پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

راه اندازی سامانه "زائریاب" برای حجاج 1401

راه اندازی سامانه "زائریاب" برای حجاج 1401

مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران در حج تمتع سال 1401 توضیحاتی در خصوص راه اندازی ستاد مدیریت بحران در سازمان حج  زیارت در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، داود باقری در خصوص تشکیل ستاد مدیریت بحران در حج سال جاری گفت: ستاد مدیریت بحران بر اساس منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست اندرکاران حج بعد از حادثه تلخ منا تشکیل شد البته حوزه فعالیت این ستاد علاوه بر حج ، شامل سفرهای زیارتی اعتاب مقدس عراق و سوریه و زیارت اربعین نیز می گردد.
وی در خصوص ضرورت تشکیل ستاد مدیریت بحران در حج و زیارت افزود: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی کلیه وزارت خانه ها و سازمان ها موظف به تشکیل ستاد مدیریت بحران هستند و لازم است در این خصوص اقدام نمایند.
باقری اضافه کرد: در بازنگری فرایندهای اجرایی حج و زیارت که در دو سال اخیر عدم تشرف زائران به حج در پی شرایط ناشی از پاندمی کووید19 صورت گرفت، تشکیل ستاد مدیرت بحران در حج و زیارت بر اساس منویات و ملاحظات مقام معظم رهبری در الویت  قرار گرفت و  ساختار و روش اجرای آن در شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مطرح و دبیرخانه دائمی ستاد با شرح وظایف و ساختار مشخص تعیین گردید.
دبیر ستاد مدیریت بحران در عملیات حج 1401 اظهار امیدواری نمود تا هرچه زودتر ساختار مصوب با تخصیص نیرو و بودجه اختصاصی به قوت کار خود را ادامه دهد.
 وی بیان کرد: قعالیت ستاد مدیریت بحران در خصوص حج امسال از ایران و پیش از اعزام زائران آغاز شده،  اعضای ستاد تعیین و احکام آنان صادر شده، ساختار و شرح وظایف برای اعضا و همچنین کمیته ها مشخص شده و اعضا و کمیته ها باید بر اساس آن عمل کرده و عملکرد خود را گزارش نمایند.
باقری در خصوص وظایف ستاد مدیرت بحران در حج و زیارت توضیح داد: وظیفه ستاد مدیریت بحران، مدیریت چرخه حوادث مترقبه و غیر مترقبه شامل پیش بینی، پیشگیری، آمادگی و اقدام است که به طور خلاصه برای اعضا و کمیته ها مشخص گردیده است که مدیریت این چرخه از پیش از عملیات صورت گرفته است.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد بحران در حج سال جاری گزارش داد: جلسات هماهنگی و توجیهی با اکثر کمیته های عضو ستاد علی الخصوص  حوزه محترم نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و فرمانده نظامی میدان ( سرلشگر ابو صقر) در سرزمین مقدس منا و مسئولین شرکت مطوفی حجاج ایران انجام گرفته است. محل استقرار مجموعه ها و کاروان ها در مشاعر مقدس در ایام تشریق با همراهی این ستاد با بهره گیری از نقشه مسیریاب گوگل، جانمایی شده و مانور میدانی توسط مدیران مجموعه و کاروان ها در شب ششم ذیحجه  انجام گرفته .
همچنین تبادل اطلاعات و تعامل دو سویه با بیشتر کمیته های عضو ستاد نیز صورت گرفته است. 
باقری توضیح داد که در دبیرخانه دائمی ستاد مدیریت بحران ، اخبار جمع اوری شده مورد تحلیل و بررسی قرارمی گیرد . منبع دریافت اطلاعات و اخبار ، پرسشنامه های الکترونیکی و بازدیدهای میدانی است.  مدیران مجموعه ها و کاروان های حج شرکت کننده در عملیات حج ، در عرض سه الی چهار دقیقه پرسشنامه در بستر وب را تکمیل نموده و آنرا به دبیرخانه ستاد ، بصورت الکترونیکی ارسال می نمایند. جمع آوری اطلاعات در میدان عملیات و اخبار دریافتی از کمیته ها نیز از جمله وزودی های اطلاعات می باشد. 
وی در خصوص پرسشنامه ها نیز توضیح داد: سامانه ای در بستر وب برای دریافت اطلاعات از مدیران مجموعه ها و کاروان ها راه اندازی شده که اطلاعات آن بصورت روزانه مورد تحلیل قرار گرفته و در قالب گزارش های آماری، کیفی و کمی و توصیفی به رییس و مسئولان محترم سازمان انعکاس داده می شود.
مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران در عملیات حج 1401 در خصوص یکی از اقدامات شاخص این ستاد در حج سال جاری گفت: یکی از دغدغه های اصلی در عملیات حج به ویژه در ایام تشریق گم شدن زائران و امدادرسانی به آنان است  که به این منظور زائریاب ویژه حج 1401 با همراهی واحد راهنمایی حجاج 1401 راه اندازی و فعال شده است. 
باقری توضیح داد که سامانه زائریاب به دو صورت اپلیکیشن و سامانه تحت وب قابل دسترس می باشد و لازم است زائران محترم برای استفاده از آن به ترتیب زیر اقدام نمایند:
۱-مکان نمای گوشیGPS روشن باشد.
۲-اینترنت گوشی روشن باشد.
۳-لینک زائر یاب ذخیره شده در گوشی خود را لمس کرده و شماره کاروان خود را در محل مورد نظر تایپ نموده و دکمه ارسال را فشار دهند. 
۴- لوکیشن مکان انها در اتاق ستاد دریافت می شود . درخواست کننده کمک ،  تاحضور عوامل ستادی در یک مکان سایه دار  توقف میکنندکنند.
۵-پس از ارسال درخواست کمک از محلی که درخواست ارسال شده دور نشوند تا همکاران برای امدادرسانی به آن در محل حضور یابند.
بر اساس این گزارش سامانه تحت وب به نشانی
https://survey.porsline.ir/s/GImB8BN#?ref=wh. 
 است و همچنین زائران نرم افزار این سامانه که قابل استفاده در تلفن های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید است را از فایل پیوست دریافت و راه اندازی نمایند.

دانلود نرم افزار زائریاب

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.