پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

۱۱۰ نفری که با جان و دل برای حاجیان ایرانی غذا طبخ می کنند/ جزییات نحوه طبخ و ارسال غذای حجاج به هتل ها

۱۱۰ نفری که با جان و دل برای حاجیان ایرانی غذا طبخ می کنند/ جزییات نحوه طبخ و ارسال غذای حجاج به هتل ها

مدیر آشپزخانه الافندیه مکه مکرمه با بیان اینکه ۱۱۰ نفر کادر آشپزخانه با جان و دل و به صورت بی وقفه به تهیه، طبخ و توزیع غذا در موسم حج تمتع می پردازند گفت: سعی شده تا بهترین ، با کیفیت ترین و مناسب ترین غذا برای ضیوف الرحمان طبخ شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ حسین صمدی مدیر آشپزخانه مرکزی الافندیه مکه مکرمه روز چهارشنبه 8 تیرماه 1401 در گفت و گو با روابط عمومی سازمان حج و زیارت درباره فعالیت این آشپزخانه در حج گفت: الافندیه تنها آشپزخانه پخت غذای زائران در مکه مکرمه در حج سال جاری است که از بدو ورود زائران فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: ظرفیت پخت بکار گرفته شده این آشپزخانه در حج سال جاری روزانه بیش از 80 هزار پرس غذا در دو وعده ناهار و شام می باشد و اگر صبحانه گرم در برنامه غذایی زائران باشد روزانه بیش از 120 هزار پرس غذا تحویل زائران ایرانی می گردد.البته قابلیت بسیار بیش از این در طبخ غذای زایران وجود دارد.
صمدی افزود: آشپزخانه الافندیه شروع کار خود را از 20 خرداد ماه با ورود اولین گروه از زائران با 300 پرس غذای روزانه آغاز کرد و در حال حاضر بیش از 50 هزار پرس غذا روزانه طبخ می شود و تا چند روز آینده با حضور همه زائران ایرانی حج در مکه مکرمه روزانه بیش از 120 هزار پرس غذا برای سه وعده برای زائران ایرانی طبخ می گردد.
مسئول آشپزخانه الافندیه در حج 1401 با بیان اینکه 110 نفر پرسنل آشپزخانه از استان های مختلف کشور از جمله خراسان، آذربایجان، تهران و قم در این آشپزخانه فعالیت دارند ، عنوان کرد: این آَشپزخانه 24 ساعته فعال است و هر کدام از همکاران حداقل روزانه 20 ساعت مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه در این آشپزخانه سعی شده از بهترین آَشپزهای کشورمان با مدرک معتبر آشپزی و و براساس گزینشهای لازم بهره مندی صورت گیرد، گفت: آشپزخانه الافندیه از جمله بزرگترین و مجهزترین آشپزخانه ها محسوب می شود و توان پخت 100 هزار پرس غذا در هر وعده در آن وجود دارد. در این آشپزخانه از فن آوری روز دنیا استفاده شده است.
صمدی در خصوص کیفیت طبخ غذای زائران در آشپزخانه پخت متمرکز زائران توضیح داد: سعی شده از بهترین مواد اولیه موجود در کشور عربستان تهیه شود و توسط بهترین آشپزهای کشور با نظارت کامل موازین بهداشتی طبخ و تهیه و پس از قراردادن در دستگاه های گرم کن با خودروهای مخصوص حمل غذا به هتل های زائران انتقال داده شده و آماده سرو توسط حجاج گردد.
مسئول آشپزخانه پخت متمرکز مکه مکرمه در حج امسال در خصوص فرایند تهیه وعده ناهار زائران توضیح داد: فعالیت آشپزها برای تهیه وعده ناهار از ساعت یک بامداد آغاز شده و تا 9 صبح ادامه پیدا می کند و سپس در هیترهای برقی «گرم کن ها» قرار شده و به هتل های محل اسکان زائران انتقال داده می شود و حدود ساعت 11 صبح هر روز تحویل مجموعه ها می شود و ساعت 12:30 سرو می شود.
وی همچنین در خصوص فرایند تهیه شام زائران گفت: پس از آماده سازی ناهار زائران، از ساعت 9 صبح، فرایند تهیه شام حجاج آغاز شده و تا ساعت 4 بعد از ظهر ادامه دارد. سپس توسط خودروهای مخصوص حمل غذا به هتل های محل اسکان زائران انتقال داده می شود و از ساعت 8 شب در هتل ها سرو می شود.
صمدی در خصوص تهیه صبحانه حجاج نیز بیان داشت: تهیه صبحانه گرم از 12 بامداد آغاز شده و تا ساعت 3 بامداد ادامه دارد و سپس آماده جاسازی در هیترها و خودروهای حمل غذا شده و به هتل ها انتقال داده می شود.
وی در خصوص برنامه غذایی زائران بیان کرد: سعی شده بهترین منوی غذا برای زائران ایرانی تدوین شود . غذای زائران هر روز توسط ستاد عملیات حج نظرسنجی می شود و این موضوع به آشپرخانه ها و مسئولین عملیات انتقال داده می شود. خوشبختانه در مکه مکرمه با رضایت زائران مواجه شده ایم .
صمدی در خصوص نظارت بهداشتی بر فرایند طبخ غذا گفت: به خانواده حجاج این اطمینان را می دهیم تمامی مراحل طبخ توسط کارشناسان محترم بهداشت کنترل می شود تا غذای کاملا بهداشتی و سالم به دست زائران برسد.
وی در خصوص تهیه غذای حجاج ایرانی در ایام تشریق بیان کرد: در روزهای نهم تا 12 ذی الحجه این آشپزخانه به صورت شبانه روزی در خدمت زائران خواهد بود و غذای سالم و با کیفیت برای زائران پخت می نماید.
صمدی در پایان حال و هوای آشپزخانه پخت متمرکز مکه مکرمه در حج 1401 را اینگونه توصیف کرد که تمامی آشپزها 24 ساعته به عشق خدمت به زائران مشغول کار هستند و تنها انتظارشان از دعای خیر در همه اماکن مقدس در مکه مکرمه و مدینه منوره در این سفر معنوی است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.