پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

«طباخ خانه ای» با عطر خدا؛ چشمانی که دنبال دعای زائران می گردد

«طباخ خانه ای» با عطر  خدا؛ چشمانی که دنبال دعای زائران می گردد
من آمده ام خادم زوار تو باشم، من آمده ام نوکر دربار تو باشم، ممنونم از اینکه دررحمت بگشودی، در مکه مرا خادم زوار نمودی، بنما تو قبول از همه این طبخ غذا را، طعم و نمکش را بده دست خود زهرا(س).... اینها زمزمه های عاشقانه یک کادر طباخ خانه الافندیه است که خدمت رسانی به زائران بیت الله الحرام را افتخار خود می داند.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ صورت های حرارت دیده، دستانی که دیگر گرمای روغن های مشتعل و داغی دیگ های سنگین را احساس نمی کند، چشمانی که برخی روزها از سوزش دود غذا و برخی ایام از بی خوابی باز نمی شود، بدن هایی که در عین خستگی سرپا ایستاده و مانند سروی بلند بالا استقامت می کند ، همه و همه حال و احوال آشپزها و کارکنانی آشپزخانه ای است که اینبار نه برای مادیات بلکه برای آسایش و آرامش مهمانان خانه خدا زحمت می کشند و از جان خود مایه می گذارند.
شاید تنها زمان استراحت این تیم 110 نفره که در آشپزخانه متمرکز و صنعتی الافندیه فعالیت می کنند به بیش از 5 ساعت هم در طول شبانه روز نرسد اما خستگی کار در آشپزخانه را به جان می خرند تا زائران خانه خدا در شهر مکه مکرمه احساس رضایت کنند.
طبخ و توزیع غذا یکی سخت ترین و پرزحمت ترین اقدامات به ویژه در زمان یک عملیات گسترده با حضور هزاران نفر از افراد و ذائقه های مختلف است . بدین منظور باید رضایت اکثریت این افراد را طرق مختلف بدست آورد به ویژه اگراین عملیات ، فرایند عملیات حج تمتع با 39 هزار و 600 زائر ایرانی باشد.
فرایند طبخ و توزیع غذای حجاج ایرانی سالهاست که به صورت متمرکز و مکانیزه و نیمه صنعتی در آشپزخانه هایی مجهز در مکه و مدینه انجام می گیرد که البته اوج فعالیت آشپزها و دست اندرکاران آشپزخانه در مکه مکرمه است جایی که 110 نفر از نیروهای زبده و حادق امسال در موسم حج تمتع 1401 حضور فعالانه ای دارند و تمامی گلایه ها را به جان می خرند تا طبخی باب میل زائران تحویل دهند.
گرچه طبخ غذا به دلیل شرایط جغرافیایی زائران و ذائقه های مختلف آنها، شاید گاهی اوقات به طور کامل مورد رضایت برخی افراد نباشد اما سعی شده تا برنامه غذایی مناسب و دقیقی مطابق با ذائقه اکثریت زائران و شرایط کشور میزبان و سلامت زائران تدارک دیده شود.
آشپزهای آشپزخانه الافندیه که از بهترین و حاذق ترین افراد انتخاب شده اند تمامی ایده ها و حتی انتقادات را به جان می خرند تا در جریان فرایند عملیات حج تمتع، غذایی مطلوب و مطبوع را به زائران بدهند و آنها نیز دعاگوی این زحمت کشان و خادمان باشند.
اکبر کشکولی وکیل دادگستری و استاد دانشگاه است که در آشپزخانه به عنوان یکی از عوامل فعالیت می کند و آن را افتخاری برای خود می داند.
وی می گوید: خودم و تمامی همکاران با جان و دل پای کار خدمت رسانی به زائران هستیم و با اشک چشمان خود و ذکر صلوات و دعا این غذاها را طبخ می کنیم که امیدواریم مورد رضایت اکثریت ضیوف الرحمان قرار بگیرد.
این کادر آشپزخانه که شعری را وصف خدمت رسانی آشپزها به زوار زمزمه می کند، می گوید: آشپزخانه و طبخ با این حجم غذا ، کاری سخت و طاقت فرسا است اما به لطف الهی و دعای حجاج کارها به خوبی پیش می رود .
آقای فائزپور نیز که به عنوان یکی از عوامل با تجربه در این آشپزخانه فعالیت می کند، می گوید:همکاران به 4 گروه شامل؛ گروه خورشت، برنج، سوپ و رژیمی و گروه آماده سازی می شود که تمامی عزیزان در زمانهایی که نیازمند پوشش در طبخ غذاهایی همانند کباب یا خورشت باشد به یاری هم می رسند که این رویکرد جهادی و مقدس قابل ستایش است.
بهنام اصلانی که به عنوان آشپز فعالیت می کند نیز می گوید: در خصوص طبخ برنج به فعالیت می پردازم که این مهم از ساعت 4 صبح شروع و نهایتا تا9 و 30 دقیقه صبح خاتمه می یابد. برای شام شب چون برنج به اندازه حجم ناهارطبخ نمی شود کار کمی سبک تر است اما به کمک سایر همکاران می رویم.
سعید فرج الهی، مهدی خانچرلی و علیرضا احمدی نیز از دیگر خادمان و آشپزهایی هستند که هر کدام در زمینه طبخ نان و شیرینی، برنج، خورشت و ..... فعایت می کنند و در آشپزخانه الافندیه از هیچ تلاشی برای پیش برد اقدامات و برنامه ها فروگذار نمی کنند.
تلاشی که این دست اندرکاران دارند در هیچ جای دیگر و هیچ آشپزخانه دیگری مثال زدنی نیست ؛ کسانی که تنها ساعت در شبانه روز استراحت می کنند.
اینها دنبال تعریف یا تمجید نیستند چراکه تعریف واقعی آنها از سوی زائران انجام می گیرد و بی شک این دعای خیر زائران پشت و پناه این عزیزان است.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.