پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عملیات حج با مشکلات کم به پایان رسید

عملیات حج با مشکلات کم به پایان رسید
سرپرست حجاج ایرانی در نشست مسئولان حوزه حج و زیارت با تقدیر از تلاش های انجام شده در خصوص حج امسال اظهار داشت: به لطف خدا عملیات حج با مشکلات کم پایان یافت.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت به نقل از بعثه مقام معظم رهبری ؛ در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب تشکیل شد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در آغاز جلسه برلزوم ارائه جمع بندی از میزان تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته برای حج 1401 تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب بررسی دقیق موضوع سرانه کارگزاری حج را ضروری خواند و از مسئولان حوزه حج و زیارت خواست با ارائه راهکارهای مناسب این سرانه در حج آینده حداقل دو درصد کاهش یابد .
وی تصریح کرد: کارسنجی و ارائه تدابیر و راهکارمناسب برای انجام وظایف محوله ضرورت دارد و در ماههای محرم و صفر این اقدام انجام و نتیجه آن به جلسه این شورا ارائه شود.
در ادامه این جلسه، آقای سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت به تفاوت های حج امسال با گذشته و افزایش رضایتمندی زائران بر اساس نظر سنجی های انجام شده اشاره کرد و آن را برای مدیران و کارگزاران مجموعه حج و زیارت یک موفقیت توصیف کرد.
وی با اشاره به اینکه تلاش شبانه روزی و روحیه جهادی مدیران و عوامل و تعامل بسیار عالی بعثه و سازمان حج موجب شد مشکلات سخت در روند عملیات حج پشت سرگذاشته شود، افزود: طبیعی است که در این روند اشتباهات و کاستی هایی هم وجود داشته که آسیب شناسی و برای رفع آنها در آینده اقدام خواهد شد.
این جلسه با گزارش آقایان اکبر رضایی و محمد آزاد روسای ستاد مکه و مدینه ادامه یافت.
آقای رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گزارش مشروحی از تعداد روادید اخذ شده، تعداد کاروان ها و ترکیب آنها، ایستگاههای پروازی، طول مدت پروازهای رفت و برگشت، سامانه مسارو محدودیت های ایجاد شده ازدستورالعمل های کشور میزبان و لزوم تطبیق برنامه ریزی های انجام شده با آن، ارائه داد و گفت: کمیته ها و کارگروهها در بخش های مختلف با حضور کارشناسان تشکیل و تمامی موضوعات اجرایی آسیب شناسی خواهد شد تا در برنامه ریزی های حج آینده مورد توجه قرار گیرد.
رئیس ستاد مدینه هم افزود: آسیبب شناسی انجام شده در هنگام عملیات موجب شد با تغییر برخی برنامه ها میزان رضایتمندی زائر در مدینه بعد، حدود 25 درصد نسبت به مدینه قبل افزایش یابد.
پایان بخش این جلسه گزارش حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص روند اعزام کاروان های زیارتی به عتبات عالیات و برنامه ریزیهای انجام شده برای اربعین و دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص خدمات درمانی ارائه شده در حج 1401 بود.
دکتر مرعشی با اشاره به ارائه بیش از 210 هزار مورد خدمات توسط مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه و مدینه، به مقایسه آمار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده در حج 1398 و حج 1401 پرداخت و از آمادگی برای حضور در مراسم اربعین و ارائه خدمات به زائران حسینی خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین رحمانی هم با بیان اینکه در تیرماه امسال حدود 37500 زائر به عتبات عالیات اعزام شدند، به راه اندازی اعزام کاروان های ارزان قیمت با هزینه دو میلیون و نهصد هزارتومان اشاره کرد.
وی همچنین به پیش ثبت نام 889000 نفر تا ساعت پیش از ظهرامروز در سامانه سماح برای اعزام در اربعین خبر داد و افزود: پیش ثبت نام از زائران تا روز عاشورا ادامه دارد و از آن پس زائران می توانند نسبت به ثبت نام قطعی خود در این سامانه اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که تاکنون ثبت نام کرده اند حدود 38 درصد مرد و 62 درصد خانم هستند، گفت: تنها 6درصد این افراد قصد دارند به صورت هوایی به عراق سفر کنند و بقیه سفر زمینی را انتخاب کرده اند که بیشترین حجم در خروج و ورود زائران نیز از مرز مهران خواهد بود.
وی به تفاهمات صورت گرفته با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اعزام مجموعا نود هزار نفر از افراد تحت پوشش این دو نهاد به عتبات اشاره کرد و گفت: در هفته منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی حدود 13 هزار نفر برای اعزام به عتبات ثبت نام خود را قطعی کرده اند.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری شرکت های هواپیمایی پروازها به مقصد دمشق هم بزودی از سرگرفته شود.
در پایان این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دکترمرعشی خواست که تامین داروبرای ایام اربعین را در حد مورد نیاز پیگیری کند و به حجت الاسلام والمسلمین رحمانی توصیه کرد در خصوص اعزام های معمول به عتبات و اقداماتی که سازمان حج و زیارت باید برای اربعین انجام دهد اطلاع رسانی لازم به جامعه هدف صورت گیرد.
وی همچنین از رئیس سازمان حج زیارت خواست با توجه به اینکه حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر در نوبت سفر عمره قرار دارند طرح راه اندازی این سفر در چارچوب شروط منعکس شده به کشور میزبان را ارئه کنند و از ظرفیت نهاد های مختلف برای تحقق این شروط و حفظ عزت، امنیت و کرامت زائران ایرانی استفاده شود.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.