پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همايش متمركز زائران حج۹۲ استان تهران برگزار شد

همايش متمركز زائران حج۹۲ استان تهران برگزار شد

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج نیوز ، همايش متمركز زائران حج تمتع ۹۲ استان تهران در سالن ۱۲ هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي روز دوشنبه ۱۱ شهريورماه مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.

براساس اين گزارش، اين همايش ساعت ۹ صبح با تلاوت آياتي از قرآن مجيد آغاز و پس از تذكرات مدير حج و زيارت استان تهران و مسئولين حراست، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني به ايراد سخن پرداختند.

 سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در همایش متمرکز زائران حج تمتع 92 استان تهران در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی ضمن اشاره به آخرين نكات اجرايي و تحولات جاري گفت: 99 درصد فعالیتهای برنامه ریزی شده سازمان حج و زیارت با همکاری بعثه مقام معظم رهبری طبق جدول زمان بندی از پیش تعیین شده در حال تحقق است و سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری آمادگی کامل دارند تا پذیرای زائران بیت الله الحرام و ضیوف الرحمن در حج سالجاری باشند.
وی افزود: برای دومین بار در عملیات حج تمتع یک برنامه ساختاری جدید برای خدمات رسانی به حجاج میهن مان در نظر گرفته شده است. پیش از این خدمات رسانی به زوار با نظام مدیر کاروان محوری انجام می گرفت اما امسال برای دومین بار از نظام مدیرمجموعه(هتل) برای خدمات رسانی بهتر به زائران در حج استفاده می شود.
اوحدی در خصوص نظام مدیر مجموعه درخدمات رسانی به زوار توضیح داد: در نظام مدیر مجموعه ای بگونه ای عمل می شود که دیگر مدیر کاروان دغدغه تامین خدمات به زائران را نداشته باشد و بیشتر تمرکزش روی راهنمایی زائران و خدمات رسانی بهتر به ایشان باشد.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: در حج سال جاری در مجموع 64 هزار زائر در قالب 499 کاروان به سرزمین وحی مشرف خواهند شد که از این تعداد 250 کاروان حجاج با پروازهای مدینه قبل به عربستان اعزام خواهند شد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از خدمات دو شرکت هواپیمایی کشورمان ایران ایر و ماهان خاطر نشان کرد: امسال مجددا بعد از 6 سال بار دیگر تمام پروازهای مدینه قبل به فرودگاه مدینه و تمام پروازهای مدینه بعد به فرودگاه جده صورت خواهد گرفت و پرواز برگشت زائران مدینه بعد به صورت مستقیم از مدینه انجام خواهد شد و با این کار در وقت و هزینه حجاج صرفه جویی و تسهیل قابل توجهی خواهد شد.
مهندس اوحدی ادامه داد: عملیات حج 92 از 17 ایستگاه پروازی کشور انجام می گیرد و زائران در قالب 190 پرواز به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
وی بااشاره به اینکه زائران تهرانی حدود 20 درصد از زائران حج تمتع امسال را تشکیل خواهند داد، تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) جزء بهترین فرودگاه‌ها در منطقه است. اما با توجه به آماده نبودن کامل آن برای پروازهای حج، امسال همچنان کلیه پروازهای ایستگاه تهران از فرودگاه بین المللی مهرآباد انجام خواهد شد. اما با توجه به اینکه در عملیات عمره، ایستگاه تهران روزانه حدود 3 پرواز خواهد داشت، ممکن است فرودگاه امام(ره) در موسم عمره مورد بهره برداری قرار گیرد.
اوحدی یادآور شد: پیش از این پرواز حج 12 استان کشور از ایستگاه تهران و فرودگاه مهرآباد صورت می گرفت. اما امسال بگونه ای برنامه ریزی شده است که تنها پروازهای 5 استان همجوار استان تهران از ایستگاه پروازی تهران صورت گیرد که این تصمیم به روان شدن تردد اطراف فرودگاه مهرآباد و کاهش ازدحام محیط فرودگاه کمک خواهد کرد.
رییس سازمان حج و زیارت از زائران گرامی استان تهران بویژه شهر تهران و مدیران محترم کاروان ها خواست تا با توجه به ایجاد مشکلات ترافیکی در مسیرهای منتهی به فرودگاه مهرآباد حداکثر همکاری ممکن را داشته باشند بطوری که جمعیت بدرقه کنندگان حجاج را به حداقل برسد.
وی افزود: امسال همه پروازهای «مدینه قبل» به مقصد فرودگاه مدینه و پروازهای «مدینه بعد» به مقصد فرودگاه جده انجام می‌شود.
مهندس اوحدی ضمن اشاره به خدمات پزشکی به زائران در حج تمتع یادآور شد: خدمات رسانی به زائران ایرانی در حج و عمره با هیچ کشور اسلامی دیگری قابل مقایسه نیست. به گفته وزارت حج عربستان با کیفیت ترین خدمات پزشکی مربوط به زائران جمهوری اسلامی ایران است.
وی عنوان کرد: در حج امسال 520 پزشک برای خدمات رسانی به حجاج عازم عربستان خواهند شد و برای هر 260 تا 300 زائر یک پزشک تخصیص یافته است. امسال با اجرای طرح "پزشک مجموعه" در هر مجموعه یک مطب برای پزشکان در نظر گرفته شده است و در آنجا خدمات پزشکی به حجاج ارائه می شود.
اوحدی افزود: پیش از این در منا و عرفات پزشکان برای معاینه زائران بایستی در خیام آنها حضور پیدا می کردند اما امسال برای اولین بار چادری برای حضور پزشکان در منا و عرفات تعبیه شده است که پزشکان در آنجا به زائران خدمات رسانی خواهند کرد.
رییس سازمان حج و زیارت ضمن اشاره به آمادگی کامل برای اعزام زائران به سرزمین وحی اعلام کرد: عوامل ستادی حج امسال با اولین پرواز حج، 18 شهریورماه عازم عربستان خواهند شد و 23 شهریور ماه اولین گروه زائران به سرزمین وحی مشرف خواهند شد.
اوحدی یادآور شد: اولین پرواز برگشت زائران 28 مهرماه انجام خواهد گرفت و آخرین گروه از زائران حج تمتع 18 آبان ماه 92 به میهن اسلامی باز خواهند گشت.محاسبات ما درباره زمان حج 29 تا 31 روز است و اگر این زمان تا 36 روز طول بکشد هزینه ‌های زمان اضافه از منابع داخلی سازمان حج تأمین می شود.

بخش دیگری از سخنان رئیس سازمان حج و زیارت درباره اجاره‌ مسکن با توجه به ساخت و سازهای صورت‌گرفته در مکه و مدینه، افزایش هزینه‌ها‌، تغییرات ساختاری در کاروان‌ها و هیأت پزشکی، حمل و نقل داخل شهری، بهداشت محیط‌ و پخت غذا بود.

 

حجت الاسلام رحمانی  رئیس حج و زیارت استان تهران نیز گفت :11 هزار و 920 زائر بیت الله الحرام از این استان در قالب 92 کاروان اعزام می شوند که از 23 شهریور اغاز می شود و تا 20 روز ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر نیز در ادامه این همایش ضمن تسليت شهادت امام جعفرصادق (ع) ابرازاميدواري كرد كه همگان بتوانند رهرو راستين آن امام باشند.
 نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت سهميه هاي حج را يكي از مصوبات دولتهاي نهم و دهم دانست كه از همان ابتدا بعثه مقام معظم رهبري معتقد بود سهميه ها بايد هدفمند شود و فقط به كساني داده شود كه همچون جانبازان عزيز، خانواده هاي معظم شهدا، سهمي در انقلاب و كشور داشته و دارند
اميرالحاج جمهوري اسلامي ايران در ادامه تشكيل شوراي فرهنگي كاروان ها را يكي از اقدامات مناسب بعثه مقام معظم رهبري دانست و افزود : اين شوراها مي توانند نقش مهمي در رفع مشكلات زائران داشته باشند و سفري توام با آسايش را براي زائران فراهم كنند.
ايشان تخريب ها و ساخت و سازهاي صورت گرفته در اطراف حرمين شريفين را يكي ديگر از مسائل حج امسال دانست و افزود: اين مساله ممكن است در تردد زائران مشكلاتي ايجاد كند كه زائران محترم با صبر و تحمل مي توانند اين مشكل را نيز برطرف كنند.
آقاي قاضي عسكر به وضعيت سياسي كشورهاي منطقه اشاره كرد و اظهار داشت : ناآرامي هاي موجود در سوريه، مصر، بحرين و ديگر كشورهاي اسلامي در حج بطور طبيعي در ميان زائران كشورهاي مختلف اثر گزار بوده لذا زائران عزيز بايد بسيار هوشيار بوده و مراقب باشند

پايان بخش برنامه نيز اجراي نمادين آموزش مناسك حج تمتع توسط حجت الاسلام والمسلمين مظلومي معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري بود.
 


برچسب ها : همایش،تهران،حج
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.