پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

وظیفه شرکت های طوافه برای خدمات به حجاج چیست؟/خدمات به حجاج ایرانی و سایر کشورها چگونه انجام می گیرد؟

وظیفه شرکت های طوافه برای خدمات به حجاج چیست؟/خدمات به حجاج ایرانی و سایر کشورها چگونه انجام می گیرد؟
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت توضیحاتی را در خصوص خدمات رسانی کشور میزبان به حجاج کشورهای مختلف و حجاج ایرانی ارایه کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ وحید اسکندری در خصوص موسسه هایی که با ما بابت خدمات حج در ارتباط هستند و نحوه این ارتباط گیری در کشور میزبان گفت: سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران برای برنامه ریزی و خدمات رسانی به حجاج اعزامی از ایران اسلامی با بخش های دولتی و نیمه دولتی و خصوصی کشور عربستان می بایست هماهنگی و همکاری داشته باشد زیرا خدمات مورد نیاز که در وزارت حج و عمره از آن به عنوان خدمات اساسی نام برده می شود به همین طریق انجام می گیرد.
وی افزود: وزارت حج و عمره در راس تمام تشکل ها و بخش های خدمات دهنده کشور میزبان در برابر سازمان حج و زیارت و تمام ادارات و تشکل های اعزامی از کشورهای مختلف قرار دارند و به نمایندگی از تمام وزارت خانه ها و ادارات کشور میزبان با خدمات گیرندگان در ارتباط می باشد. زیر شاخه های وزارت حج در تامین خدمات اساسی که دولت عربستان به صورت متمرکز برنامه ریزی و بر انجام آن نظارت مستقیم دارد عبارتند از :
1-شرکت های طوافه حلقه اصلی ارتباطی بین دفاتر امور حجاج با خدمات دهندگان در مکه را عهده دارد که شامل شرکت مطوفی حجاج می باشد و تمام حجاج اعزامی از کشورهای جهان تحت پوشش شرکت مطوفی(الطوفه) قرار دارند
1-1 شرکت مطوفی حجاج اعزامی از ایران
1-2 شرکت مطوفی حجاج اعزامی از ترکیه و کشور های اروپایی و آمریکا و استرالیا
1-3 شرکت مطوفی حجاج اعزامی از کشورهای جنوب آسیا
1-4 شرکت مطوفی حجاج اعزامی از کشورهای جنوب شرق آسیا
1-5 شرکت مطوفی حجاج اعزامی از کشورهای عربی
1-6 شرکت مطوفی حجاج اعزامی از کشورهای آفریقایی غیر عربی

2- علاوه بر شرکت های مطوفی، سندیکای اتوبوس داران یکی از مهم ترین تشکیلات ناظر و هماهنگ کننده شرکت های نقل می باشد که اتوبوس در موسم حج تحت نظارت سندیکای اتوبوس داران به حجاج کشورها خدمات رسانی می کنند.
شرکت های حمل و نقل تحت نظارت سندیکای اتوبوس داران مسئولیت جابجایی بین شهری و درون شهری و حمل و نقل حجاج در مشاعر مقدس را عهده دار می باشند. بر اساس قوانین جاری حاکم بر سندیکای اتوبوس داران کشورهای مختلف می توانند در مسیرهای بین شهری مکه مکرمه به مدینه منوره و بالعکس و مکه مکرمه به جده شرکت مورد نظر خود را برای دریافت خدمات معرفی نمایند و با هماهنگی و قرارداد قبلی شرکت مورد نظر را انتخاب نمایند.
انتخاب شرکت خدمات دهنده درمشاعر مقدس و مسیر فرودگاه مدینه به هتل های مدینه و بالعکس و فرودگاه جده به مکه مکرمه(به صورت مستقیم و یا از مسیر جحفه) به عهده سندیکای اتوبوس داران می باشد.
هزینه خدمات نقل به صورت یکپارچه توسط سندیکای اتوبوس داران از سازمان های مسئول امور حج کشورها به صورت مستقیم دریافت می شود.
اتوبوس مورد نیاز در بخش نقل داخلی(زیارت دوره) و درون شهری توسط دفتر نمایندگی کشورها از شرکت های تحت پوشش نقابه با انعقاد قرارداد انتخاب می شوند.
3- مکتب وکلاء موحد، مسئول استقبال از حجاج کشورها در مبادی ورودی به عربستان را عهده دار می باشد.
سازماندهی حجاج در مبادی ورودی و انجام هماهنگی بین کاروان های ورودی با سندیکای اتوبوس داران و همچنین جابجایی بار حجاج به هنگام ورود با مکتب وکلای موحد می باشد.
4- شرکت وطنی الادلاء عهده دار ساماندهی امور حجاج در مدینه منوره می باشد.
5- شرکت زمازمه نیز مسئولیت تامین آب زمزم مورد نیاز حجاج در محل اقامت را در چارچوب دستورالعمل وزارت حج به عهده دارد.
6- اداره قربانی نیز با بانک توسعه اسلامی است که تحت پوشش سازمان همکاری کشورهای اسلامی می باشد و مقر دائم آن در جده قرار دارد و مسئولیت قربانیان حجاج را به عهده دارد که با تاسیس کشتارگاه های صنعتی و ساماندهی امور قربانیان نسبت به تامین دام مورد نیاز حجاج جهت ذبح در روز عید قربان فعالیت می نماید.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت در پایان تصریح کرد: سایر دستگاه ها و ادارت که 14 وزارت خانه و اداره مرکزی می باشند نیز خدمات پشتیبانی عملیات بزرگ حج را عهده دار می باشند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.