پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

اجاره 42 هتل در حج تمتع امسال برای زائران ایرانی در مکه و مدینه/بهره برداری از سامانه جامع اسکان در حج تمتع آینده

اجاره 42 هتل در حج تمتع امسال برای زائران ایرانی در مکه و مدینه/بهره برداری از سامانه جامع اسکان در حج تمتع آینده
مسئول اسکان عملیات حج 1401 با بیان اینکه روند اجاره هتل ها امسال ابتدا به صورت وبیناری انجام گرفت اظهار کرد: 42 هتل امسال در مدینه منوره و مکه مکرمه برای زائران ایرانی اجاره شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ مرتضی اسدزاده درباره فرایند اجاره مسکن، قراردادها، بهره برداری و .... اظهار کرد: واحد اسکان در عملیات حج به عنوان نخستین گروهی هستند که وارد عربستان می‌شوند زیرا باید شرایط لازم را برای اجاره هتل ها مطابق شاخص های سازمان حج و زیارت انجام دهند.
وی افزود: همچنین در زمان اجاره هتل‌ها با واحدهای دیگر عملیات حج از جمله واحد حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، مرکز پزشکی و دیگر دست اندرکاران هماهنگی لازم را داریم.
مسئول واحد اسکان عملیات حج 1401 با بیان اینکه در قرارداهای مسکن همه جزییات و نقاط قوت و ضعف هتل ها را در نظر می گیریم گفت:با توجه به اهمیت این حوزه در رضایت مندی حجاج تقریباً تمام واحدهای‌ ستادی با این بخش همکاری دارند و با دقت عمل این اقدام صورت می گیرد.
اسدزاده تصریح کرد: بخش دیگری که علاوه بر اسکان حجاج در هتل های مکه و مدینه برعهده واحد اسکان قرار دارد، توزیع خیام و اسکان حجاج در مشاعر مقدسه می باشد؛ مسئولیت پیگیری و اخذ نقشه های منا و عرفات از شرکت مطوفی حجاج ایران و توزیع بین هتل ها و کاروان ها از مسئولیت های بخش اسکان حج و عمره سازمان می باشد.
مسئول اسکان عملیات حج 1401با اشاره به فعالیت «سامانه اسکان» زائران اظهار کرد: سامانه اسکان سامانه ای است که اطلاعات مورد نیاز در خصوص هتل ها در آن ذخیره می شود و به نوعی بانک اطلاعاتی ما برای اجاره هتل ها در موسم حج می باشد؛ این سامانه در دسترس ما قرار دارد و قطعا در سنوات آتی از آن استفاده می نماییم.
اسدزاده با بیان اینکه در موسم حج تمتع امسال به دلیل اعلام دیرهنگام کشور میزبان بابت عملیات حج تمتع، نتوانستیم از این سامانه استفاده نماییم تصریح کرد: همکاران ما در طول عملیات حج مشغول شناسایی هتل‌های جدید و تکمیل بانک اطلاعاتیشان هستند. تمام اطلاعاتی که از هتل‌ها دریافت می‌کنیم در سامانه جامع اسکان بارگذاری و به‌روزرسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه وظیفه مذاکره با مالکین، تکمیل بانک اطلاعاتی، ارزیابی هتل‌ها از نظر کیفیت، گروه قیمتی و دریافت نقشه از وظایف ستاد اسکان حج است، گفت: عربستان سامانه‌ نرم‌افزاری به نام مسار الکترونیکی ایجاد کرده که تمام کشورها باید اطلاعات هتل‌ها را در آن سامانه وارد نمایند. چرا که هتل‌ها باید دارای استاندارد باشند و مجوزهای لازم در زمینه‌های آتش‌نشانی، سیستم آب و برق را اخذ کرده باشند تا در این سامانه ثبت شوند.
مسئول اسکان عملیات حج 1400 با بیان اینکه امسال در موسم حج تمتع به دلیل کاهش ظرفیت حجاج کشورمان تعداد هتل ها را نیز کاهش دادیم، گفت: امسال با 29 هتل در مکه مکرمه و 13 هتل در مدینه منوره قرارداد بستیم.
اسدزاده با بیان اینکه بیش از نیمی از هزینه های حج به اسکان تعلق دارد گفت: ما نیز خدمات هتل ها را به گروههای قیمتی مختلف تقسیم کرده ایم که در مدینه منوره 4 گروه قیمتی و در مکه مکرمه 5 گروه قیمتی در نظر گرفته شده بود.
وی در خصوص سرانه اسکان در مکه و مدینه گفت: طبق قوانین تعیین شده در عربستان سعودی سرانه متراژی هر زائر حدود ۴ متر مربع تعیین شده است که البته کشور‌ها فقط می‌توانند از هتل‌ها یا ساختمان‌هایی برای اسکان استفاده کنند که دارای مجوز و تاییدیه اسکان حجاج از مبادی رسمی باشد. همچنین بر اساس برنامه ریزی ها سقف جمعیتی در یک اتاق در مکه مکرمه 4 نفر و در مدینه منوره نیز تا 5 نفر بوده است.
وی بیان کرد: سرانه اسکان زائران در مشاعر مقدس نیز در منا یک متر و پنجاه سانتی متر مربع به زائران اختصاص داده شد و در عرفات هم سرانه اسکان هر زائر امسال 160 سانتی متر مربع بوده است.
اسدزاده همچنین به محدودیت‌های تأمین مسکن در مدینه منوره اشاره کرد و افزود: به علت محدودیت‌های شدید در تأمین محل مسکن در مدینه منوره، مدت اقامت در این شهر از ۵ لغایت ۶ روز تعیین شده و تاریخ‌های ورود و خروج هر ساختمان و هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتل‌ها تعیین گردیده است.
اسدزاده با اشاره به وضعیت اسکان در مدینه منوره توضیح داد: بدلیل عدم ساخت و ساز هتل‌های جدید در مدینه منوره و محدودیت‌های موجود در این رابطه، کیفیت هتل‌های مکه مکرمه بالاتر از مدینه منوره است اما سعی شده در این شهر نیز از هتل های نزدیک به حرم و در شان زایران عزیز استفاده شود.
مسئول اسکان عملیات حج 1401 درباره مشکل آسانسور حجاج در هتلها طی موسم حج گفت: با توجه به اینکه رفت و آمدها حجاج بیشتر کاروانی است و همه در زمان‌های یکسان به حرم مشرف یا به رستوران می‌روند. در ساعات پیک جمعیتی هتل آسانسورها نمی‌توانند خدمات لازم را ارائه کنند. البته مدیران مجموعه‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی‌ کنند و آسانسورها را زوج و فرد یا مخصوص خانم و آقایان کنند تا ترافیک آن کمتر ‌شود ولی باز اکثر هتل‌ها در موسم حج مشکل آسانسور دارند و زائران عزیز نیز باید توجه لازم را داشته باشند.
اسدزاده همچنین به نظرات مالکان هتل های مدینه و مکه نسبت به حجاج ایرانی اشاره کرد و افزود: حجاج ما به لحاظ امانتداری، نظافت، خوش اخلاقی و حفظ اموال هتل زبانزد و الگو محسوب می شوند که به همین سبب بسیاری هتل ها تمایل دارند با بخش اسکن حج کشورمان قرارداد ببندند.
وی در خصوص خدمات هتلی که باید در موسم حج انجام بگیرد گفت: حداقل خدمات هتل‌ها تقریباً در حد هتل‌های سه ستاره است؛ یکی از مزایای خاص ما شارژ نوبه ای یا دوره ای اتاق‌هاست. آنان می‌بایست ملحفه، روبالشی، شامپو، صابون و دستمال کاغذی را به صورت برنامه‌ریزی شده هر 5 روز یکبار شارژ کند. همچنین مالکان را متعهد کردیم که بنابه درخواست زائر اقلام مورد نیاز را هر وقت زائری درخواست داشت تامین کنند. اگر مالک در آن تعهدش عمل نکرد، خودمان تأمین می‌کنیم و بعد مالک را جریمه خواهیم کرد.البته برای مجموعه‌ای با تعداد پرشمار زائران ممکن است که اتفاقات اجتناب‌ناپذیر و غیرمترقبه‌ای رخ بدهد اما مالکین متعهد هستند که در کمترین زمان رفع اشکال کنند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.