پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

چگونگی تغذیه زائران در حج تمتع امسال/ چه تغییراتی در میانه راه حج در برنامه تغذیه انجام گرفت

چگونگی تغذیه زائران در حج تمتع امسال/ چه تغییراتی در میانه راه حج در برنامه تغذیه انجام گرفت
مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج تمتع 1401 توضیحاتی را در خصوص تغذیه و تدارکات برای 39 هزار 650 نفر حجاج کشورمان ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ مرتضی آقایی در خصوص خدمات تغذیه و تدارکات در حج تمتع 1401 اظهار کرد: حوزه تغدیه و تدارکات یکی از حوزه های تاثیرگذار در عملیات حج و اعتاب مقدسه است که می تواند نقش بسزایی در میزان رضایت مندی زائران ایفا نماید.
وی افزود: تامین اقلام مورد نیاز وعده های غذایی و میان وعده ها، میوه ، انواع دسرهای مختلف، غذای ایام تشریق، تدوین برنامه غذایی مورد پسند اقوام مختلف ایرانی و طبایع مختلف غذایی از وظایف این حوزه است که با کار کارشناسی و صرف زمان بسیار زیاد با حضور صاحبنظران انجام می گیرد.
مسئول تغذیه و تدارکات درعملیات حج تمتع 1401 با اشاره به اینکه در تدوین برنامه غذایی حجاج نظرات اطبای سنتی، متخصصین تغذیه و پیشکسوتان این امر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برنامه غذایی حج برنامه ای غنی و مورد پسند حجاج است و تا کنون مورد استقبال بالای خیل کثیر زائران قرار گرفته است.
آقایی در خصوص چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه تغذیه و تدارکات در حج امسال عنوان کرد: عملیات حج سال جاری دیرهنگام آغاز شد و اقداماتی از جمله مذاکره و عقد قرارداد با تامین کنندگان اقلام که لازم بود از حدود 5 ماه قبل از عملیات صورت گیرد با فشار زیاد به حوزه تغذیه و تدارکات و کمیسیون خرید در واپسین روزهای باقی مانده تا عزیمت زائران به حج صورت گرفت تا اقلام تدارکاتی مورد نیاز در زمان حضور زائران در انبارهای آشپزخانه ها و مجموعه ها در دسترس باشد.
مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع 1401 اظهار کرد: برنامه غذایی حج امسال برنامه متفاوت در دهه جاری است که با رهنمودهای ریاست محترم سازمان در حین عملیات نیز تغییراتی در آن ایجاد شد تا کاملا مورد پسند و رضایت زائران باشد و امیدواریم در سنوات آتی نیز این برنامه را تکامل بخشیم.
وی در خصوص تامین نان مورد نیاز حجاج تصریح کرد: نان حجاج ایرانی از یکی از بهترین نانوایی های صنعتی کشور میزبان تامین می گردد در تمامی وعده های غذایی نان تازه و مطبوع تقدیم زائران می شود به ویژه در وعده صبحانه از نان های مطرح کشور میزبان برای زائران تهیه گردید.
آقایی با اشاره به وعده های غذایی به ویژه وعده صبحانه اظهار کرد: در حج امسال تنوع در برنامه غذایی صبحانه مورد توجه زائران بوده است در وعده های صبحانه به صورت کامل اقلام مورد نیاز و خواسته زایران تامین شد؛ ضمن اینکه زائران در هفته سه وعده صبحانه گرم را تناول کردند.
وی افزود: تلاش می کنیم تا با ارائه غذای سالم و مقوی، زائران سلامت جسمانی و نیروی لازم برای اعمال عبادی خود را داشته باشند و مشکلی در ادامه مسیر پیدا نکنند.
آقایی در خصوص میوه و تنوع آن برای حجاج کشورمان گفت: سعی شد از میوه های با کیفیت و به لحاظ تغذیه ای دارای ویتامین مطلوب استفاده شود؛ به همین سبب روزانه پرتقال و همچنین یک نوع میوه فصل تقدیم زائران شد که در ایام تشریق نیز برای تامین کالری زایران از غذای مناسب و میوه های مناسب برای این منظور استفاده گردید.
مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع با بیان اینکه در وعده های غذایی ناهار و شام حجاج سوپ به عنوان پیش غذا قرار داده شد گفت: حتی امسال برای اولین بار در 12 ذی الحجه بعد از بازگشت حجاج از منا به مکه مکرمه سوپ در برنامه شام آنان قرار گرفت.
آقایی همچنین در خصوص توزیع نان در مشاعر تصریح کرد: در سال جاری برای اولین بار نان مورد نیاز حجاج در مشاعر که قبلا توسط مجموعه ها باید از هتل به مشاعر منتقل می شد امسال همراه با غذای زائران در مشاعر توزیع گردید و با این اقدام از زحمت مجموعه برای انتقال نان کاسته شد و رضایتمندی حاصل گردید.
آقایی در خصوص برنامه غذایی حجاج در ایام تشریق در مشاعر مقدس نیز بیان کرد: همه وعده های نهار و شام به صورت گرم بود علی رغم محدودیت های این ایام با تلاش همکاران آشپزخانه مرکزی مکه مکرمه غذاهای مطلوب زائران و متناسب با شرایط اردویی ایام تشریق تهیه و توزیع گردید.
وی درباره تهیه اقلام تدارکاتی حوزه تغذیه حجاج نیز بیان کرد: در این خصوص با معتبرترین شرکت های تامین کننده کشور میزبان و شرکت های بین المللی که در عربستان فعال هستند مذاکره شده و قرارداد منعقد گردید. در همه قراردادهای حوزه تغذیه و تدارکات رویکرد ما صرفه و صلاح زائران و همچنین تهیه اقلام با کیفیت و مناسب حجاج ایرانی بوده است.
مسئول تغذیه و تدارکات در عملیات حج تمتع 1401 در خصوص تامین اقلام پروتئینی توضیح داد: یکی از بخش های چالش برانگیز در تغذیه و تدارکات در حج امسال تورمی بود که در آستانه حج در حوزه مواد غذایی در کشور میزبان رخ داد؛ قیمت اقلام اساسی مربوط به آشپزخانه برای تهیه غذای حجاج بین 40 تا 120 درصد افزایش داشت ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده کالاها نیز 15 درصد افزایش داشت؛ این افزایش قیمت ها می توانست حوزه تغذیه و تدارکات حج را تحت تاثیرذ قرار دهد که با عنایت رییس سازمان و تدابیر همکاران ، این چالش مدیریت شد و رضایت زائران نسبت به این اقلام و کیفیت آن برای طبخ غذا تامین گردید.
وی با اشاره به تدوین برنامه غذایی حج از سوی کارشناسان تغذیه و طب سنتی گفت: برنامه غذایی متناسب با ذائقه حجاج ایرانی تامین می گردد که بنابر نقطه نظرات کارشناسان ذیربط ، قرار شد در برنامه غذایی حجاج در 6 وعده گوشت قرمز در 6 وعده گوشت سفید مرغ و دو وعده ماهی در برنامه غذایی گنجانده شود که با توجه به مدت زمان متوسط 30 روزه اقامت زائران تحمل این میزان غذای مرغی برای زائران سخت به نظر می رسد .
آقایی افزود: برای رفع این مشکل به نظر می رسد گنجاندن غذاهایی نظیر کوکوسبزی، کتلت و .... تاثیرات مثبتی داشته باشد که البته برخی زائران نسبت به این نوع غذاها به عنوان غذای اصلی انتقاد داشته اند که سعی کردیم برای تنوع غذایی ته چین مرغ و بادمجان و پوره سیب زمینی نیز در برنامه غذایی حجاج قرار دهیم.
وی در خصوص تغییرات غذای ایام تشریق نسبت به سال های گذشته گفت: امسال در همه وعده های نهار و شام ایام تشریق غذای گرم توزیع گردید؛ در گذشته ظهر روز دهم ذی الحجه غذایی با طبع سرد و خنک برای زائران در نظر گرفته می شد که امسال بجای آن غذای گرم و با کالری بالا برای حجاج اختصاص یافت.
آقایی تصریح کرد: البته در ظهر روز یازدهم با توجه به شرایط جسمانی زائران و گرمی هوای مشاعر و اعمال زائران و تمایل آنان به غذای خنک ماست و خیار در کنار غذای ناهار آنان قرار گرفت که مورد استقبال زائران بوده است.
وی همچنین به تغذیه بین راهی زائران در زمان عزیمت از مدینه به مکه و مکه به مدینه برای زایران مدینه قبل و مدینه بعد گفت: برای زائران مدینه قبل غذای مناسب و بین راهی تهیه و توزیع می شود که تناول نمایند و برای زائران مدینه بعد نیز در فاصله 200 کیلومتری مکه مکرمه رستورانی به منظور تهیه و توزیع غذای گرم در نظر گرفته شده است که خوشبختانه این تغذیه بین راهی مورد رضایت حداکثری زائران بوده است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.