پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

رویکرد الکترونیک سازمان حج و زیارت در خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران/«سوپر اپ زیارت» و چشم انداز خدمت رسانی برتر به زائرن

رویکرد الکترونیک سازمان حج و زیارت در خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران/«سوپر اپ زیارت» و چشم انداز خدمت رسانی برتر به زائرن
معاون ستاد و مسئول فناوری اطلاعات عملیات در حج 1401 با اشاره به برخی نقاط ضعف و قوت «اپ زیارت » که در موسم حج تمتع امسال مورد بهره برداری قرار گرفت، گفت: سوپر اپ زیارت می تواند تاثیرات بسزایی در رضایتمندی زائران در سنوات آتی و تمامی سفرهای زیارتی داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، مهران فرشید در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات برای حج سال جاری گفت: در ابتدا قدر دان زحمات همه مسئولین زحمتکش و پرتلاش قبلی در این حوزه می باشم.
پیش از آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی، آماده سازی سامانه ثبت نام و اعزام حجاج و همچنین آماده سازی زیرساخت ها برای درج اطلاعات زائران در سامانه های مسار الکترونیک و مفای کشور میزبان(سامانه های مربوط به فرایند عملیات حج) در مدت زمان بسیار کم و با تغییرات فرایندی قابل توجه ،توسط همکاران اداره فرایندها و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.
وی به راه اندازی سوپر اَپ موبایلی زیارت اشاره کرد و افزود: این نرم افزار در حال حاضر دارای بیش از 25 قابلیت شامل امور بازرسی،ارزشیابی،نقل ترددی،طرح قربانی، نظرسنجی، راهنمایی اماکن، برنامه غذایی، اشیا و اشخاص گمشده و پیدا شده، برکت به خانه برای تهیه سوغات، بخش آسیب شناسی ،ثبت نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصت ها،ثبت انتقادات،پیشنهادات و شکایات، جستجوی زائر، جدول آنلاین پروازی، دفترچه تلفن، اطلاع رسانی، مسیریابی هتل ها، درمانگاه ها ، فرودگاهها و ایستگاه های نقل درون شهری مکه، تلفن های ضروری مورد نیاز در عربستان، دفترچه خاطرات، ثبت برنامه ریزی روزانه ،ثبت وقایع و امور بحرانی و ... می باشد که هر نفر به تناسب نقش خود در سفر اعم از زائر، کارگزار و عوامل ستادی ، به قابلیتهای مختص به خود و قابلیتهای عمومی دسترسی داشته اند.
فرشید با بیان اینکه نرم افزار موبایلی زیارت 7 روز بعد از ورود زائران به سرزمین وحی راه اندازی شد، اعلام کرد: حدود ۳۵۰۰ زائر و عوامل اجرایی نرم افزار مذکور را نصب و در طرح قربانی اطلاعات انجام امور قربانی حدود ۱۹ هزار زائر در نرم افزار زیارت ثبت گردید، در این مرحله باتوجه به دوسال تعطیلی حج و عدم امکان تست نرم افزارها در میدان عملیات و بصورت واقعی ، هدف این بود که نرم افزار مذکور به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گیرد تا در صحنه عملیات ایرادات آن شناسایی و نسبت به رفع مشکلات و ارتقاء نام افزار اقدام گردد.
در ایام حج 3 هزار و 500 نفر از زائران و عوامل این نرم افزار را نصب و در آن فعالیت نمودند که با توجه به جدید بودن نرم افزار و عدم فرصت کافی برای معرفی و اموزش آن ،امار قابل توجهی بود و موجب شد تا
در صحنه بنوانیم تا حدود زیادی نقاط ضعف نرم افزار را شناسایی و اصلاح کنیم.
مسئول فناوری اطلاعات عملیات حج 1401 در خصوص بخش های راه اندازی شده نرم افزار زیارت در حج امسال در حوزه اجرایی گفت:
تمام تلاش همکاران حوزه فناوری کاربری ساده تر و کاربردی تر بوده است .
در این نام افزار برنامه غذایی زائران به صورت آنلاین وجود داشت همچنین زائران می توانستند در مورد هر وعده غذایی صبحانه ،ناهار و شام نظر بدهند ؛جدول پروازی برای زائران و کارگزاران قابل دسترسی بود و نقل ترددی کاملا راه اندازی و عملیاتی شد که البته میتواند بهتر از این هم باشد که بهبود و ارتقاء آن در دست اقدام است .
وی بیان کرد: سازمان حج مجموعه ای از نرم افزارها دارد و به دنبال یکپارچه نمودن آنه در حوزه های حج، عمره و عتبات هستیم. نرم افزار زیارت یک سوپر اپ موبایلی است که در آینده به تمام در خواستها و نیازهای زائران از طریق همین درگاه پاسخ خواهد داد.
در اربعین نیز به خصوص در بخشهای جستجوی زائران ،امداد گمشدگان، مسیریابی و... مورد استفاده خواهد بود.
وی ادامه داد: نرم افزار در دو بخش آنلاین و آفلاین تهیه شده که بخش آفلاین را نیز بزودی راه اندازی خواهیم کرد تا در زمانی که زائر به اینترنت دسترسی نداشته باشد هم بتواند نرم افزار را مورد استفاده قرار دهد و پس از اتصال به اینترنت تبادل اطلاعات لازم صورت گیرد.
فرشید عنوان کرد: راه اندازی بخش نقل ترددی نرم افزار زیارت کار بسیار سنگینی بود که با همکاری بسیار خوب واحد نقل در طی مدت زمان بسیار کم و در حین عملیات آماده،تست و راه اندازی شد.
وی بیان کرد: بخش امور قربانی نیز در این نرم افزار راه اندازی شد و در آینده توسعه خواهد یافت و بگونه ای طراحی خواهد شد که زائران از ذبح قربانی مطلع شوند و از احرام خارج شود. در حج امسال هم برای عوامل اجرایی داشبورد مدیریتی ایجاد شده بود که نشان می داد چه تعداد ذبح ،در چه زمان و با چه سرعتی صورت می گیرد.
مسئول فناوری اطلاعات عملیات حج 1401 گفت: در خصوص خدمات دهی در مشاعر تمام خدماتی که موسسه مطوفی ارائه می نماید در قالب چک لیست هایی در نرم افزار گنجانده شده است. بحث مدیریت بحران و ثبت وقایع نیز در نرم افزار ایجاد شده است. مدیران مجموعه ها و کاروان ها و معاونین آنها و همچنین زائران می توانستند اطلاعات را با توجه به دسترسی خود ثبت و از امکانات نرم افزار استفاده نمایند.
فرشید با بیان اینکه بخش های مورد نیاز حوزه های بازرسی، نقل، تغذیه و تدارکات، مسکن و مشاعر در این نرم افزار تعبیه شده است، گفت: فرم ها و چک لیست های حوزه بازرسی در این برنامه تعبیه شده است. ارزشیابی خدمات که به صورت کاغذی و یا از طریق سامانه سامفا انجام می گرفت در این برنامه گنجانده شده است و زائران می توانند از طریق لینکی که برای آنان پیامک می شود در این رضایت سنجی شرکت نمایند.
وی بیان کرد: انتظار ما این است که کلیه حوزه هایی که بخش ویژه آنها در نرم افزار وجود دارد و همچنین حوزه های روابط عمومی و آموزش سازمان در راستای ترویج این نرم افزار کاربردی اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه این نرم افزار حاصل تلاش شبانه روزی همکاران حوزه فناوری اطلاعات سازمان است، گفت: نقش های متفاوت از جمله ستادی، کارگزار و زائر برای کاربران تعریف شده است و کاربران بر اساس کد ملی خود با ورود به سیستم بر اساس نقش خود به بخشهای مختلف نرم افزار دستر سی خواهند داشت.
فرشید اعلام کرد: هدف ما از ساخت این نرم افزار این است که وقتی زائری وارد این نرم افزار شد رها نشود و ارتباط او با سازمان ادامه داشته باشد و حتی زمانی که بعد از این خواست به عمره، عتبات عالیات و سفر اربعین مشرف شود از این نرم افزار استفاده کند و این نرم افزار برایش مفید باشد و در واقع یکپارچگی وجود داشته باشد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: سالها سازمان در حوزه فناوری پیشتاز بوده است و وضعیت امروز نتیجه تلاش افرادی که از گذشته تا کنون در این حوزه زحمت کشیده اند که قدردان تلاشهای آنان هستیم ما هم اهداف و برنامه ریزیهای آن عزیزان را دنبال میکنیم.
با تلاش های صورت گرفته سازمان سه دوره جزء 10 سازمان برتر در میان 168 دستگاه دولتی در حوزه دولت الکترونیک بوده است.
وی توضیح داد: در پایگاه داده سازمان حج و زیارت اطلاعات زائران بر اساس سفرهایی در گدشته داشته اند وجود دارد و در آینده در فازهای بعدی نرم افزار هر زائر می تواند جزییات سفرهای زیارتی که مشرف شده است را مشاهده نماید.
وی به ساخت داشبورد مدیریتی اشاره کرد که ابزار کارآمدی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران است و آمارهای به روز،بر خط و دقیق ارایه می دهد و موجب حذف کاغذبازی شده است.
فرشید به دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه نرم افزاری اشاره کرد وگفت: نرم افزار جامع مسکن حج با همکاری حوزه اسکان در دو سال تعطیلی حج با همراهی همکاران حوزه اسکان سازمان طراحی و توسط همکاران اداره فناوری سازمان تولیدو پیاده سازی شد و در حج امسال اجرایی و عملیاتی گردید.
وی در خصوص آسیب شناسی نرم افزار زیارت که در حج امسال مورد بهره برداری قرار گفت : استفاده کنندگان از این اپلیکیشن می توانند در بخش پیشنهادات و انتقادات ،نظرات خود را در مورد این نرم افزار اعلام و مارا در تکمیل و کاربردی بودن هر چه بیشتر این نرم افزار یاری نمایند.
وی همچنین در خصوص راه اندازی شبکه اجتماعی زیارت که در حج امسال به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که اطلاعات ارزشمند سازمانی در پیام رسان های مختلف خارجی تبادل می شود لذا به منظور حفظ و مدیریت دانش سازمان و با توجه به اینکه استفاده از پیام رسان های خارجی ممنوع است و امنیت اطلاعات در این شبکه حفظ می شود، بستر شبکه اجتماعی «زیارت» که به صورت اپ موبایلی و نسخه وب قابل دسترسی است برای عزیزان طراحی شده که در این مرحله همکاران و کارگزاران و در فاز توسعه نرم افزار زائران نیز می توانند در این شبکه اجتماعی عضو شوند.
فرشید در پایان تمامی تلاش های صورت گرفته را به جهت رفاه حال زائران و تسهیل امور آنها عنوان کرد وگفت: امیدواریم با همت دست اندکاران و توجه به نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و همچنین با برنامه ریزی های دقیق تر شاهد رضایتمندی روزافزون زائران نسبت به خدمات الکترونیکی سازمان حج و زیارت باشیم .
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.