پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

یادداشت/ اثربخشی فرهنگ «زیارت» در کاهش آسیب ها و ناملایمات اجتماعی

یادداشت/ اثربخشی فرهنگ «زیارت» در کاهش آسیب ها و ناملایمات اجتماعی
یاس و ناامیدی،خودکم بینی، اعتیاد، استرس، افسردگی، خودکشی، مشکلات سلامت روان، سرقت، عدم تخلیه هیجانات درونی، هتک حرمت به شئونات اجتماعی و بسیاری از آسیب هایی که امروزه در جوامع مختلف و کشور ما وجود دارد و ازآن رنج می بریم راهکار مهم و اثر گذاری دارد با نام «زیارت»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ وحید اسکندری مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت در یادداشتی به اثربخشی فرهنگ زیارت در کاهش آسیب های ناملایمات اجتماعی پرداخت. متن این یادداشت به شرح ذیل است؛
در حالی که آلام و مشکلات انسانهای قرن معاصر بیشتر از گذشته شده ومی توان آن را به بی توجهی نسبت به سبک زندگی مناسب ربط داد، دانشمندان و بسیاری از روانشناسان در کنار راهکارهای مختلف دارویی ، راهکار رشد و گسترش معنویت را تجویز می کنند و این در حالی ست که گسترش فرهنگ معنوی در کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثربخش خواهد بود.
توجه به معنویت به جای فرهنگ ضدیت با دین و اهتمام بدان موجب می شود تا شاهد بالندگی، ایمان مداری، کمک به همنوع ، دوستی ، مودت ، سلامت رفتاری و .... باشیم ؛ رویکردی که متاسفانه در بسیاری جوامع به آن توجه نمی شود و دنیا در حال فرو رفتن در منجلاب زشتی ها و پلشتی ها است.
رشد فرهنگ معنوی موجب می شود که روح انسانها بیشتر به سوی سپیدی رهسپار شود و حتی افرادی که زمینه بزه های اجتماعی را دارند نیز از آن دوری جویند چنانچه در برخی ایام سال همانند ماه مبارک رمضان و برخی شهرها و مناطق شاهد کمتر بودن جرم و آسیب های اجتماعی هستیم.
بنابراین یکی از مهمترین راهبردهای مطرح دررابطه با کاهش آسیب های اجتماعی و آرامش بخشی روح و روان افراد و جوامع توجه به فرهنگ الهی ویاد خدا واولیا الله است. چنانکه به تعبیر قرآن کریم أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد: 28)؛ آگاه باشید که تنها یاد خدا آرام بخش دل هاست.
پس برای این منظور در کنار اهتمام به فرهنگ دینی و معرفتی، رشد و گسترش فرهنگ زیارت نیز می تواند ثمر بخش باشد که نمود بارز این موضوع را در جامعه خود نیز مشاهده می کنیم.
بدین سبب توجه به فرهنگ زیارت اعم از زیارت خانه خدا، پیامبر اکرم (س) و خاندان ایشان دراعتاب مقدسه می تواند موجب ایجاد یک رویکرد معنوی و اثرگذار باشد زیرا اهتمام به فرهنگ زیارت موجبات عزت نفس، آرامش بخشی، پاکدامنی، مقابله با سختی ها، امیدواری،تبعیت از دین و .... را پدید آورد که در پی آن کاهش آسیب های اجتماعی شامل سرقت ، اعتیاد، خشونت های اجتماعی و .... را بدنبال دارد.
همچنین در روایات پیشوایان معصوم ‌(علیهم‌السّلام) بر زیارت مشاهد و اماکن مقدس تاکید زیادی شده است و سیره‌ی عملی اهل‌بیت ‌(علیهم‌السّلام) و علمای بزرگ گواهی روشن بر این مهم هست، چرا که زیارت این اماکن مقدس فواید زیادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان و همچنین در زندگی اُخروی انسان دارد.
زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام موجب بیدار شدن ارزش هاى اصیل انسانى در وجود انسان و حاکمیت روح بندگى و آرامش قلب انسان است.
چون زیارت ترکیبى از گرایش و شناخت بوده و خاستگاه اصلى آن در قلب انسان است، از این طریق شوق و اراده انسان را جهت داده، تأثیراتى بر رفتار انسان مى گذارد.
زیارت معصومین علیهم‌السلام و اولیاء‌الله که به نوعی تقرب جستن به ذات لایزال الهی به واسطه این بزرگواران محسوب می‌شود امری است که می‌تواند در تحول روحی و شخصیت فرد و رشد جامعه اثر گذارد و متناسب با میزان ارتباط و خلوصی که در نزدیک شدن به خداوند موجود است، فرد را دگرگون کند.
یکی دیگر از آثار و فواید زیارت الگودهی در تمام ابعاد و زوایای زندگی است. مبارزه با فساد، مقابله باابتذال و عیاشی، عزتمندی ، کسب طهارت، دوری از آلودگی ها و تزکیه نفس از جمله اثارروحانی زیارت اولیا الله است بنابراین فرد زایر هیچگاه به فکر و روح خویش اجازه تسخیر پذیری شیطان را نمی دهد و خود را به دلیل همان نور معرفت و زیارت از زشتی ها دور می گرداند و بی شک اثار این روحانی شدن زایر در جامعه نیز منعکس می شود .
زایر همیشه و همه جا در این مسیر مقدس و بازگشت از آن بدنبال آرامش و کسب معنویت است و قطعا این زیارت در روح وامید بخشی و نگاه مثبت زندگی او اثر بخش خواهد بود؛ زایر هیچگاه با یاس و نومیدی بدنبال آسیب به خود نمی گردد یا آنکه در پی منجلاب اعتیاد نمی غلطد یا آنکه شرایط او را به سوی سرقت یا آسیب رساندن به همنوعان سوق نمی دهد زیرا خود را ملزم به پیروی از مکتبی می داند که سراسر امید، ایمان، ایثار، پاکدامنی و اعتقادات رامنعکس کرده است.
رشد و گسترش نور زیارت و معنویت ناشی از آن می تواند نه تنها پیرامون زایر را بلکه تمامی جامعه را تحت الشعاع قرار دهد بنابراین می طلبد تا شرایط زیارت آسان و همچنین ارزان که از سوی سازمان حج وزیارت طی یکسال گذشته بیش از پیش دنبال شده مورد توجه قرار گیرد و تمامی دستگاههای ذیربط و سازمان های همکار نیز یاری رسان این موضوع باشند چرا که تاثیرات این مهم به مراتب بیش از راهبردهای دیگر و هزینه بر، اثربخش خواهد بود.
چنانچه در کلام الله آمده است: (هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَّعَ إِیمَانِهِمْ)، او کسی است که آرامش را در قلب مومنین قرار می‌دهد و بر ایمان آنان ایمانی دیگر می‌افزاید (سوره فتح آیه 4).

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.