پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اجراي ۱۰ طرح توسعه براي افزايش گنجايش مسجدالحرام

ظرفيت مسعي به ۳۰۰ هزار نفر افزايش خواهد يافت

ظرفيت مسعي به ۳۰۰ هزار نفر افزايش خواهد يافت

اجراي ۱۰ طرح توسعه سبب مي شود تا مسجدالحرام و صحنهاي اطراف آن بتوانند تعداد بسيار زيادي از زائران و نمازگزاران را در خود جاي دهد.

مكه مكرمه شاهد ۱۰ طرح توسعه بزرگ در منطقه مركزي است كه شامل توسعه مسعي و صحنهاي شمالي مسجدالحرام مي‌شود و كار آماده سازي بخشهايي از آن براي نمازگزاران و نيز طرح قطار مشاعر مقدسه، توسعه جبل عمر، جاده ملك عبدالعزيز و طرحهايي ديگري كه همگي به نفع ضيوف الرحمن است.

پروژه توسعه صحنهاي شمالي حرم شريف مكي، شامل مجموعه اي از هتل‌هاي به صف كشيده شده به شكل عمومي در كنار صحنهاي توسعه مشرف به صحنهاي مسجدالحرام است.

هدف از اين پروژه، ايجاد يك محله پويا است كه بتواند جمعيت انبوهي را كه براي اداي شعائر حج يا عمره به مكه مي‌آيند، در خود جاي دهد.

مسعي جديد، حدود ۸۷ متر مربع فضاي بيشتري ايجاد مي‌كند تا ظرفيت حدد ۳۰۰ هزار نفر در ساعت را پيدا كند.

پروژه صحن سعي در دو مرحله و در سه طبقه اجرا مي‌شود و طبقه فوقاني مسعي جديد بالاتر از طبقات مسجدالحرام خواهد بود و رسيدن به آن از طريق پله‌هاي برقي و آسانسور امكان دارد، همچنين سه پل فوقاني جايگزين هم ساخته مي‌شود.

پروژه قطار مشاعر مقدسه كه اجراي آن از اوايل سال ۱۴۳۰ هجري قمري آغاز شده است، با هزينه حدود شش ميليارد ريال سعودي اجرا مي‌شود.

اين طرح در موسم حج ۱۴۳۱، با ظرفيت ۳۵ درصدي به جابجايي حجاج پرداخت، اجراي كامل اين پروژه تا با ظرفيت كامل و ۱۰۰ درصد به جابجايي حجاج بپردازد، طي چهار سال خواهد بود، اين قطار، مشاعر مقدسه، عرفات، مشعرالحرام و منا را به هم وصل مي‌كند و در آينده به مسجدالحرام وصل خواهد شد و حدود چهار ميليون نفر در هر سال از آن بهره مند خواهند شد.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.