مسئول اسکان عملیات حج 1401سرانه اسکان زائران در حج را اعلام کرد.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401 /

خدمات اسکان حج در گروه های قیمتی مختلف ارائه می شود

خدمات اسکان حج در گروه های قیمتی مختلف ارائه می شود

مسئول اسکان عملیات حج 1401سرانه اسکان زائران در حج را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ “مرتضی اسدزاده” در خصوص فرایند اجاره هتل های محل اسکان زائران در حج سال جاری گفت: در فرصت دو ساله توقف عملیات حج در پی همه گیری کووید19 فرایند اسکان حجاج مورد بازنگری قرار گرفت و همزمان با این امر سامانه جامع اسکان نیز مطابق با نیاز روز بازنویسی شد.
وی با بیان اینکه هر ساله فرایند اجاره هتل های حج آینده در روزهای پایانی عملیات حج جاری آغاز می شود، افزود: امسال اجاره ساختمان های محل اسکان حجاج با توجه به نامعلوم بودن برگزاری حج، دیرهنگام صورت گرفت و از روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در پی ابلاغ سیاست های اسکان به کمیسیون مسکن حج، مذاکره با مالکین هتل ها و فرایند اجاره آغاز گردید.
اسدزاده توضیح داد : برای انتخاب و اجاره هتل های زائران دستورالعمل هایی وجود دارد که قبل از اجاره هتل ها اعلام و تمامی مراحل براساس این دستورالعمل ها و بخشنامه ها صورت می پذیرد. همه ساله تلاش می‌شود با رعایت صرفه و صلاح حجاج هتل هایی با کیفیت مطلوب و با تنوع قیمتی اجاره شود.
مسئول اسکان عملیات حج 1401با اشاره به اینکه حجاج در 29 هتل مکه و 13 هتل مدینه اسکان داده می شوند، اظهار داشت:  هتل های مدینه منوره در 4 گروه قیمتی شامل ۲ ب ، ۲ ج ، ۲ د ،۳ الف و هتل های مکه مکرمه در 5 گروه قیمتی شامل ۲ب ، ۲ ج ، ۲ د ، ۳ الف و ۳ ب  می باشد که ترکیب گروه های قیمتی در مکه و مدینه هزینه اسکان حجاج را مشخص می نماید .  
اسدزاده با بیان اینکه لازم است زائران عزیز توجه داشته باشند که گروه بندی هتل های زائران در عملیات حج و عمره مطابق با استانداردهای بین المللی درجه بندی هتل ها نیست ، توضیح داد: ساختمان های محل اسکان زائران بر اساس شاخص ها و نیازهای سفرهای زیارتی و خدماتی که به زائران ارائه می شود، احداث می گردد.
مسئول اسکان عملیات حج 1401بیان کرد: در مدینه منوره با توجه به محدودیت های موجود در انتخاب هتل و نبود ساخت و ساز هتل های جدید و استقرار هتل ها در منطقه مرکزی مدینه همیشه با  محدودیت هایی مواجه هستیم اما در مکه مکرمه شرایط برای انتخاب و اجاره هتل ها مناسب تر است. 
وی بیان کرد: سرانه اسکان زائران در مکه مکرمه و مدینه منوره بر اساس نظام اسکان عربستان حدود ۴ متر مربع می باشد و در مشاعر مقدس نیز با توجه به کاهش جمعیت حجاج، در منا حدود ۵۰ درصد فضا بیشتر شده و مساحت یک متر و پنجاه سانتی متر مربع به زائران اختصاص داده شده و در عرفات هم علی رغم اینکه مشکل کمبود جا نداشتیم سرانه اسکان هر زائر از ۱۴۰ سانتی مترمربع به ۱۶۰ سانتی متر مربع افزایش یافته است. 
این مقام مسئول توضیح داد : در حال حاضر در سفر حج اسکان خانوادگی و زوجی وجود ندارد و خانم ها و آقایان یک خانواده در اتاق های مجزا اسکان داده می شوند به دلیل اینکه اسکان خانوادگی و زوجی هزینه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
اسدزاده همچنین در خصوص راه اندازی و بکارگیری سامانه جامع مسکن حج توضیح داد: سامانه جامع اسکان موجب تسریع در روند کار می گردد، چیدمان مناسب تر و هماهنگ با پرواز ارائه می نماید و با توجه به تعبیه بانک اطلاعاتی از هتل های مکه و مدینه بستر انتخاب بهتر را فراهم می نماید. در سال جاری بخش هایی از سامانه جامع آماده و مورد بهره برداری قرار گرفت و دیگر بخش ها برای سال های آتی مرد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص بکارگیری هتل های با کیفیت برای اسکان حجاج گفت: هر ساله با استفاده از تجربیات کارشناسان حوزه اسکان و همکاران ستادی و اجرایی، هتل هایی که به تعهدات خود عمل ننموده یا به دلیل قدیمی شدن از استاندارد لازم برخوردار نیستند، از چرخه خدمات رسانی به حجاج خارج می شوند. لذا هر سال حدود ۱۰ درصد از هتل ها از چرخه حذف می شوند و هتل های جدید با امکانات بهتر جایگزین می شوند. این حوزه نیاز به نوسازی دارد زیرا در رضایتمندی حجاج اثر گذار می باشد.
مسئول اسکان در عملیات حج سال 1401 با بیان اینکه حدود 60 درصدی از هزینه سفر حج به حوزه اسکان اختصاص دارد ، عنوان کرد: کیفیت اسکان سهم قابل توجهی را در تامین رضایت مندی زائران دارد که همواره با دقت و حساسیت ویژه ای دنبال می شود.
اسدزاده در خصوص بکارگیری هتل های خودپخت در حج امسال نیز بیان کرد: این موضوع در حوزه تغذیه و تدارکات است. با توجه به اعلام دیرهنگام برگزاری حج امکان بهره گیری از هتل های خودپخت وجود نداشت. 
این مقام مسئول به زائران توصیه کرد: هتل های حج با توجه به شرایط و تعداد حجاج مستقر در هتل ها، در ساعات پیک مانند زمان سرو غذا، مخصوصا در روزهای باقی مانده تا حج که به واسطه حضور همه زائران در مکه مکرمه با جمعیت بالای زائران مواجه است،  طبیعتا با مشکلاتی از قبیل شلوغی بیشتر در استفاده از آسانسورها و  اینترنت هتل مواجه خواهند شد و حجاج محترم لازم است به این امر توجه نموده و صبر و سعه صدر داشته باشند.
 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.