پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت:

هنوز قیمت حج 1402 مشخص نشده اما دو نرخی بودن آن قطعی است/بدنبال کاهش هزینه های اعزام زایران به عتبات هستیم/هفته آینده به عربستان سفر خواهیم کرد

هنوز قیمت حج 1402 مشخص نشده اما دو نرخی بودن آن قطعی است/بدنبال کاهش هزینه های اعزام زایران به عتبات هستیم/هفته آینده به عربستان سفر خواهیم کرد
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هنوز قیمت حج تمتع 1402 مشخص نشده و این موضوع مستلزم شاخص هایی می باشد گفت: قطعا حج آتی دو نرخی می باشد چراکه حدود 37 هزارنفر از ثبت نام کنندگان باقیمانده سال 99 که پول پرداخت کرده اند و در اولویت اعزام هستند، با مبلغ پرداخت شده اعزام می شوند؛ البته اگر عربستان هزینه های خدمات را افزایش دهد ، این مبلغ نیز به مبلغ پرداختی این دسته از متقاضیان اضافه می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر سید صادق حسینی در حاشیه نشست صمیمی با کارگزاران زیارتی در جمع خبرنگاران در خصوص چرایی تشکیل چنین جلسه ای گفت: با توجه به وجود 2 هزار و 600 دفتر زیارتی در کشور و فعالیت کارگزاران برای اعزام زایران به عتبات عالیات و حج و همچنین ضرورت مشارکت درارایه نقطه نظرات این عزیزان به جهت روند اجرایی اعزام ها در طرح جدید عتبات، از نمایندگان کارگزاران در هر استان دعوت کردیم تا در نشستی مشترک و صمیمی حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه روند اعزام زایران به عتبات عالیات از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه رو به رشد بوده است، گفت:طی 9 ماه ابتدایی سال 1401 حدود 242 هزار زایر در طرح جدید به عتبات عالیات اعزام شده اند که این رقم نشاندهنده اعتماد روزافزون مردم به سازمان حج و زیارت است بنابراین به دنبال دریافت ایده ها و پیشنهادات با هدف توجه به نقاط قوت و ضعف و رفع کاستی ها در این طرح هستیم.
رییس سازمان حج و زیارت به تاثیر برخی نوسانات ارزی در سفر به عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: در ماه آذر تعداد 52 هزار نفر با کاروان های زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت به زیارت اعتاب مقدسه در عراق مشرف شده اند که این رقم کم نظیر می باشد.
حسینی ادامه داد: برای رفع مشکل نوسانات ارزی رایزنی ها و مکاتباتی را با بانک مرکزی و معاون اقتصادی دولت انجام داده ایم تا یک خط اعتباری برای هر فصل برای امور اجرایی اعزام به عتبات عالیات تخصیص داده شود تا مشتاقان این سفر زیارتی بدلیل نوسانات بازار ارز از این تشرف بازنمانند.

**چارتر هواپیماهای عتبات عالیات و تاثیر آن در کاهش قیمت ها

وی با اشاره به تصویب و اعلام مصوبات شورای عالی حج از سوی دبیرخانه شورای عالی حج گفت: اینکه چارترینگ هواپیماهایی که به مقصد عتبات عالیات پرواز کنند، تحت نظارت سازمان حج و زیارت قرار بگیرد یکی از بندهای مصوبات می باشد که در صورت اجرایی شدن آن شاهد کاهش قیمت های هوایی خواهیم بود زیرا این چارترینگ در حال حاضر در اختیار برخی شرکت ها یا افراد می باشد که عملا هزینه ها را برای زایران افزایش می دهد.
وی در رابطه با برخی مشکلات و دغدغه های مطرح شده در حوزه های اجرایی گفت: تمامی مشکلات و دغدغه ها در حوزه های خدماتی احصا شده و حتی بدین جهت طی هفته های گذشته هیاتی از سازمان حج و زیارت شامل معاون امور عتبات سازمان و جمعی از مدیران کل این حوزه به عراق عزیمت کردند و از نزدیک در راستای رفع کاستی ها و افزایش رضایتمندی زایران تلاش کردند و اقدامات لازم را انجام دادند.

**دریافت ضمانت حسن انجام کار ازشرکت های مجری طرح نوین عتبات

حسینی درباره اینکه در طرح جدید عتبات مبلغی از شرکت های مجری به عنوان ضمانت در حسن انجام کار دریافت می شود گفت: در حدود 10 درصد از هر مبلغی که شرکت های مجری از زایران دریافت می کنند را سازمان حج و زیارت به عنوان ضمانت حسن انجام کار در اختیار می گیرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل یا شکایت، این مبلغ بعد از بررسی کارشناسی در حوزه های مطرح شده، به زایر مسترد گردد؛ طی ماه قبل نیز معدودی از
شرکت های مجری جریمه شدند و این مبلغ ضمانت به زایر برگشت داده شد.

**آخرین جزییات حج تمتع 1402
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص حج تمتع 1402 و آخرین برنامه ریزی ها برای متقاضیان گفت: دور اول مذاکرات حج تمتع آتی در حدود 3 هفته قبل و در سطح معاونان سازمان و وزارت حج عربستان به صورت ویدئو کنفرانسی انجام گرفت ؛ دور بعدی این مذاکرات نیز به صورت حضوری خواهد بود و شنبه 17 دیماه به همین منظور سفری را به دعوت وزارت حج و عمره عربستان به این کشور انجام خواهیم داد.

**پیش بینی ها از تخصیص سهمیه 90 هزار نفری برای ایران

وی با بیان اینکه انتظار داریم کشور میزبان سهمیه حجاج جمهوری اسلامی ایران را نسبت به ایام قبل از کرونا افزایش دهد گفت: براساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی یک درصد از میزان جمعیت هرکشوراسلامی می توانند در حج حضور داشته باشند بنابراین میزان دعوت از حجاج هرکشور بر اساس جمعیت آن کشور اندازه گیری می شود بدین جهت با توجه به افزایش جمعیت کشورمان پیش بینی می کنیم این رقم حدود 90 هزار نفر باشد .
حسینی تاکید کرد: ما بدلیل اینکه حدود یک میلیون و 100 هزار زایر درنوبت اعزام داریم بنابراین درخواست سهمیه اضافه را هم مطرح خواهیم کرد که امیدواریم مورد توجه مقامات ذیربط کشور میزبان قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر روند کارهای اجرایی حج 1402در حال انجام است و از هفته گذشته کارهای اجاره هتل ها به صورت وبیناری آغاز شده است همچنین ثبت نام زایرین از 30 دی ماه انجام می گیرد.

**اولویت حج 1402 با چه کسانی خواهد بود؟

رییس سازمان حج و زیارت به اولویت بندی در نام نویسی ها اشاره کرد و افزود: اولویت نخست دراعزام با افرادی است که در سال 99 نام نویسی کرده و همه مبلغ خود را پرداخت نموده اند اما به سبب محدودیت های کرونایی موفق به اعزام نشده اند که البته تعداد این عزیزان نیز حدود 37 هزار نفر می باشد؛ اولویت دوم با دارندگان فیش حج تمتع 85 تا پایان اسفند 85 می باشد که در صورت تکمیل نشدن کاروان ها به ترتیب اولویت بعدی با دارندگان فیش حج تمتع فرودین 86 تا اردیبهشت همان سال است.
وی با اشاره به رفع محدودیت های کرونایی در کشور عربستان گفت: امسال برخی محدودیت ها همانند الزامی بودن واکسن یا سایر ممنوعیت ها رفع شده است البته شرط برآنکه در ماههای آتی اتفاق خاصی در این خصوص رخ ندهد.

** چرایی دو نرخی بودن حج تمتع آتی

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص قیمت حج تمتع 1402 و برخی نوسانات ارزی در این راستا توضیح داد: حج تمتع آتی قطعا دو نرخی خواهد بود چراکه ثبت نام کنندگان سال 99 در سالهای گذشته نام نویسی کرده و پول خود را پرداخت کرده اند و ارز این افراد نزد بانک مرکزی بصورت امانت نگهداری می شود و قطعا رقم آنها پایین تر از دیگر ثبت نام کنندگان است البته اگر کشور میزبان هزینه های اجرایی را افزایش دهد آن را به این عزیزان نیز اعلام خواهیم کرد.
حسینی افزود: در خصوص هزینه اعزام دیگر متقاضیانی که امسال مشرف می شوند نیز هنوز نمی توانیم اظهار نظر کنیم چراکه منتظر اعلام هزینه های خدماتی کشور میزبان هستیم.
وی افزود: سال گذشته یک هزینه 1200 دلاری به هزینه خدمات اضافه شد که سعی کردیم بخشی از آن را با تخفیف های اعمال شده در هزینه های هتل ها جبران کنیم بنابراین باید در اعلام هزینه ها منتظر شاخص های ذکر شده و از طرفی تصمیمات کشور میزبان باشیم.
رییس سازمان حج و زیارت درباره اینکه چه تمهیداتی برای کاهش مدت زمان سفر اندیشیده شده است گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه، امکان استفاده از هواپیماهای پهن پیکر برای انتقال و بازگشت زایران وجود ندارد که اگر این مشکل رفع شود یکی از دلایل افزایش مدت زمان سفر رفع می شود اما دلایل دیگری همانند جداول پروازی کشور میزبان نیز ازجمله این موارد محسوب می شود که تصمیم گیری دراین رابطه به عهده انها می باشد اما مطمئنا در این راستا تلاش خواهیم کرد و چانه زنی های لازم برای کوتاهی اسلت ها و جداول پروازی را انجام می دهیم.

**آخرین اقدامات در خصوص راه اندازی سفر عمره

حسینی درباره راه اندازی سفر عمره نیز اظهار کرد: ما همیشه پیگیر راه اندازی سفرهای عمره مفرده هستیم چراکه 5 میلیون و 800 هزار نفر در انتظار می باشند؛ درهمین راستا طی دو ماه گذشته مکاتباتی را با وزارت حج و عمره عربستان انجام داده ایم اما هنوز جوابی در رابطه با راه اندازی مجدد عمره دریافت نکردیم. قطعا در سفر آتی به عربستان پیگیر موضوع عمره نیز خواهیم بود تا سیل مشتاقان سفرهای زیارتی به سرزمین وحی به آرزوی دیرینه خود برسند، ان شاالله.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.