پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در همايش عوامل ستادي و اجرايي پزشكي حج 92 عنوان شد

سیستم اجرایی و بهداشتی حج ایران الگوی کشورهای اسلامی

سیستم اجرایی و بهداشتی حج ایران الگوی کشورهای اسلامی
همايش يك روزه عوامل ستادي و اجرايي پزشكي حج  92  روز 5 شنبه 7 شهریور ماه 92 با حضور نماینده  ولي فقيه در امور حج و زيارت، معاون وزیر و رئيس سازمان حج و زيارت و رئيس مركز پزشكي حج برگزار شد.

 

پزشكان حج با تمام وجود به زائران خدمت مي‌كنند

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت طي سخناني رهنمودهاي لازم را ارائه كرد و گفت: اگر ارزش پزشكي با خدمت به عزيز‌ترين و شريف‌ترين افراد كه زائران حرمين شريفين هستند همراه شود، ارزشي بسيار والا و بالاتر خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آيات قرآن كريم نجات يك بيمار از مرگ را به منزله نجات همه بشريت دانست و افزود: در تجربه چندين ساله خود در حج ، عمره وعتبات پزشكان متخصصی را ديده ام كه با عشق به سرزمين وحي و با تمام وجود به زائران خدمت مي‌كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به مقدمات آماده سازي طرح تعالي حج اشاره كرد و گفت: سند حج آماده شده است و از حدود دو سال قبل كارشناسان حوزه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري در حال بررسي و تدوين طرح تعالي حج هستند تا بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري، طرحي جامع براي تعالي حج و ارائه الگوي حج از ديد نظام جمهوري اسلامي را آماده كنند.

پزشکی حج ایران برترین الگوهای پزشکی در کشورهای اسلامی
رئیس سازمان حج و زیارت در همایش پزشکان حج تمتع سال 92 گفت: پزشکی حج ایران برترین الگوهای پزشکی در کشورهای اسلامی است. در جهان اسلام هیچ کشوری نداریم که مانند ایران با این ظرفیت بزرگ پزشکی در خدمت زائران خود باشد.
سعید اوحدی افزود: پزشکان حج، رسالت و مسئولیت سنگینی در رسیدگی به مسائل پزشکی، بهداشتی و درمانی زائران دارند.
اوحدی اظهار داشت: در حج امسال برای نخستین بار بانوان پزشک را به عربستان اعزام می‌کنیم تا در مجموعه‌های استقرار حجاج به آنان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بدهند.
وی در ادامه گفت: در گذشته پزشکان همراه کاروان‌ها بودند ولی از امسال با اجرای طرح "پزشک مجموعه" پزشکان در مجموعه‌های استقرار حجاج مستقر می‌شوند و به کل مجموعه خدمات پزشکی ارائه می دهند.
اوحدی افزود: : یک زمانی آشپزخانه ها در هتل ها قرار داشت که به لحاظ بهداشتی مشکلات عدیده ای داشتیم اما بعد آشپزخانه ها تبدیل به آشپزخانه مرکزی شدند.
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد : هر پیشنهاد و طرح جدید و هر نوآوری در مراحل مقدماتی اجرای خود قطعا ً‌ با مشکلاتی روبروست که با کمک یکدیگر باید آن را اصلاح کنیم.
وی گفت: در سال نخست برای ایجاد  آشپزخانه مرکزی مشکلات زیادی داشتیم اما امروز آشپزخانه مرکزی جزء افتخارات ماست.
اوحدی افزود: امروز آشپزخانه مرکزی ایران در مکه و مدینه که سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و بعثه مقام معظم رهبری پیشنهاد اجرای آن را داده بودند، الگویی برای وزارت حج عربستان شده است و این الگو را به سایر کشورها توصیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در منا و عرفات، پزشک ها در کاروان ها حضور داشتند و در محیط کاروان از مریض های خود عیادت می کردند، گفت: امسال برای نخستین بار در منا و عرفات چادری خاص را به عنوان مجموعه پزشکی قرار داده ایم که به صورت ویژه بتوانیم به زائران خدمات بدهیم.
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: چند وقت پیش سفری به مالزی داشتم و در آنجا مشاهده کردم که آنها از پزشکی حج ایران الگوبرداری می‌کنند همان‌طور که در مبحث آشپزخانه‌ها در عربستان نیز پس از اینکه این آشپزخانه‌ها را که قبلاً در هتل‌ها بود در آشپزخانه‌های مرکزی تعریف کردیم کشور عربستان از این عملکرد ایران برای فعالیت‌های خود الگو گرفت.
وی بیان کرد: به‌قول مرحوم ابوترابی هرروز، افراد با مشکلات همان روز مواجه می‌شوند و اگر امروز هم در مجموعه فعالیت‌های سازمان نقاط قوت و ضعف وجود دارد ما هر پیشنهادی را برای برطرف کردن نقاط ضعف بر روی چشم می‌گذاریم ولی نباید استبداد رأی وجود داشته باشد.
اوحدی گفت: نگاه همکاران ما در سازمان حج و زیارت همیشه یک حرکت رو به جلو و نوآوری برای موسم بعدی حج بوده است.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: بعد از برگزاری هر موسم حج،  مراحل اجرایی آن آسیب شناسی می شود و نقاط قوت و ضعف بررسی و راهکارهای جدید برای اجرای بهتر حج سال بعد پیشنهاد می شود.

 

اعزام ۵۰۰ نفر كادر پزشكي و درمان به حج تمتع
دكتر سيدعلي رياض، رييس مركز پزشكي حج و زيارت نیز در این همایش گفت: امسال كادر بهداشت و درمان حج تمتع را ۵۰۰ نفر تشكيل مي‌دهد و دو بيمارستان مجهز نيز در مكه و مدينه در اختيار است. همچنین۱۲۰ تُن دارو پيش از ماه رمضان به عربستان ارسال شده است.
 ریاض سپس به آموزش‌هاي انجام شده به كادر بهداشت و درمان اشاره كرد و افزود: درباره ويروس «كرونا» و ديگر بيماري‌هاي رايج توصيه‌ها، تذكر‌ها و آموزش‌هاي لازم داده شده است.

ترسي از ويروس «كرونا» نداريم
دکتر ریاض گفت: ترسي از ويروس «كرونا» نداريم، هشدارها را داده‌ايم و اگر زائران توصيه‌ها را جدي بگيرند هيچ اتفاقي نمي‌افتد.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت همچنين اظهار كرد: نشريات و بروشورهاي اطلاع‌رساني درباره بيماري‌ها و مسائل بهداشتي منتشر مي‌شود و از طريق پيامك نيز با زائران در ارتباط خواهيم بود. در كنار اين اقدامات برنامه‌هاي مربوط به صداوسيما نيز آماده شده است.

نخستين گروه زائران حج ۲۳ شهريورماه به سرزمین وحی اعزام مي شوند
سعيد اوحدي ‌ در حاشيه همايش پزشكان حج تمتع 92 در جمع خبرنگاران گفت: هيچگونه مشكلي از بابت صدور ويزا براي حجاج ایرانی اعزامی وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: ۹۲ هتل براي استقرار زائران ايراني و ۸۶ مجموعه پزشكي در حج تمتع امسال، در نظرگرفته شده است و علاوه برآن،‌بيمارستان هاي تخصصي ايراني داراي مجوز از عربستان سعودي در شهرهاي مكه و مدينه آماده هستند.
رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد:امسال به دليل اجرای طرح توسعه حرمین در مکه مکرمه و مدینه منوره، سهميه زائران کشورها در حج تمتع، ۲۰ درصد كاهش يافته است كه البته در تلاش هستيم سهميه حج تمتع را در سال هاي آينده افزايش دهيم.

همايش عوامل ستادي و اجرايي پزشكي حج تا بعدازظهر امروز با برپايي کارگاه های  تخصصي در زمينه «كرونا» و بيماري‌هاي رايج زائران در عربستان  و همچنين توجيه پزشكان متخصص، پرستاران، پاراكلينيك و امداد، برگزار مي‌شود.


روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.