پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در مسیر عاشقان اربعین / (۹۲)

مسجد کوفه؛ یکی از مقاصد زائران در سفر اربعین

مسجد کوفه؛ یکی از مقاصد زائران در سفر اربعین
زائران اربعین با عزیمت به کوفه، از اماکن زیارتی و تاریخی این شهر از جمله مسجد کوفه بازدید به عمل می آورند.
به گزارش اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد اربعین سازمان حج و زیارت از نجف اشرف، زائران اربعین که زمان بیشتری در کشور عراق اقامت می یابند، در مدت زمان اقامت در نجف به شهر کوفه عزیمت می نمایند.
بر اساس این گزارش بسیاری از زائران کشورهای مختلف که عازم عتبات عالیات می شوند از جمله زائران اربعینی که زمان بیشتری در عراق اقامت پیدا می کنند، در مدت زمان حضور خود در نجف عموما به شهر کوفه که در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از نجف قرار دارد، سفر می کنند.
زائران در سفر به کوفه ضمن خواندن نماز و عبادت در مسجد کوفه که بر اساس روایات از فضیلت بسیار بالایی برخوردار است، از محراب مسجد که محل اقامه نماز حضرت علی(ع) و شهادت ایشان است، بازدید می نمایند.
زائران همچنین مرقد مسلم ابن عقیل ، هانی ابن عروه ، مختار ثقفی و میثم تمار را که در اطراف مسجد کوفه قرار دارد، زیارت می نمایند.
یکی دیگر از جاذبه های شهر کوفه، خانه امیرالمومنین در نزدیکی مسجد کوفه است که زائران به یاد مولای متقیان از آنجا بازدید کرده و در آنجا نماز می خوانند و چشمانشان به یاد مولایشان اشک آلود می شود.
گفتنی است مسجد کوفه چهارمین مسجد پس از مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی است و بنابر روایات نخستین کسی که آنرا بنا نهاد، حضرت آدم (ع) بوده است.
این مسجد شاهد حضور بسیاری از پیامبران الهی از جمله پیامبر اسلام و ائمه (ع) از جمله حضرت علی(ع) بوده است.
در سال ۳۶ هجری با حضور حضرت علی(ع) در این مسجد، بر اهمیت آنجا افزوده شد. حضرت در مسجد کوفه نماز و خطبه می خوانده، برخی امور کشورداری از جمله قضاوت ها را در آنجا انجام می داده و در محراب این مسجد به شهادت رسیده است.
در کنار مسجد کوفه مرقد میثم تمار، خانه امیرالمومنین، مرقد مسلم ابن عقیل، هانی ابن عروه و مختار ثقفی قرار دارد.
روایات متعدد نشان از جایگاه والای این مسجد و فضیلت حضور و عبادت در آنجا دارد. شهر کوفه مرکز حکومت امام زمان(عج) و مسجد کوفه ، مرکز ستاد فرماندهی حضرت خواهد بود.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.