پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ديدار مسئولان حج و زيارت با نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید درمدینه؛ تاکید رئیس سازمان حج و زیارت بر عزت ، کرامت، سلامت و امنیت حجاج

ديدار مسئولان حج و زيارت با نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید درمدینه؛ تاکید رئیس سازمان حج و زیارت بر عزت ، کرامت، سلامت و امنیت حجاج

رئيس سازمان حج و زيارت، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و  جمعی از دست اندرکاران حج و زیارت با حضوردر دفاتر نمایندگی مراجع عظام تقلید در مدینه منوره، با نمایندگان  مراجع عظام تقلید ديدار و گفتگو كردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر سید صادق حسینی،  حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين ركن الديني جانشين نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز جمعه سوم تیرماه،با نمايندگان مراجع عظام تقلید، حضرات آيات عظام مكارم شيرازي؛‌ نوري همداني؛ جوادی آملي؛ سيستاني؛ وحيد خراساني؛ سبحاني؛ شبيري زنجاني و فياض به صورت جداگانه دیدار و گزارشي درباره مسايل مختلف حج امسال، وضعيت زائران ايراني در شهرهاي مكه و مدينه و خدماتي كه به ضيوف الرحمن ارائه مي شود به اطلاع آنان رساندند.

نمایندگان مراجع عظام تقليد نیز اقدامات صورت گرفته از سوي مجموعه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري را  برای برگزاری حج 1401 با توجه به تصميم  ديرهنگام عربستان  و اعلام سهيمه كشورها خوب توصيف كردند و تلاش دست اندركاران امور فرهنگي و اجرايي حج براي فراهم كردن امکانات و تسهیلات مناسب جهت حضور زائران ايراني در سرزمين وحي را قابل تقدير دانستند.
نمایندگان بیوت مراجع که این روزها به همراه زائران ایرانی و حجاج كشورهاي ديگر در مسجد النبی، قبرستان بقیع و دیگر اماکن مذهبی در مدینه منوره حضور مي يابند فضای عمومی این مکان ها را مطلوب عنوان و تصریح کردند: زائران كشورمان دراين اماكن براحتي حضور مي يابند و مي توانند به زيارت و عبادت بپردازند.
برپایه این گزارش، جانشين نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت دراین دیدارها درگفتگو با روساي دفاتر نمایندگان مراجع روند آمادگي مجموعه خود را براي اعزام حجاج كشورمان به سرزمين وحي و فراهم كردن امكانات اسكان، نقل، تغذيه و تداركات، هواپيمايي، بهداشت، درمان و بيمه و نحوه اجراي برنامه های عبادی، فرهنگی و اجرایی حج  امسال را تشریح کردند.

**تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج و زیارت برای برگزاری حج 1401

دكتر سيد صادق حسيني  در این دیدارهای صمیمانه حج 1401 را حج استثنايي خواند و گفت: براي فراهم كردن مقدمات اين سفر تلاش شبانه روزي و جهادی از سوی دست اندرکاران صورت گرفت  وبويژه در حوزه هاي صدور رواديد و انتقال ارز شرايط دشواري را تجربه كرديم که بحمدالله کارها با لطف خداوند و همت همه دست اندرکاران انجام گرفت.
وي با بيان اينكه هم اكنون وضعيت عادي و آرام است و نگراني وجود ندارد، لزوم رعايت نكات بهداشتي از سوي زائران كشورمان در طول اقامت در كشور ميزبان را ضروري عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه زائران از حدود 90 كشور به حج مشرف مي شوند رعايت نكات موثر براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي مختلف و حفظ سلامت زائران ايراني اولويت دارد.
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين درباره افزايش هزينه هاي حج در بخش هاي مختلف توضيحاتي داد و گفت: عمده هزینه های ناگهانی حج بله واسطه افزایش مالیات بر ارزش افزوده در کشور میزبان، افزایش مواد پروتیینی و همچنین افزایش خدمات ایام تشریق از سوی کشور میزبان بوده است که سعی کردیم در این زمینه زائران هزینه های زیادی را متحمل نشوند.

وی افزود: اين سازمان و بعثه مقام معظم رهبري با پيش بيني راهكارهاي مختلف و بكاربستن تدابير مناسب با دريافت كمتر از يك پنجم هزينه هاي افزايش يافته توسط عربستان از خود زائر، زمينه تشرف حجاج كشورمان را فراهم كردند در حاليكه زائران برخي كشورها از حضوردر حج انصراف دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گزارش کاملی در خصوص اقدامات اجرایی همانند اسکان، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل و موضوعات بهداشتی و درمانی بیان کرد و گفت: سازمان تمامی تلاش خود را با وجود ضیق وقت و زمان اندک از اعلام تا برگزاری حج انجام داده است و از هیچ تلاشی برای رضایتمندی زائران دریغ نخواهد کرد حسینی همچنین تاکید کرد: عزت، کرامت، سلامت و امنیت زائران مهمترین راهبرد سازمان حج و زیارت می باشد و ما این مهم را در دستور کار خود قرار داده ایم و در راستای بهبود شرایط و رفع دغدغه ها به نظر سنجی زائران عزیز توجه داریم ؛ خوشبختانه رضایتمندی زائران در حد بالایی قرار دارد و خدا را بابت تلاش های صورت گرفته شاکر هستیم.

رئيس سازمان حج و زيارت همچنین با بيان اينكه به زائران توصيه كرده ايم كه قوانين كشور ميزبان را رعايت كنند، اظهار داشت: اگر زائري نكات بهداشتي را رعايت نكند و ديگران مبتلا شوند از نظر شرعي ضامن این مشکل است.
وي همچنين به تشرف حدود 24 هزار زائر ايراني به سرزمين وحي از آغاز عمليات حج اشاره كرد و گفت: سهميه كشورمان نزيك به  39 هزار و 600 نفر بوده كه  تاكنون حدود 60 درصد اين تعداد  به دو شهر مكه و مدينه انتقال يافته اند.
وي افزود: نظر سنجي هاي انجام شده نشان مي دهد كه حدود 93 درصد زائران از خدمات ارائه شده راضي هستند و عمده نارضاتي ها به موضوع پرواز باز مي گردد که پیگیری ها برای حل مشکلات به طور جد ادامه دارد.

**بیانات جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت 

حجت الاسلام والمسلمين ركن الديني نیز در این دیدارها تصريح كرد: تلاش داريم زائران ايراني با عزت وارد عربستان شوند و در امنيت و جوي آرام اعمال و مناسك خود را انجام داده و سربلند به ميهن اسلامي بازگردند.
وي همچنين به سوال های مطرح شده درباره وضعيت مشاعر، طواف در مسجدالحرام ، موضوع حلق زائران و نحوه حضور در روضه مسجدالنبی پاسخ داد و گفت: با وجودي كه عربستان تصميم خود براي برگزاري حج را بسيار ديرتر از سنوات گذشته اعلام كرد اما با تلاش همكاران حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري و همكاري ديگر دستگاهها كارها سامان مناسبي يافت و با تدابير انديشيده شده اميدواريم كه  زائران از این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرند.

حجت الاسلام ركن الديني با بيان اينكه به روحانيون و مديران كاروان ها تاكيد شده است كه رعايت نكات بهداشتي را به زائران متذكر شوند از نمايندگان مراجع عظام درخواست كرد كه درمراجعات زائران از آنها بخواهند اين مهم و رعايت فاصله اجتماعي را جدي بگيرند تا بتوانند بدون مشكل مناسك حج را انجام دهند.

گفتنی است در این دیدار ها از تلاش های همه دست اندرکاران در برگزاری و اعزام زائران به سرزمین وحی تشکر و قدردانی شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.