هایی داشتیم چرا که یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر را در نوبت داریم و برخی از آن‌ها بیش از ۱۵ سال در نوبت هستند و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
حسینی با بیان اینکه برای امسال نیز درخواست افزایش تعداد زائران را مطرح کرده ایم، گفت: طرف مقابل ابراز داشت که برخی کشورهای اسلامی انصراف خود را بدلیل نبود آمادگی و افزایش قیمت ها اعلام کرده اند و برخی نیز زائران خود را کاهش داده اند ؛ ضمن اینکه قرار شد درخواست ما را بررسی کنند و اگر تا یکی دو روز آینده به ما خبر دهند و سهمیه اضافه کنند ما می توانیم در خصوص هواپیما و هتل اقدام کنیم.
** جزییات قانون عدم تشرف افراد 65 سال به سرزمین وحی در حج امسال
حسینی درخصوص سن زائران اعزامی هم گفت: ما در این جلسه ملاقات، اعلام کردیم که شرط عدم تشرف افراد بالای 65 سال برداشته شود و استطاعت جسمی و سلامت شخص مدنظر قرار گیرد تا افراد توانمند به لحاظ جسمی که حتی بالای سن تعیین شده هم هستند به سفر حج مشرف شوند؛ اما پاسخ آن‌ها این بود که بحث سقف ۶۵ سال تصمیم حکومتی بوده است.
وی افزود: ما اکنون برخی روحانیون شاخص بالای ۶۵ سال را داریم که زائران برای مسائل فقهی خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند چرا که سفری معرفتی و زیارتی است که نیازمند اطلاعاتی در خصوص احکام است و ما حتی در این خصوص تقاضا کردیم، اما دولت عربستان موافقت نکرد و گفت این تصمیم حکومت است.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: حتی برخی روسای جمهور کشور‌های اسلامی برای اعزام بالاتر از سن ۶۵ سال درخواست‌هایی داشتند که در این خصوص هم با آن‌ها موافقتی صورت نگرفت.
**تغییر رفتار ماموران کشور میزبان در ورودی فرودگاهها و اماکن زیارتی
حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا برخورد ماموران عربستان را با زائران ایرانی و غیرایرانی بررسی کرده‌اید؟ گفت: بخشی از زائران در سال‌های قبل پس از بازگشت اعلام می‌کردند که در فرودگاه‌های عربستان و اماکن زیارتی تکریم نمی‌شدند و مشکلاتی داشتند که یکی از این مشکلات در بحث بازرسی از وسایلشان بود و در برخی اماکن زیارتی هم آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کردند.
وی افزود: امسال هیچ موردی را مبنی بر برخورد با زائران چه در فرودگاه و چه اماکن زیارتی مشاهده نکرده ایم چرا که مثلا سابقا در فرودگاه مدینه این برخورد‌های نامناسب صورت می‌گرفت، اما امسال برخورد کشور میزبان بسیار خوب و توأم با تکریم بود؛ بازرسی‌ها بسیار سهل و روان بود و در مبادی ورودی نیز استقبال مناسب و شایسته ای صورت پذیرفت به همین علت در ملاقاتی که با وزیر حج عربستان داشتیم از این بابت تشکر کردیم.
وی درباره آخرین وضعیت سلامت زائران ایرانی گفت: تا به امروز هیچ بیماری حادی در بیمارستان‌ها بستری نشده و هیچ بیماری مبتلا به کرونا هم شناسایی نشده است.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: از همه تخصص‌های پزشکی در مکه و مدینه استقرار پیدا کرده‌اند و برای مثال در مکه یک بیمارستان فوق تخصصی و سه کلینیک داریم و در مدینه هم دو کلینیک و در هتل‌ها هم مطب های پزشکان برقرار است.
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در دو سه روز اول آغاز عملیات حج تمتع با کمبود دارو و پزشک مواجه بودیم، گفت: بخشی از دارو‌هایی که باید مجوز گمرک عربستان را داشته باشد در فرودگاه دپو شده بود و ما بر همین اساس اعلام کردیم که برخی دارو‌های مورد نیاز خریداری شود.
حسینی افزود: بخشی از دارو‌های ما هنوز ترخیص نشده است، اما وضعیت در حال حاضر عادی است و ما برای اولین بار امسال توانستیم دارو‌های مان را در مدینه تخلیه کنیم چرا که سال‌های قبل خیلی ایراد می‌گرفتند و سختگیرانه عمل می‌کردند.
**رضایت 93 درصدی زائران در نظرسنجی ها
رئیس سازمان حج و زیارت درباره نظرسنجی از زائران و تاثیر آن در بهبود خدمت رسانی گفت: البته در نظرسنجی که دیروز انجام دادیم میزان رضایتمندی زائران در مجموع از خدمات حمل و نقل، تغذیه، دارو و پرواز‌ها حدود ۹۳ درصد بود که در روز‌های قبل این میزان کمتر از این بود.
حسینی گفت: کمترین رضایتمندی هم از پرواز‌ها بود که در این خصوص ۳۵ درصد ابراز رضایت نکرده بودند و علت این نارضایتی تاخیر‌های برخی پروازها و ساعت نامناسب اعزام ها بود که امیدواریم این موضوع از سوی دست اندرکاران بررسی و رفع شود.
رئیس سازمان حج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میزان بازار گردی زائران ایرانی را هم در این روز‌ها بررسی کرده اید؟ گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در مدینه و مکه صورت گرفته میزان بازارگردی کاهش داشته است؛البته به لحاظ اقتصادی هم اگر زائران سوغاتی‌های خود را در داخل کشور تهیه کنند مقرون به صرفه‌تر است چرا که قیمت‌ها در عربستان حداقل دو برابر قیمت‌های داخل کشورمان است.
وی درباره امکان برگزاری دعای کمیل اظهار کرد: بر اساس موافقتی که صورت گرفته است دعای کمیل در هتل‌های مکه و مدینه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در پایان برای همه زائران کشورمان آرزوی سلامت و سفری توام با معنویت نمود و تاکید کرد که خادمان حجاج از هیچ تلاشی برای کاهش دغدغه ها و افزایش رضایتمندی دریغ نخواهند کرد.



امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.