پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در مسیر عاشقان اربعین/(۶۵)

۵۴ هزار مورد راهنمایی زائران در ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف اشرف

۵۴ هزار مورد راهنمایی زائران در ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف اشرف
مسئول ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف اشرف، از خدمات شبانه روزی امداد و راهنمایی به زائران اربعین در ۲۱ پایگاه در نجف اشرف و مسیر پیاده روی اربعین خبر داد.
به گزارش اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد اربعین سازمان حج و زیارت از نجف اشرف، "جواد شاد" مسئول ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف، گفت: امسال مسئولیت ثبت نام و اعزام زائران اربعین، نظارت بر خدمات بیمه و امداد و راهنمایی زائران اربعین به سازمان حج و زیارت سپرده شده است.
وی افزود: در راستای انجام وظایف محوله به سازمان حج و زیارت و از آنجا که نجف اشرف و بارگاه نورانی مولای متقیان اولین میعادگاه زائران اربعین در سفر به عراق است، ستاد اربعین سازمان در نجف اشرف از روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه آغاز بکار کرد.
وی افزود: در روزهای ابتدایی حضور زائران یکی از مهم ترین چالش های زائران تامین غذا بود و زائران در صفهای دو سه کیلومتری غذای مضیف امام علی علیه السلام برای تهیه غذا می ایستادند که سازمان حج و زیارت با هماهنگی کنسولگری و عتبه و با بهره گیری از ظرفیت آشپزخانه پخت متمرکز به صورت داوطلبانه و خارج از وظایف محوله، اقدام به پخت روزانه ۲۰ هزار غذا کرد که در مضیف امام علی(ع) و موکب ها توزیع می گردد.
شاد با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان حج و زیارت بر اساس وظایف محوله از سوی ستاد مرکزی اربعین ، امداد و راهنمایی زائران اربعین است، اظهار داشت: ۵ پایگاه امداد و راهنمایی در حرم و اطراف حرم امام علی(ع) و ۴ پایگاه داخل شهر نجف و ۱۲ پایگاه در مسیر پیاده روی اربعین در محدوده عمودهای یک تا ۷۰۰ به صورت ۲۴ ساعته در زمینه های مختلف از جمله مسیر حرم، پیاده روی، اماکن مقدس نجف، افراد و اشیای گمشده، مراکز درمانی، موکب ها، عابر بانک، سیم کارت و ... به زائران اربعین خدمات رسانی می کنند و روزانه هر پایگاه پاسخگوی بیش از یک هزار مراجعه کننده است و تا کنون حدود ۵۴ هزار مورد امداد و راهنمایی به زائران در پایگاه های نجف صورت گرفته است.
مسئول ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف اشرف با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم ستاد امداد گمشدگان است، توضیح داد: بعضا زائران همراهان خود را در مسیر پیاده روی و یا حتی در حرم و در شهر نجف گم می کنند که در آن وضعیت حضور امدادگران و راهنمایان ستاد سازمان حج و زیارت مایه قوت قلب آنان است. پس از مراجعه زائران و اعلام گم شدن همراه آنها، موضوع به کلیه واحدهای امداد وراهنمایی ستاد نجف و سپس ستادهای کربلا و کاظمین اعلام شده و ستاد تا پیدا شدن فرد گمشده تمام تلاش و همت خود را بکار می گیرد و در این راستا از فناوری روز از جمله اپ موبایلی «زیارت» و سرویس voip برای ارتباط با شماره های ایرانی همراهان و خانواده زائران در ایران بهره برداری می شود.
وی اضافه کرد: از آغاز به فعالیت ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف اشرف تا کنون بیش از ۲۵۰۰ مورد گمشده پیدا شده که لبخند رضایت را بر چهره زائران اهل بیت(ع) و خادمان زوار نشانده است.
مسئول ستاد اربعین سازمان حج و زیارت نجف اشرف با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان در اربعین، نظارت بر اجرای تعهدات بیمه است، اظهار داشت: عملکرد بیمه در خصوص زائران بستری شده و درمان شوندگان سرپایی توسط این ستاد نظارت و پیگیری می شود و تا کنون ۲۹۰ زائر در مراکز درمانی بستری و ۷۱ زائر به صورت سرپایی درمان شده و خدمات بیمه ای به آنان تعلق گرفته است.
شاد با بیان اینکه زائران حسینی(ع) در شهرهای زیارتی عراق عموما سازمان حج و زیارت را به عنوان مرجعی که به امور آنان رسیدگی می کند می شناسند، عنوان کرد: زائران حسینی(ع) در صورت سرقت از آنان و یا گم شدن اموال خود به ستاد این سازمان مراجعه می کنند و امور آنان پیگیری می شود. همچنین موارد دستگیری زائران نیز توسط حراست ستاد پیگیری و به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف ارجاع داده شده و رسیدگی می شود.
آقای شاد با بیان اینکه یکی از واحدهای ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف واحد بازرسی و آسیب شناسی است، گفت: خدمات رسانی به زائران در حوزه وظایف مرتبط از جمله بیمه و امداد و راهنمایی بررسی و پیگیری و به مسئول ستاد گزارش شده و چاره اندیشی لازم در خصوص رفع کاستی ها صورت می گیرد و این اقدامات در راستای تسهیل سفر زائران انجام می شود.
وی همچنین در خصوص ارائه خدمات فرودگاهی نیز گفت: با توجه به اینکه روزانه ۱۰۰ پرواز زائران ایرانی اربعین به فرودگاه نجف اشرف، همکاران ستاد برای رسیدگی به امور زائران و قوت قلب آنان در فرودگاه نجف مستقر هستند.
وی با توجه به حضور واحد حراست در ستاد اربعین سازمان حج و زیارت بیان کرد: زائران در صورت بروز مشکلات حراستی و امنیتی می توانند موارد را با این واحد ستاد در میان بگذارند و این واحد مسائل زائران را با جدیت دنبال می نماید.
وی همچنین در خصوص فعالیت واحد پشتیبانی ستاد نجف توضیح داد: انتقال زائران مراجعه کننده ستاد به کنسولگری جمهوری اسلامی ، خدمات رسانی به زائران جامانده از همراهان و گم شده برای انتقال به کربلا و مرزها برای بازگشت به ایران و ... توسط این واحد صورت می گیرد.
مسئول ستاد اربعین سازمان حج و زیارت در نجف اشرف در پایان سفر خوش و مملو از معنویت را برای زائران اربعین حسینی آرزو کرد و از زائران خواست زمان سفر خود و بازگشت به کشور را مدیریت نمایند و با توجه به جمع شدن موکب ها در روز اربعین، دچار مشکل نشوند.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.