پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

یادداشتی بر سخنان رییس جمهور محترم در موضوع روشنگری افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومی‌ها

یادداشتی بر سخنان رییس جمهور محترم در موضوع روشنگری افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومی‌ها
مدیرکل روابط عمومی سازمان حج وزیارت در خصوص سخنان آیت الله رییسی رییس جمهوری کشورمان در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی یادداشتی نوشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت متن یادداشت وحید اسکندری مدیرکل روابط عمومی سازمان حج وزیارت به شرح ذیل می باشد ؛

جریان های زنده اطلاعات در جهان امروز به بخش جدایی ناپذیر حیات انسان تبدیل شده و بر بسیاری از مناسبات اجتماعی از جمله راهبری و مدیریت افکار عمومی تأثیر گذارشده اند. بر همین اساس می‌توان گفت که نظام های مدیریتی و حاکمیتی بدون ارتباط گیری مؤثر با افکار عمومی قادر به اجرای موفق برنامه‌های راهبردی خود نمی‌باشند.
امروزه نهاد روابط عمومی با رویکرد توسعه درجامعه می بایست مقوم و محقق این باورباشد که حیات اجتماعی آن در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشنگری افکار عمومی و احترام به آزادی تبادل اخبار، به عنوان حق اساسی آحاد جامعه در جهت افزایش سطح مشارکت مخاطب و تقویت مسئولیت اجتماعی است.
در این میان نقش اصحاب خبر و رسانه به عنوان مشعل داران توسعه ارتباطات و اطلاعات که با بهره ‏گیری از هنر، مهارت، تدبیر، دانش و در رأس آنها تعهد اخلاقی و صداقت حرفه‌ای، از طریق اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی، فضایی سالم برای ارتباطات شفاف و اثربخش و تسهیل خدمت رسانی به مردم را فراهم می‌سازند، انکارناپذیر و قابل تقدیر است.
بازبینی هوشمندانه به منظور ترسیم و تبیین چشم اندازهای روشن در جهت توسعه و غنای روشنگری با بیان بصیرت‌بخش در جهاد تبیین همان چیزی است که رهبرمعظم انقلاب در موضوع کلان جهاد تبیین و روشنگری «با روش‌های نوین و هنرمندانه» به آن تاکید دارند. پیامبر (ص) ماموریت داشت تا در مقام تبیین‌گری به گونه‌ای عمل کند که مردم به بصیرت برسند و دلهایشان به حقایق آشنا شوند و کسی مدعی نشود که من به حقیقت، معرفت و بصیرت نداشته‌ام. از این روست که پیامبران الهی انواع معجزات را داشته‌اند که همه آن‌ها بصائر بود. یعنی موجب بصیرت و یقین قلبی می‌شود به طوری که هیچ‌گونه شبهه و شکی در آن راه نیابد. (قصص، آیه ۴۳) با این همه کسانی که دشمن اسلام و حقیقت هستند با همه یقین و بصیرت به سبب طغیان و علو و برتری‌خواهی حاضر نیستند تا به آن یقین بصیرتی خویش عمل کرده و آن را عالمانه و عامدانه انکار می‌کنند. (نمل، آیه ۱۴)
سازمان حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشراف بر نقش اطلاع ‏رسانی و آگاه ‏سازی مردم در حوزه های اجرایی و فرهنگی، در پیشبرد مأموریت‌ها و تحقق اهداف پیش‏رو، به ویژه تسهیل گری در امر زیارت آسان و ارزان با حفظ وغنای معنویت زیارت خانه امن الهی و حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، با الهام از هم ‏اندیشی و همسویی و نگاهی اعتماد بخش و اثرگذار صاحبان قلم و اندیشه بویژه اصحاب رسانه انتظار دارد خامه و کلام خویش را جز در مسیر حق و عدالت به کار نگیرند ودر بیانی نو اندیش، مفاهیم بلند و ارزشمند زیارت را روایت نمایند. دربخش نرم‌افزاری سلاح تبیین نوآوری مهم است و می بایست سخن نوگفته شود و شیوه ای‌ نو در بیان ذکر آورده شود.
در شرایطی که دام رسانه‌ای بزرگی برای نظام و کشور پهن گردیده و جنگ نرم رسانه‌ای و جنگ روایت ها با شدتی روزافزون در جریان است، خبررسانی صحیح و به موقع و روایت اول بسیار مهم است و با «روش‌های نوین و هنرمندانه» اجازه شبهه‌افکنی را از رسانه‌های معاند سلب می نماید.
باید مسائل حقیقی جامعه را تبیین کنیم که امید آفرینی در جامعه به وجود آید.
امروزه اشکال مبنایی درنهاد روابط عمومی و میدان اطلاع رسانی نادیده گرفتن و انعکاس ضعیف عملکرد‌ها و خدمات انجام شده دردستگاه ها و مجموعه های خدمات رسان همانند سازمان حج و زیارت است که مقوله نیازمند هم افزایی رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط می باشد.
اگرچه امروز فضای مجازی نقش مهمی در انتشار اخبار دارد، اما بسیاری از مردم هنوز مخاطب روزنامه و مطبوعات نوشتاری هست. بنابراین انعکاس به موقع اخبار علاوه بر رفع شبهات و سوالات مردم و مخاطبان باعث امید آفرینی در جامعه می‌شود. شایسته خواهد بود اگر اصحاب رسانه بنا بررسالت حرفه ای خود جانب واقعیت را رعایت کنند که اگر اینگونه باشد قطعا اعتماد بین رسانه و مسئولین دستگه هاو مخاطبان ایجاد می‌شود و با گفتگو ضمن بصیرت افزایی در جامعه، جهاد تبیین محقق می گردد. همه باید در جهت توسعه این فرهنگ قرآنی هم افزا و همگرا باشیم و توسعه نیازمند مطالبه گری همگان است که استمرار پیدا کند. رسانه‌ها در جهاد تبیین و امید آفرینی در جامعه نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارند و بازتاب آن در بستر روابط عمومی ها بهترین محل برای بیان و تبیین است. چنانچه درجهاد تبیین قرآنی تلاش بر آن است تا روشنگری به گونه‌ای باشد که بصیرت‌افزا باشد و حقیقت برای مردم به گونه‌ای روشن در اختیار قرار گیرد که شک و شبهه‌ای در آن نباشد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.