پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با کاروان حج 1401/

تلاش شبانه روزی بازرسان سازمان حج و زیارت برای رفع دغدغه های زائران و صیانت از حقوق آنها/دریافت شکایات، پیگیری و حصول نتیجه چرخه فعالیت بازرسان

تلاش شبانه روزی بازرسان سازمان حج و زیارت برای رفع دغدغه های زائران و صیانت از حقوق آنها/دریافت شکایات، پیگیری و حصول نتیجه چرخه فعالیت بازرسان
مسئول بازرسی و ارزشیابی سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش شبانه روزی بازرسان ستاد گفت: دریافت شکایات ، پیگیری مستمر و حصول نتیجه از جمله اقدامات ما بوده است که بحمدالله رضایت حداکثری زائران را شاهد بوده ایم.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ ابراهیم نوری مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 در خصوص اقدامات صورت گرفته در این واحد اظهار کرد: در ماموریت حج سال جاری اداره کل بازرسی اصل همراهی با عوامل اجرایی در تمامی حوزه های ستادی اعم از مجموعه ها و کاروان ها به منظور شناسایی نقاط ضعف احتمالی و تلاش برای رفع آنها را در دستور کار اولیه خود قرار داد.
وی افزود: نظارت مستقیم و مستمر بر تلاش همکاران به منظور روان سازی کلیه ماموریت ها در زمینه اجرایی از قبیل اسکان، تغذیه ، تدارکات، نقل و هر واحدی که به حضور ما نیاز داشت را مورد توجه قرار دادیم.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع افزود: همکاری مستمر با سایر واحدهای نظارتی سازمان و بعثه مقام معظم رهبری نیز از دیگر اثقدامات اداره کل بازیرسی و ارزشیایبی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین ارزشیابی کلیه عوامل ستادی واجرایی و کاروان ها و مجموعه ها نیز از جله دیگر اقدامات بوده است.
نوری مهمترین اقدام این واحد را رسیدگی به شکایات زائران دانست و تصریح کرد:این مهم نیز به صورت حضوری و غیر حضوری انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه نیروهای بازرسی و ارزشیابی به صورت مستمر به هتل های محل اقامت زائران مراجعه می کردند و از وضعیت اقدامات اجرایی جویا می شدند گفت: شماره های تماسی در این زمینه وجود داشت که زائران با آن تماس می گرفتند و رسیدگی انجام می گرفت؛ یا اینکه شکایات به صورت سیستمی ثبت می شد و ما آن را برداشت می کردیم و به سرعت رسیدگی انجام می گرفت.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 با بیان اینکه به غیر از دریافت شکایت به صورت سیستمی سایر بخش ها نیز در صورت دریافت شکایت آن را به ما ارجاع می دادند گفت: برخی بخش ها همانند مدیریت بحران که با مدیران کاروان ها فعالیت می کردند نیز به محض دریافت شکایات ، آن را ارجاع می دادند تا حصول نتیجه حاصل شود.

نوری با اشاره به برخی دغدغه های زائران در روزهای ابتدایی حج امسال گفت: این مشکلات شامل برخی کاستی ها مانند دغدغه در حوزه مسکن ، مسایل پزشکی و امکانات زیرساختی(بویژه اینترنت) در کشور میزبان بود. وی افزود: برخی از این مشکلات روزهای نخستین در حوزه اجرا به اعلام دیرهنگام کشور میزبان باز می گردد و بعضی دغدغه های زیرساختی همانند اینترنت در هتل ها نیز به خدمات هتلهای کشورمیزبان بازمی گردد و از حیطه ما خارج بود اما سعی کردیم این موضوعات را جمع آوری و به لحاظ رفع دغدغه ها بکوشیم که تاحدود زیادی این مسایل در حوزه اسکان یا پزشکی به خوبی رفع شد.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 تصریح کرد: بسیاری از نارضایتی ها شاید به اعلام دیرهنگام کشور میزبان و فاصله زمان صدور ویزای عوامل و اعزام های زایران بازمی گردد که زمان بسیار اندکی بوده است.
وی افزود: برخی افزایش قیمت های اقلام پروتییینی و مالیات بر ارزش افزوده در کشور میزبان و دغدغه هایی از این دست نیز که پدید آمده بوئد، بیشتر می توانست موجب رشد دغدغه ها شود اما با لطف خداوند و درایت دست اندرکاران اجرایی حج امسال ،این موضوعات نیز به خوبی مدیریت شد.
نوری با بیان اینکه موضوع تغذیه نیز یکی دیگر از مسایل و دغدغه های مطرح شده از سوی زائران بود گفت: این موضوعات نیز در خصوص منوی غذایی شاید باعث مطرح شدن برخی نارضایتی ها بود که با نظرسنجی های صورت گرفته و انعکاس آن به دست اندرکاران اجرایی و تغییرات مهم در منوی غذای زایران، این مسایل نیز تا حدود زیادی رفع شد و نظرسنجی ها نشان از بهبود این موضوع در عملیات می داد.
وی تصریح کرد: نظرسنجی یکی از شاخص های مهم ما محسوب می شود به همین دلیل از ابتدا تا انتها و زمان بازگشت به این مهم توجه داریم؛ در مجموع نظرسنجی ها رضایتمندی را منعکس می کند که بسیار حائز اهمیت می باشد.
نوری به برخی شاخص های این نظرسنجی ها اشاره کرد و گفت: حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین بخش های مورد رضایت زائران به حساب می آید که در مجموع بیش از 95 درصد رضایتمندی از حمل و نقل درون شهری و برون شهری وجود دارد ؛ نیروهای نقل تمام تلاش خود را برای رضایتمندی زائران انجام دادند که قابل تقدیر است.
وی اظهار کرد: شاخص دیگر رضایتمندی عملکرد واحد امداد و راهنمایی حجاج بود که این عزیزان نیز به صورت شبانه روزی در مکه و مشاعر مقدسه در ایام تشریق و سایر زمان ها به خوبی به راهنمایی زائران مبادرت کردند و احساس آرامش و امنیت را مستولی نمودند که این عملکرد عزیزان نیز قابل تقدیر است.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 با بیان اینکه در سایر بخش ها نیز رضایتمندی وجود داشته است گفت: برخی دغدغه های روزهای نخست و رفع آن که پیش تر در خصوص آن توضیح داده شده ، موجب شد رضایتمندی نسبی در حوزه های مسکن یا تغدیه و .... نیز ایجاد شود که از همه دست اندرکاران اجرایی تشکر می کنیم .
وی بااشاره به پیگیری شکایتهای زائران تا حصول نتیجه گفت: بعد از دریافت شکایت ، رسیدگی و پیگیری کامل به زائر تماس می گرفتیم تا از حصول نتیجه قطعی بابت مشکل مطرح شده اطمینان یابیم و این به معنی پیگیری کامل مسایل اجرایی تا نتیجه بخشی کامل است.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 با بیان اینکه د ریافت، رسیدگی، پیگیری و نتیجه بخشی به همراه ارزیابی نهایی چرخه فعالیتهای ما بوده است گفت: در مجموع بیش از 200 مورد شکایت را در حوزه های مختلف اعم از اسکان ، بهداشت و درمان، خدمات زیرساختی (مربوط به کشور میزبان)و... بوده است که به پیگیری و حل آنها مبادرت کردیم.
وی افزود: تنوع دغدغه ها و شکایات در طول زمان با یکدیگر متفاوت بود؛ مثلا در برخی هتل ها موضع اینترنت در هفته های نخست دغدغه بود یا کوچک بودن سالن پذیرایی برای وقت ناهار و شام یا 5 تخته بودن برخی اتاق های بعضی هتل ها که بسیاری از این مشکلات با تلاش دست اندرکاران اجرایی حل شد اما بعضی دغدغه ها ناشی از زیرساختهای میزبان بوده است که امیدواریم در سنوات آتی مورد توجه قرار گیرد.
نوری افزود: اضافه شدن هتل در مدینه بعد، تغییر در منوی غذایی ، رفع مشکلات خدمات درمانی و ..... به خوبی از سوی دست اندرکاران اجرایی حل و فصل شد.
وی با بیان اینکه شماره تماس بازرسی برای دریافت نظرا ت وشکایات وجود داشت گفت: به غیر از شماره تماس و حضور فعال بازرسان، یک اپلیکیشن هم در این زمینه وجود داشت ؛ البته در این میان سیستم بازرسی بعثه مقام معظم رهبری هم بسیار فعال و اثر گذار بود که از زحمات این عزیزان نیز تشکر می کنیم. ضمن اینکه حراست بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز به صورت مستمر رسیدگی کامل داشت.
نوری افزود:تمامی این تلاش ها و زحمات دست اندرکاران بازرسی و نظارتی به دلیل رفع دغدغه ها و مشکلات و همچنین افزایش رضایتمندی زائران بوده است که این تلاش ها قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد: به غیر از تلاش های بخشهای نظارتی ، رییس سازمان و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سایر مسئولان بعثه و ستاد نیز در میان مردم و هتل ها به صورت سرزده حضور می یافتند و زائران برخی دغدغه ها را مطرح می کردند که این مسایل را نیز تاحصول نتیجه پیگیری می کردیم.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 با بیان اینکه ارزیابی کارگزاران نیز در دستور کار بوده است گفت: ارزیابی عملکرد کارگزاران و عوامل مجموعه ها و دست اندرکاران کاروان ها نیز مدنظر بوده است و این مهم در بستر «سامفا» انجام می گیرد.
نوری با بیان اینکه رضایت سنجی و نظرسنجی به صورت کاغذی نیز امسال در کنار سایر اقدامات و نظرسنجی ها نیز انجام گرفته است گفت: امسال با وجود اینکه اپیلیکیشن زیارت راه اندازی شد و در بستر آن نظر سنجی نیز انجام گرفت اما بخش نظرسنجی کاغذی را نیز انجام دادیم و نظرات زائران را دریافت کردیم؛از جمله مزایای این اقدام ارتباط دوسویه میان زایر و همکار بازرس ما بود که این مصاحبه حضوری تاثیرات بسزایی را بدنبال داشت.
وی تاکید کرد: گزارش تمامی مسایل و دغدغه ها بعد از دریافت و حصول نتیجه برای رییس سازمان ارسال می شد و در تصمیم گیری های دست اندرکاران اجرایی تاثیرات بسزایی داشت.
نوری اظهار کرد:قطعا انعکاس نظرات زائران حج امسال به دست اندرکاران اجرایی در برنامه ریزی برای حج آتی تاثیرگذار است ؛ بعد از عملیات نیز یک گزارش کامل به لحاظ جمع بندی را ارایه خواهیم کرد تا به رفع نقاط ضعف و رشد نقاط قوت توجه شود.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 درباره حضور و نقش ثمربخش بازرسی در کنار سایر بخش های اجرایی گفت: امسال نیز در کنار سایر بخش های اجرایی از ابتدای زمان حضور ، زمان قراردادها تا ادامه کارهای اجرایی حضور داشته ایم که این مهم موجب اطمینان بخشی بیشتر بوده است.
وی با بیان اینکه صیانت از حقوق زائر و سازمان جزو وظایف ما بوده است گفت: یکی از بخش های کمیته صیانت از حقوق زائران ما هستیم که به خوبی به وظیفه خود عمل کردیم که این ناشی از لطف خدا و تلاش همه دست اندرکاران بوده است.
مسئول بازرسی و ارزشیابی عملیات حج تمتع 1401 در خصوص میزان دغدغه های مکه و مدینه در حوزه بازرسی گفت: دغدغه زائران در مکه به مراتب از مدینه کمتر بود چرا که مدت زمان مدینه و امکانات هتلی پایین تر بوده است اما سعی کردیم در طول موسم از دغدغه های زائران بکاهیم که بحمدالله روند خوبی را در نظرسنجی ها شاهد بوده ایم.
وی تصریح کرد: در مجموع در مدینه منوره و مکه مکرمه 10 نفر نیروی بازرسی به صورت شبانه روزی فعالیت داشته اند که عملکرد این عزیزان نیز قابل تقدیر است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.