پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

توجیه و آگاه سازی زائران قبل و حین سفر حج بخوبی انجام گرفت؛ کم دغدغه ترین حج در موضوع حراستی و صیانت از حقوق زائران

توجیه و آگاه سازی زائران قبل و حین سفر حج بخوبی انجام گرفت؛ کم دغدغه ترین حج در موضوع حراستی و صیانت از حقوق زائران
مسئول حراست عملیات حج تمتع 1401 با اشاره به عملکرد مطلوب در خصوص اطلاع رسانی و توجیه زائران نسبت به موضوعات حراستی و حساسیت های دولت میزبان حج گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش آمار زائران بازداشتی در حج امسال را، توجه و توجیه زائران نسبت به توصيه های پیش و حین اعزام زائران اعلام و بیان نمود، امسال یکی از کم دغدغه ترین سفرها به دلیل رعایت قوانین و مقررات دولت میزبان توسط ضیوف الرحمان و به تبع آن کاهش آمار بازداشتی ها بوده و امیدواریم با توجیهات مکرر حضوری و فضای مجازی، این روند رویه کاهشی هم داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ آقای سید مرتضی موسوی با بیان اینکه مهمترین راهبرد سازمان حج و زیارت اهتمام به عزت، کرامت، امنیت و سلامت زائران است و بر همین اساس برنامه ریزی می نماید گفت: حراست نیز به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در راستای این راهبرد سازمان حج و زیارت توجه ویژه ای دارد.
وی افزود: بحث حفاظت، صیانت و تامین امنیت جامعه هدف طی فرایند عملیات حج و زیارت پیش از سفر، حین سفر و پس از سفر از جمله مهمترین اقدامات ما محسوب می شود که در همین زمینه تلاش های بسیار زیادی صورت می گیرد که زحمات همه همکاران در مرکز و استانها قابل تقدیر است.
مسئول حراست عملیات حج تمتع 1401 به اقدامات پیش از اعزام اشاره کرد و گفت: تایید صلاحیت عوامل اجرایی، ستادی و تمامی عواملی که برای خدمت رسانی به زائران در عملیات حج اعزام می شوند، توسط دفتر مرکزی حراست و مراکز حراست استانها پس از طی مراحل و فرایندهای مصوب وقانونی انجام می‌شود که در همین راستا دقت عمل ویژه ای از سوی مرکز و استانها صورت می پذیرد.
وی تاکید کرد: تمامی عوامل اعزامی اعم از؛ مسئولان و اعضای ستادهای مکه و مدینه، عوامل اجرایی شامل، مدیران کاروان و مجموعه و عوامل آنها و سایر عوامل اعزامی دستگاه‌های همکار، باید فرایند بررسی صلاحیت را طی و تاییدیه لازم را کسب نمایند.
مدیر کل محترم حراست سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کمیته ای با عنوان «کمیته صیانت از حقوق زائران» متشکل از نمایندگان محترم دادستان، پلیس مواد مخدر و پلیس فرودگاه به دبیری حراست سازمان حج و زیارت پیش از سفر تشکیل می شود گفت: در این کمیته در خصوص زائران حامل مواد مخدر بازداشتی توسط پلیس فرودگاه اتخاد تصمیم می‌شود. وی با بیان دستور کلی و ابلاغی کمیته مبنی بر نهایت همکاری و مساعدت در راستای عدم محرومیت حجاج از واجب شرعی ، تاکید نمود، در عملیات حج امسال هیچ زائری از این سفر معنوی باز نمانده است.
وی تصریح کرد: شرایط زائری که در فرودگاه کشور به دلیل ناآگاهی نسبت به همراه داشتن مواد مخدر یا داروهای ممنوعه بازداشت شده در این کمیته به صورت جدی و دقیق بررسی و تصمیم گیری می شود.
مسئول حراست عملیات حج تمتع 1401تصریح کرد: امسال نیز روند تایید صلاحیت افراد عوامل و ستادی به خوبی انجام گرفت و مسااه خاصی در این راستا نداشتیم.
موسوی به اقدامات پیش از سفر حج برای زائران اشاره کرد و گفت: ارسال پیام های صیانتی و حراستی برای زائران با همکاری اداره کل روابط عمومی ، توجیه زائران پیش از سفر از طریق برگزاری جلسات کاروانی با موضوع «امنیت سفر»، توجیه و آموزش تمامی کاروان‌ها قبل از سفر و حضور در همایش های آموزشی – توجیهی زائران قبل از سفر از جمله اقدامات بسیار مهم و حائز اهمیت و تاثیرگذار در صیانت و امنیت سفر زائران می باشد.
وی افزود: نظارت بر فرایندهای مربوط به صیانت و امنیت زائران، کنترل و نظارت بر رویه انعقاد قرادادها و بررسی های دقیق، ارائه توصیه های مرتبط برای امنیت زائران، پیگیری امور بازداشتی ها و صیانت از امور زائران کشورمان از جمله وظایف در حین سفر است.
مسئول حراست عملیات حج تمتع 1401 با بیان اینکه امسال با توجه به ارسال پیام های آموزشی پیش از سفر و توجیه مناسب زائران در کاروان ها مشکل خاصی نداشتیم، گفت: تقریبا تمامی زائران به نکات مرتبط با صیانت و امنیت زائران توجه ویژه ای داشته اند و حتی نسبت به سنوات قبل نیز مسائل و مشکلات کمتری را شاهد بوده ایم.
وی تصریح کرد: امسال در طول عملیات حج تمتع فقط 18 نفر بازداشتی داشتیم که 14 مورد در مکه و 4 مورد در مدینه بود که بحمدالله مشکل خاصی هم نداشتند و به سرعت رفع بازداشت شدند.
مسئول حراست عملیات حج تمتع 1401 با بیان اینکه اطلاع رسانی بموقع و روشنگرانه در روند کاهش دغدغه ها و بازداشتی ها تاثیرگذار بوده است گفت: توصیه های به موقع در فضای مجازی و پیامکی و همچنین آگاهی زائران نسبت به قوانین کشور میزبان تا حدود زیادی از مشکلات سنوات قبلی کاسته است.
وی افزود: خوشبختانه امسال هیچ موردی در خصوص بازداشتی مربوط به مواد مخدر یا داروهای ممنوعه در فرودگاه کشور میزبان نداشتیم و تعداد محدودی هم که در ایستگاههای پروازی کشورمان داشتیم توجیه و تحت رصد و مورد سرکشی واقع شدند.
مسئول حراست عملیات حج تمتع 1401 تصریح کرد: در حوزه قراردادهای منعقد شده در خصوص تغذیه، تدارکات،؛ اسکان و ... نیز بررسی های لازم از سوی حراست انجام می گیرد تا مشکل خاصی نداشته باشیم و از حقوق زائران صیانت شود که خوشبختانه در این زمینه نیز مسئله و دغدغه خاصی نداشتیم.
وی افزود: بحمدالله با عنایت خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت و تلاش شبانه روزی همه دست اندرکاران مشکل حفاظتی و امنیتی قابل توجه وجود نداشته و توجیهات لازم در این خصوص صورت پذیرفته؛ ضمن اینکه زائران در فرصت باقیمانده نیز باید قوانین کشور میزبان و حساسیت های مطرح شده و نکات حراستی ذکر شده را رعایت و توجه نمایند.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.