پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج ۱۴۰۱/

رئیس ستاد مکه مکرمه: مشاعر مقدسه منتظر قدوم حجاج ایرانی است

رئیس ستاد مکه مکرمه: مشاعر مقدسه منتظر قدوم حجاج ایرانی است
رئیس ستاد مکه مکرمه در حج 1401 اظهار کرد: مشاعر مقدسه در عرفات ، مشعر و منا منتظر قدوم حجاج ایرانی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر اکبر رضایی با اعلام اینکه طی ساعات آتی مشاعر مقدسه در عرفات و مشعر و منا مملو از عاشقان و حجاج ایرانی می شود گفت: ایام تشریق بخش بزرگ و مهم حج تمتع را شامل می شود که در همین راستا برای اعزام و انتقال حجاج ایرانی به مشاعر مقدسه تلاش و برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است.
وی افزود: تلاش شده تا خدمات مناسبی در حوزه ایام تشریق در عرفات و مزدلفه و منا برای حجا ج تدارک دیده شود؛ در حوزه های خیام، حمل نقل ترددی، استقرار و تفکیک کاروان ها، تغذیه و تدارکات و مهیا شدن برای حضور در مشاعر مقدسه، آمادگی لازم و کافی اندیشیده شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
رئیس ستاد مکه مکرمه تصریح کرد: توصیه های مرتبط با جلوگیری از گرمازدگی و همچنین دستور العمل های بهداشتی برای اجرای اعمال به بهترین شکل برای کاروان ها و مدیران مربوطه و روحانیون ارسال شده است که موجب سلامت زائران در زمان حضور در مشاعر مقدسه می شود.
وی افزود: توصیه می شود تا زائران برای پیشگیری از گرمازدگی تمامی نکات مربوطه را رعایت نمایند و به نوع تغذیه و زمان استراحت خود دقت داشته باشند.
رضایی با بیان اینکه زائران به صورت جد به نظم و همراهی با کاروانها در مشاعر مقدسه توجه کنند گفت: پرهیز از حرکت انفرادی در مشاعر، عدم جدایی از همراهان و کاروان در زمان اعمال ایام تشریق و توجه به توصیه های مدیران کاروان و روحانیون ضروری است.
وی افزود: امیدواریم حجاج ایرانی با توجه به نکات ضروری عنوان شده و روحیه معنوی بالا و آمادگی جسمی مناسب در ایام تشریق، بهره کافی را از اعمال در مشاعر مقدسه ببرند و با کسب معنویت کامل از سرزمین عرفات و منا بازگردند.
اعمال زائران حج تمتع از پنج شنبه 16 تيرماه مصادف با هشتم ذي‌الحجه يوم الترويه، اعمال حج تمتع با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحراي عرفات آغاز مي‌شود.
زائران در فاصله زماني غروب هشتم ذي‌الحجه تا ساعات اولیه بامداد نهم ذي‌الحجه وارد صحراي عرفات شده و در چادرهاي عرفات استقرار مي‌يابند.
وقوف (يعنى ماندن) در سرزمين عرفات با قصد قربت ، پس از محرم شدن دومين عمل واجب براي انجام حج تمتع است و زائران روز جمعه 17 تير ماه مصادف با نهم‬ ذي‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحراي عرفات وقوف خواهند کرد. بعد از غروب آفتاب زائران از صحرای عرفات به مشعرالحرام رفته و تا طلوع آفتاب در مشعر یا مزدلفه وقوف خواهند داشت .
اعمال زائران در حج تمتع با حرکت از مشعر الحرام به سمت منی و رمي ، قرباني ، حلق و تقصیر و بيتوته در منی ادامه مي‌يابد و روز شنبه 18 تير ماه مصادف با دهم ذي‌الحجه روز عيد قربان است.
در روز دوشنبه 20 تير ماه مصادف با دوازدهم‬ ذي‌الحجه نيز زائران با پایان بيتوته در منی و رمي جمرات سه گانه پس از اذان ظهر به سمت مکه حرکت خواهند کرد.
زائران پس از ورود به مکه مکرمه به مسجدالحرام خواهند رفت و اعمال حج تمتع شامل طواف ، نماز زيارت ، سعي بين صفا و مروه و طواف و نماز طواف نساء را انجام خواهند داد و به اين ترتيب اعمال حج تمتع به پايان رسيده و زائران حاجي مي‌شوند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.